Odnosi s javnošću su jedna od kompleksnijih i dinamičnijih oblasti za rad. Imajući u vidu to da pokriva gotovo sve aktivnosti koje mogu uticati na imidž klijenata, može se reći da je ovo posao koji se radi 24 časa dnevno, sedam dana nedeljno. Međutim, upravo zbog raznolikosti i količine ovog posla, važno je podeliti uloge i rasporediti posao na više ljudi u timu koji se bavi time.

U zavisnosti od pozicije koju zauzima, PR menadžeru pripada i određeni posao vezan za tog klijenta. Ove klasifikacije zavise od iskustva zaposlenog, njegovih sklonosti, stručnosti, kao i od njegove spremnosti da preuzme određena zaduženja.

Pozicije u odnosima s javnošću su brojne i dodeljuju se prema određenoj hijerarhiji. Za vas smo izdvojili najčešća radna mesta, koja možemo naći i u domaćim agencijama, kako bismo pokušali da ih objasnimo i približimo vam ovu struku.

Akaunt egzekjutiv (Account Executive)

Reč je o osobi koja vodi računa o kontaktu između klijenta, odnosno kompanije, brenda ili ličnosti za koju radi i javnosti – bilo da je reč o potrošačima, medijima ili ostalim agencijama. Takođe, njegova zaduženja su često opsežna istraživanja o potrebama ciljne grupe, konkurentskim proizvodima, njihovim kampanjama i ostalim informacijama koje su važne za formiranje kvalitetne marketinške strategije i plana nastupa u javnosti. Ova pozicija zahteva informisanost, komunikativnost, sposobnost analitičkog razmišljanja i brzinu.

Akaunt menadžer (Account Manager)

Jedan stepen iznad egzekjutiva nalazi se menadžer. Sve ono za šta njegov mlađi kolega nema dovoljno iskustva, znanja, pa možda ni ovlašćenja, on preuzima na sebe. Njegov radni dan počinje telefonskim razgovorom sa jednim od klijenata, zatim proveravanjem mejlova, svega o čemu ga njegov saradnik s manje iskustva i ovlađćenja obaveštava, a zatim prelazi na ozbiljnije zadatke. Njegovo zaduženje je da, u saradnji sa brend menadžerom čiji proizvod zastupa, dođe do određene strategije.

Takođe, od njega se očekuje da vodi računa i o naplati, da istraži sve mogućnosti oglašavanja i da predloži najbolje opcije. Na njemu je da pronađe način da ostvari sve što klijent zamisli. Menadžer je veza između brenda i tima u agenciji koji radi na svim idejama vezanim za njegovo oglašavanje.

Akaunt direktor (Account Director)

U zavisnosti od veličine kompanije, menadžer i direktor nekada mogu imati i ista zaduženja. Međutim, ako je agencija veća, onda je ova pozicija nešto viša, pa samim tim nosi i viši stepen odgovornosti. Direktor često ima nekoliko nivoa zaposlenih pod svojom nadležnošću, delegira njihova zaduženja, prati učinak i usmerava delovanje svog tima prema potrebama klijenata. Takođe, od važnosti klijenta za ceo tim zavisi i to da li će on biti dodeljen menadžeru ili direktoru.

Klijent-servis menadžer ili direktor

Ova osoba je još jedan nivo iznad akaunt direktora. Često joj je zaduženje da kontroliše, ispituje i prati poslovanje cele agencije, kao i pojedinačnih timova koji rade na određenom projektu. Posao ovog menadžera je da pronalazi nove poslove i brine o kvalitetnom izvršenju starih poslova.

To između ostalog znači da gotovo svaki klijent koji dođe u kontakt sa njegovom agencijom u nekom trenutku stupi u vezu sa njim. Ova pozicija stiče se iskustvom, međutim, neophodna je i dobra reputacija, kao i harizma i dopadljivost, jer je jedan od ključnih segmenata ovog radnog mesta upravo briga o dobrom raspoloženju spoljašnjih saradnika, za koje i sama agencija radi.

Pored ove klasične hijerarhijske podele, svaka od ovih pozicija može se još dodatno razdvojiti na juniorsku i seniorsku.

Junior je mlada, tek zaposlena osoba, bez ikakvog iskustva, kojoj je to prvi posao koji obavlja. Zaduženja koja joj se daju su raznolika, međutim svako od njih, koliko god naizgled jednostavno delovalo, iza sebe ima važnu lekciju o struci. Nekada je u pitanju samo prevođenje tekstova, nekada formatiranje tabela, nekada neko jednostavno istraživanje, međutim, na svakom od ovih koraka, junior će naučiti nešto novo – bilo kroz uvid u formu teksta koji se šalje medijima, tabelu u Ekselu sa medija planom ili kroz pronalaženje načina na koje će doći do informacija koje su mu potrebne.

Nakon nekog vremena na poslu, koje može potrajati i nekoliko godina, junior može dostići nivo seniora. Do ovoga dolazi kada klijenti već steknu dovoljno poverenja u njega, žele da rade sa tom osobom ili je na nivou agencije procenjeno da je u svojim veštinama napredovao dovoljno da može biti unapređen. Sledeći korak iznad seniora jeste nova pozicija i novo zvanje. Nekada to ponovo može biti viša juniorska pozicija, dok neka radna mesta ni nemaju ovakve podele.

Ako sada savladate ovu hijerarhiju pozicija u PR agencijama, biće vam daleko lakše snalaženje u njima, jednom kada se tamo zaposlite. Znaćete kome treba da se obratite za pomoć, šta se u kom trenutku od vas očekuje, kao i put kojim možete napredovati ukoliko se dovoljno zalažete i radite na sebi. Ukoliko vam karijera u PR-u deluje primamljivo i zanimljivo, za početak možete upisati jednogodišnji studijski program za odnose s javnošću i početi da gradite sebi put do direktorske pozicije. Treba da znate i da su se odnosi s javnošću u digitalno doba umnogome izmenili. Veštine za vođenje PR-a u digitalnom svetu možete pronaći na ovom programu.