Kompanije koje vode žene ostvaruju bolje rezultate od kompanija u kojima su na čelu isključivo muškarci. Tako je makar pokazala studija koju je sproveo „Kvantopijan “ (Quantopian), američka platforma za trgovinu.

Kako piše list „Fortjun” (Fortune), „Kvantopijan“ je osmislio algoritam kojim je vrednovao efikasnost 100 ljudi na rukovodećim pozicijama kompanija sa liste „Fortjuna“ za period od 2002. do 2014. godine.

Simulacijom su „investirali” 100.000 dolara u kompanije koje vode žene i uporedili ih sa rezultatima kompanija u S&P500, američkom indeksu berze. Na kraju tog perioda od 12 godina uporedili su rezultate, odnosno stopu povraćaja uloženog.

Kako simulacija radi?

„Ispitivanje je zasnovano na strategiji kupi-i-zadrži (buy-and-hold) sa ciljem da se pruži uvid u to koliko su uspeha ostvarile žene kumulativno", kaže Karen Rubin, menadžer proizvodnje u „Kvantopijanu”.

Evo kako simulacija funkcioniše: Rubin ulaže hipotetički 100.000 dolara u kompanije koje imaju žene na rukovodećim pozicijama, između 1. januara 2002. i 31. decembra 2014. i još 100.000 dolara u S & P 500. Rubin takođe kupuje akcije nekih kompanija kad žena postane direktor i zadržava ih dok god traje njen direktorski mandat.

Rezultati

Prema algoritmu, kompanije u kojima su na čelu žene dostigle bi vrednost od 448.145 dolara, odnosno imale bi stopu povraćaja uloženog od 348 posto, dok bi kod S&P500 kompanija investicije porasle za 222.306 dolara, odnosno povraćaj bi bio 122 posto.

Kada se posmatra pojedinačno, najbolje rezultate su postigle Mindi Gorisman, iz firme Home Shopping Network i Debra Kafaro iz Ventasa, kompanije koja se bavi nekretninama u oblasti zdravstva i brige o starim licima. Ove žene su još uvek na čelu tih kompanija, a povećale su inicijalnu uloženu sumu za više od 500 posto.

Debra Kafaro je bila na direktorskom mestu svih 12 godina, dok je Mindi Grosman postala direktorka HSN 2006. godine, kada je kompanija još uvek bila deo IAC, Barija Dilera. HSN se odvojio u avgustu 2008. godine, na vrhuncu recesije i baš u vreme kraha berze.

Ostale uspešne žene su i Kerol Mejrovic, direktorka kompanije TJX, Linda Lang Džaka, direktorka kompanije „The Box“, Deniz Ramos, direktorka u ITT, i Grasija Martore, direktorka firme „Gannett“. Sve one su povećale početno ulaganje za više od 200%, a 300% u slučaju Kerol Mejrovic.

Zašto su žene bolje?

„Postoji mnogo teorija o tome zašto su rezultati žena drastično bolji od muških rezultata, ali većina misli da to ima veze sa tim koliko žene moraju da rade kako bi postale predsednice ili direktorke velikih kompanija", kaže Rubin.

Rubin ističe da su mnoge žene pre nego što su se našle na rukovodećim pozicijama morale da se dokažu i na prethodnim radnim mestima i da postižu briljantne rezultate kako bi napredovale. Mnoge su morale da obavljaju i različite poslove i da se uče novim veštinama, što ih sveukupno čini zaista spremnim da upravljaju kompanijom.

Tako, na primer, ne iznenađuje činjenica da je među najuspešnijim ženama i Marisa Mejer, koja je na direktorskoj poziciji bila čak 12 godina, a ulaganja je podigla za 224 posto. Mejerova je pre toga radila na raznim izvršnim pozicijama, kao menadžer i pregovarač u Guglu.

Mnogi smatraju žene boljim direktorima i zbog toga što su mnogo opreznije, ređe se upuštaju u velike rizike i okrenute su konačnom rezultatu, a ne pojedinačnim ciljevima. Naravno, treba istaći da nisu ni sve žene bile podjednako uspešne. Tako je na primer, Džanet Robinson, direktorka „Njujork tajmsa“, bila „najveći gubitnik“ na listi – sa izgubljenih čak 80 procenata od početnog ulaganja.

Rubin je odlučila da počne ovaj eksperiment nakon što je videla rezultate istraživanja „Credit Suisse“. Ovo istraživanje je pokazalo da kompanije sa više od 10 posto žena na ključnim položajima imaju 27% bolje rezultate od onih koje imaju manje od pet posto žena. Studija istraživačkog instituta „Credit Suisse“ pratila je oko 28.000 ljudi na rukovodećim položajima u čak 3.000 kompanija iz 40 zemalja.

Iako istraživanja i finansijski rezultati pokazuju da brojne kompanije kojima upravljaju žene imaju bolje finansijske rezultate i bolje posluju, još uvek su u manjini u odnosu na muškarce. No, ovi rezultati istraživanja su bitni i kao ohrabrenje ženama da se upuste u preduzetničke vode.

Zato je poruka svim ženama – ako imate želju da pokrenete svoj biznis, nema razloga da to i ne pokušate. Danas postoje edukativni programi, koji vam mogu pomoći da tokom edukacije razvijate svoje ideje, uz primenu potrebnih tehnologija i istraživanja, te da steknete potrebna znanja – od kreiranja akcione strategije, stvaranja kredibilnih marketinških i prodajnih materijala, građenja tima zaposlenih, partnera i investitora, pa sve do rukovođenja proizvodnjom, finansijama i operacijama. Resursi su dostupni. Potrebno je samo skupiti hrabrost.