Većina aplikacija je na engleskom jeziku – korisnici ga poznaju dovoljno za upotrebu i u startu aplikaciju postavljate kao internacionaln

Broj novih aplikacija koje se svakodnevno pojavljuju praktično je nemerljiv. Prema nekim podacima, ima ih preko 1.500.000. Naravno da se većina njih nekako zagubi u gomili. U stvari, kada želite da dođete do nove aplikacije, vi u stvari imate uvid u 25 najboljih – to bi bilo otprilike jedan odsto svih postojećih aplikacija. Kako da pomognete svojoj aplikaciji?

Imate tri mogućnosti: prva je veliko ulaganje u marketing; druga – oslanjate se na snagu virala i promovisanje po forumima i društvenim mrežama, što rade sami (zadovoljni) korisnici (ovo funkcioniše samo za određeni tip aplikacija). Oba načina su odlična ako imate novca ili sreće. A postoji i treći način.

Većina aplikacija je na engleskom jeziku – korisnici ga poznaju dovoljno za upotrebu i u startu aplikaciju postavljate kao internacionalnu. Međutim, nema razloga da želite da vaša aplikacija odmah osvoji svet. Naprotiv – malim koracima daleko se stiže.

Istraživanja su pokazala da jednoj japanskoj aplikaciji treba 40 odsto manje preuzimanja da bi bila na listi prvih 25 u Japanu u odnosu na potrebni broj preuzimanja za istu poziciju na svetskoj listi. A kada ste među 25 najuspešnijih u svojoj zemlji, odjednom postajete hit. Tako se otvaraju vrata i za međunarodni pohod.

Prema pristupu koji se do sada pokazao kao najuspešniji, kaže se da prvo treba ići na tržišta koja su kulturološki slična (u slučaju Srbije, to bi bila teritorija bivše Jugoslavije). Takva tržišta su odlična fokus grupa za dalji plasman.

Ima li još mogućnosti?

Horizontalno i vertikalno

Distribucija bi trebalo da se dešava u svim pravcima. Svet je danas globalno selo. Ponovićemo: ako je aplikacija na engleskom, lako nalazi svoju primenu u SAD, Kanadi ili Australiji jer, iako su te zemlje veoma udaljene, nema jezičke barijere, niti dodatnih ulaganja u prevođenje. Broj preuzimanja vašu aplikaciju postavlja sve više na vertikalnoj osi.

Drugi način je da vaša aplikacija bude svuda. Možete da napravite nekoliko verzija svoje aplikacije i da je tako plasirate u različite grupe interesovanja. Na primer, osnovna namena vaše aplikacije je da pomaže u učenju. Zato napravite jednu varijantu za učenje jezika, drugu za npr. rukovođenje, treća je podsetnik za odnose s javnošću… Ovakva horizontalna distribucija neće vam obezbediti visoke pozicije, ali ćete uvek biti prisutni.

Grupisanje

Apple ovo odnedavno dopušta kao opciju. Možete do 10 svojih aplikacija da grupišete zajedno i tako ih ponudite tržištu. Koje su prednosti?

Pre svega, to nije 10 istih aplikacija, pa se one pojedinačno pojavljuju u različitim kategorijama i više ljudi može da upozna vaš rad i ponudu. Uz to, cena po kojoj dobijate jednu grupu aplikacija uvek je (znatno) niža od cene 10 pojedinačnih.

Pitanje koje se postavlja jeste da li će korisnici uopšte pokrenuti bilo koju od aplikacija koje su dobili zajedno. Ako im se inicijalna aplikacija zaista dopadne, verovatno hoće. Ako ste mudro izabrali sve članove grupe, pretpostavka je da će pronaći svoju primenu. Ali to je već kategorija na koju ne možete da utičete.

Zadržavanje

Istina je da je ovaj deo teži od donošenja odluke koja aplikacija vam zaista treba. Kompanije Flurry i Apptentive bave se analizom mobilnih aplikacija i njihova istraživanja pokazala su da korisnici nakon 12 meseci zadrže jedva pet odsto aplikacija koje su „skinuli”. Nažalost, većina aplikacija se obriše nakon samo jednog korišćenja. Prosečan korisnik mnogo isprobava, ali koristi (i zadržava) najviše 20 aplikacija. Kada oduzmete aplikacije za društvene mreže i vremensku prognozu, ostaje ih desetak koje su se dokazale.

Šta možete da uradite? Jeste kliše, ali trebalo bi da pokušate da stvorite ono što korisnicima zaista treba i što je jednostavno za upotrebu.

Dakle, treba vam plan i strategija kako da ga ostvarite. Tehnička znanja su preduslov za pravljenje kvalitetne aplikacije, ali ona nekada nisu dovoljna za njen uspeh; ciljna grupa, njihove potrebe, tajming – čista psihologija koju morate temeljno da proučite da bi vaša aplikacija postala sastavni deo nečijeg života.

Fejsbuk je započeo kao mreža za studente Harvarda, Instagram je ciljao one koji vole putovanja i dobru hranu, Uber se fokusirao na San Francisko… Kvalitet iznad kvantiteta. Kada pravilno izaberete svoju ciljnu grupu i pružite im proizvod koji im se dopada, preporuke će doći same od sebe. I širiće se viralno, što je i najbolji način za jednu aplikaciju.

Ne smete da zaboravite na mogućnosti. Ako je vaša aplikacija vezana za kvizove ili testove znanja, ponudite korisnicima da se time pohvale na društvenim mrežama. Instagram je pravi bum doživeo kada je uveo mogućnost da fotografiju istovremeno postavite i na druge društvene mreže itd.

Za koji god pristup se odlučili, morate u startu da mislite o svemu i predvidite i prepreke i način da ih premostite. Bez svih ovih znanja nemoguće je stvoriti dobar proizvod. Ako proizvod nije dobar, nema te strategije koja će moći da ga spase. Korisnik jeste vaš cilj, ali morate da birate sredstva.