Ovo su najveće greške u PR-u u 2015. godini
Početak nove godine obično se koristi da bi se sumirali utisci iz prethodne, kako u privatnom životu, tako i u poslovnom svetu. I dok neke kompanije uživaju u plodovima svog napornog rada i uspeha, neke od njih će u 2016. godini morati da se pomuče i ispravljaju greške iz 2015. To je ponekad veoma težak i naporan zadatak, pogotovo kada su greške – javne. Magazin INC napravio je listu najvećih neuspeha u odnosima s javnošću u 2015. godini. Ako želite da postanete uspešan PR menadžer, pogledajte koje greške nikako ne smete da napravite.
1. Folksvagenova prevara
Folksvagen (Volkswagen) je u septembru prošle godine priznao da je namerno instalirao softver koji vara na testovima emisije štetnih materija, nakon što je EPA (američka organizacija za zaštitu okoline) ustanovila da određeni automobili ispuštaju nekoliko puta veću količinu štetnih materija nego što je dopušteno zakonom. Problem je utvrđen kod gotovo 500.000 automobila, a Folksvagen i dalje radi procenu štete u onom što je nazvano jednim od najvećih skandala koji je zadesio auto-industriju.
2. Airbnb – kampanja „Nema na čemu"
Nedeljama pre nego što je u San Francisku izglasana mera koja bi uveliko ograničila Airbnb (platforma za pronalaženje i iznajmljivanje smeštaja) da radi u gradu, ova kompanija je pokrenula snishodljivu reklamnu kampanju u kojoj pokazuju kako bi stanovnici San Franciska trebalo da budu beskrajno zahvalni zbog poreskih doprinosa ove kompanije. To su isti porezi koje je Airbnb pokušavao da ospori jednu godinu pre toga u jednoj oglasnoj kampanji. Kompanija je na kraju uputila javno izvinjenje zbog serije oglasa i priznala da „možda nisu bili prikladni“.
3. „Subway“: Najgori zastupnik ikad izabran?
Džared Fogl je bio samo običan čovek koji je izgubio mnogo kilograma jedući popularne sendviče koje pravi firma „Sabvej” („Subway“) – dok nije optužen (i nedavno osuđen) za posedovanje dečje pornografije i upražnjavanje seksualnih odnosa sa maloletnicama. Da je kompanija „Sabvej“ samo mogla da predvidi ovo, možda bi mogla na vreme da smeni Fogla, koji je bio zaštitno lice njihove marketinške kampanje, i prijavi ga nadležnim organima. Ali problem i jeste u tome što bivša franšizerka Sindi Mils tvrdi u izjavi za magazin „Biznis insajder” (Business Insider) da je još 2008. godine upozorila kompaniju na Fogla, koji joj je sam ispričao o svojim seksualnim odnosima sa maloletnicima na Tajlandu i u SAD. Iako kompanija to poriče, jedno je sigurno – oporavak od ovog skandala može potrajati.
4. Tinder: Sodoma
Bilo je očigledno da je „lavina na Tviteru“ unapred smišljen potez koji je „Tinder“, aplikacija za upoznavanje, pokrenula protiv magazina „Veniti fer” („Vanity Fair“). Naime, ovaj magazin je objavio članak u kome je autorka Nensi Džo Sejls pisala o tome kako su aplikacije i internet doveli do „apokalipse upoznavanja i romanse“. Ali u kompaniji „Tinder“ su ovu priču shvatili vrlo lično i burno regovali na članak, koji je mogao jednostavno da se ignoriše. Najveći doprinos PR katastrofi, pak, dao je sam upravni direktor Šon Rad, koji je u jednom intervjuu loše upotrebio reč „sodoma“, što je zvučalo kao prikrivena pretnja autorki članka.
5. Kleiner Perkins i razlike, drugi put
Nakon što je završeno suđenje zbog seksualnog uznemiravanja, kompanija „Klajner Perkins” („Kleiner Perkins“) je pokušala da se predstavi kao „prosvetljenija“ na konferenciji „TechCrunch Disrupt“ u San Francisku, održanoj u jesen 2015. No, ulagač rizičnog kapitala Ivan Doer mogao je da izabere i bolji način da to plasira u javnost. „Imamo dva nova partnera, koji su toliko različiti da mi je pravi izazov da kažem njihova imena", rekao je Doer. Doer je kasnije uputio izvinjenje, koje je bilo propraćeno mnoštvom ironičnih komentara u medijima, poput: „Nadamo se da se potrudio da nauči i kako da izgovori imena svojih saradnika“.
Loš PR ponekad može da ima veoma snažne i dalekosežne posledice, od kojih se čak i velike kompanije oporavljaju dugo ili se od njih nikada ni ne oporave. Ovi primeri su dokaz toga da je dovoljan samo jedan pogrešan korak pa da kompanija izgubi kontrolu nad informacijama koje, u današnje vreme digitalne ekonomije, putuju neverovatnom brzinom. Zato gotovo svaka uspešna kompanija želi da u svom timu ima uspešnog i sposobnog PR menadžera. Zadatak menadžera za odnose sa javnošću jeste da održava pozitivne veze između kompanije i njene javnosti, ali i da doprinese uspešnom i konkurentnom poslovanju organizacije. Ako vas, s druge strane, privlače nove tehnologije i novi načini komunikacije, mediji i njihova funkcija u savremenom društvu, više o karijeri PR menadžera u digitalnom svetu možete saznati ovde.
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega