U digitalnoj eri poslovanja PR ili odnosi s javnošću nikad nisu bili važniji, pogotovo za novonastale kompanije, koje tek treba da pronađu svoje mesto kako na tržištu tako i u medijima.

Bilo da pokušavate da uspostavite blog, dođete do novina i časopisa, TV emisija, ništa od toga ne možete i ne smete da radite bez dobre strategije i odgovarajuće pripreme. Konkretno, važno je da znate koje su informacije od primarnog značaja.

Pred vama su neki od saveta Samjuela Edvardsa, koji već godinama sarađuje kao stručnjak za marketing i PR u kompanijama kao što su NASDAQ OMX, eBay, Duncan Hines, Drew...

Uradite istraživanje pre nego što nešto objavite

Sve uspešne PR kampanje počinju detaljnim istraživanjima. To je period u kom se određuje da li ćete nešto uraditi ili obustaviti, odnosno da li će vaši napori biti uspešni ili neuspešni.

Detaljno istraživanje znači: pronalaženje blogera, web stranica i medija koji su na neki način povezani sa vašim brendom i imaju slično ciljno tržište. Postoje dve opcije: (1) Ako imate pristup medijskim bazama podataka, upoznajte se sa funkcionalnostima pretraživanja i napravite listu ciljnih medija filtrirajući rezultate. (2) Ako nemate medijsku bazu podataka, uradite sami istraživanje putem Gugla, Jutjuba i društvenih medija.

Ne žurite

Nakon što ste napravili određenu listu, nemojte odmah da žurite i zatrpate sve medije objavama, bez odgovarajuće pripreme. Trebalo bi da počnete tako što ćete čitati njihove sadržaje, istraživati postove na blogu ili društvenim mrežama i pokušati da razumete koja je svrha tog bloga, časopisa ili web stranice.

Predstavite se

Kada ste se uverili da ste prilično dobro shvatili koju vrstu sadržaja odabrani mediji vole, možete slobodno da im se predstavite. Ključno je da se u početku sa njima povežete, bez molbi i očekivanja. Postavite im pitanja u vezi sa nekim člankom, pošaljite im i-mejl u kom im kažete koliko uživate u njihovom sadržaju ili se angažujte na njihovim profilima na društvenim mrežama, tako što ćete deliti njihove sadržaje.

Budite pripremljeni

Kada osetite da je pravo vreme i da ste izgradili dobar odnos sa osobama zaduženim za kontakte s javnošću u odabranim medijima, pošaljite im zahtev ili ponudu. Budući da blogeri, novinari, autori emisija i lideri u industriji gotovo svakog dana dobijaju mnoštvo zahteva, važno je da se zaista dobro pripremite. Pokažite im da razumete koje je njihovo ciljno tržište, koji sadržaj voli njihova publika i kako se vi možete tu uklopiti.

Ponudite nešto zauzvrat

Trebalo bi da znate da većina ljudi ne voli da pruža usluge besplatno. Kada dođete do prave osobe, odnosno do onoga ko odlučuje da li će nešto biti objavljeno,ponudite mu nešto konkretno. To može biti novčana naknada, besplatni uzorci proizvoda ili kupona.

Ali to takođe može biti i dobra priča. Mediji svakodnevno moraju da proizvode velike količine kvalitetnog sadržaja. Ako im ponudite priču koju će njihova publika rado čitati i voleti, to može da bude korisno za obe strane.

Na kraju, upamtite da efikasna komunikacija i uspeh PR kampanja zavise umnogome od vaših veština i znanja. Kao menadžer za odnose s javnošću treba da stvarate i održavate reputaciju firme. A da biste u tome uspeli, treba da znate kako da sa ciljanim medjima uspostavite međusobno razumevanje, te uz njihovu podršku generišete povoljno mišljenje o organizaciji, zatim da umete da procenite stavove javnog mnjenja i uskladite politiku organizacije sa javnim mišljenjem i interesom i ciljevima kompanije. Samo tako možete biti sigurni da će uloženi trud doneti rezultate.