Mnogi mladi preduzetnici toliko su oduševljeni svojm idejama da ne mogu da odole iskušenju da, iako su nespremni, pozovu potencijalne investitore, što obično rezultira odbijanjem. Profesionalni investitori svakodnevno dobijaju stotine predloga. Utoliko je neafirmisanom preduzetniku teže da im privuče pažnju.

Ukoliko pripadate grupi poletnih mladih biznsimena s dobrim idejama, magazin „Forbs“ preporučuje da u komunikaciji s potencijalnim investitorima pokušate da izbegnete sledeće izjave, ali i stavove koji vode do njih.

„Pozovite me da biste se informisali o prilici koja ne može da propadne.”

Čikanje ili spemovanje investitora nije način da dođete do njihovog novca. Zato predlog da pogledaju vaš web site ili video-klip i daju svoje mišljenje neće zagolicati njihovo interesovanje. Svaka prodaja ideje trebalo bi da počne s konciznom izjavom o određenom problemu i vašem potencijalnom inovativnom rešenju.

„U prilogu ćete pronaći biznis plan. Čekam vaše komentare.”

Previše informacija za prvi korak loše je koliko i premalo validnih činjenica. Zato se ograničite na informativni dokument u kome ćete objasniti analizu tržišta, prednosti saradnje s vama i finansijsku konstrukciju projekta.

„Trenutno nemamo biznis plan, ali će vam se naše rešenje svideti.”

Investitori kupuju deo biznisa, a ne uslugu ili proizvod koji razvijate. Njih zanima brz pregled rešenja proizvoda i njegovih svojstava. Ako niste razradili sistem po kome ćete razviti biznis zasnovan na svom proizvodu ili usluzi, još niste spremni za susret s investitorima.

„Ne zamerite na slovnim greškama.”

Ne šaljite investitorima, a ni drugim poslovnim partnerima nesređenu dokumentaciju. Sve što ćete aljkavošću postići jeste da ostavite utisak neprofesionalne osobe koja ne vodi računa o saradnicima.

„Korišćene skraćenice su opštepoznate.”

Iako tehnički žargon vama, kao mladom i informatički pismenom čoveku nije stran, nemojte pretpostavljati da su i drugi kao vi. Koristeći sleng i skraćivanje pokazaćete se kao arogantni i lenji. Što je još opasnije, potencijalnom partneru se može učiniti da na ovaj način mistifikujete stvar za koju ni sami niste sigurni da je dovoljno poznajete. Zato, ako koristite akronime, prilikom prvog pominjanja uvek napišite pun naziv i objašnjenje.

„Smatram da će biznis plan odgovoriti na sva vaša pitanja.”

Biznis plan veličine knjige izaziva odbojnost. Njime ćete učiniti da vaš biznis izgleda previše kompleksno i rizično. Preglednih dvadesetak strana je više nego dovoljno da se cela stvar objasni jasno, s preciznom finansijskom konstrukcijom.

„U ovom trenutku smatram da konkurencija ne postoji.”

Izbegavajte da potcenjujete konkurenciju, osim ukoliko nemate činjenice poput statističkih podataka koji će da potkrepe ove smele tvrdnje. Ako ne prikažite konkretne prednosti u odnosu na takmace, investitori će vas oceniti kao suviše naivne za bilo kakvu saradnju.

„Predlažem demonstraciju umesto biznis plana.”

Demonstracije retko prođu po planu, a one koje ne omanu često predugo traju. Investitori neće deliti vaš entuzijazam prema proizvodu ako se stvari oduže. Imajte u vidu to da najbolje prezentacije traju do 30 sekundi.

„Na društvenim mrežama dobijamo mnogo lajkova.”

U današnjem digitalnom svetu lako je ulepšati svaku priču. Investitori to dobro znaju. Njih ne interesuju hvalospevi vaših kolega i prijatelja, već komentari realnih klijenata. Samo pravi ugovori i iskustva korisnika mogu da dođu u obzir.

Kao mlad preduzetnik dobićete samo jednu šansu da zablistate pred investitorom. Strast prema ideji je poželjna, ali ne i dovoljna da ih ubedite da ulože svoje poverenje i novac u vas. Samo pametan izbor trenutka, dobra priprema i temeljno znanje mogu vas dovesti do cilja. A sve navedene sastojke možete pronaći na ovom obrazovnom programu namenjenom budućim preduzetnicima u našem regionu.