Kao web dizajner, često ćete morati da se pobrinete za to da ljudi odlučuju u skladu sa smerom u kom želite da radite. Komunikacija je jedna od osnovnih veština koje morate da savladate.

Naravno, ovde se ne radi o manipulaciji. Prikrivene tehnike i obmane vas neće dovesti daleko. Ali možete da prezentujete sebe i svoje argumente na načine na koje će ljudi bolje da ih shvate. Predstavljamo vam neke tehnike koje će vam u tome pomoći.

1. Saosećanje

Najgore što možete da uradite jeste da uđete na sastanak ili započnete da oblikujete korisničko iskustvo sa zacrtanom idejom, ne obraćajući pažnju na sagovornike i njihove želje. Ako vam je cilj da drugu stranu navedete da bude saglasna s vama, ovim pristupom možete naići samo na odbijanje. Ali ako pokažete da želite da razumete njihove potrebe i odgovorite na njih, možete da ostvarite saradnju, a istovremeno i sačuvate svoj integritet.

2. Započnite rad tako što ćete saslušati

Da biste uspostavili dobar odnos s klijentima, korisnicima ili šefom, morate da steknete veštine pažljivog slušanja i razumevanja sagovornika. Nije dovoljno samo da pratite šta vam oni govore. Morate da naučite da zaista čujete i shvatite šta govore i da tražite njihove „bolne tačke“, odnosno da uvidite šta je problem koji ih najviše muči i koji vi treba da rešite.

3. Napravite dnevni red

Umesto da prisiljavate ljude da se nevoljno saglase s vama, napravite dobru prezentaciju ideja, tako da oni mogu da uvide kakve koristi će imati od svake od njih. To uključuje vaše kreativno razmišljanje, ali ne zaboravite da je kreativno i korisno razmišljanje moguće samo ako stvarno razumete njihove potrebe.

4. Pokažite im korist

Zapamtite, nije dovoljno objašnjavati kako će vaše ideje pomoći klijentu. Morate da pokažete kako te ideje pomažu stvarnim ljudima kojima se obraćate.

Primera radi, umesto da svom klijentu kažete: „Vaši korisnici će se odmah zaljubiti u ovu novu funkciju“, možete da pokušate da mu to pojasnite rečima: „Ova nova funkcija će zadržati korisnike, jer će se stalno vraćati na vašu stranicu, a to će dramatično povećati broj konverzija."

Jednom kad razumete drugu stranu i razmišljate o njihovim potrebama, vaš sledeći korak je da formirate odnos s njima.

5. Uspostavite vezu

Ako imate dobar odnos sa svojim korisnicima, šefom ili klijentom, postoji veća šansa da će rado prihvatati vaše predloge. Naravno, vrsta odnosa koji gradite zavisi od toga ko je ta druga osoba.

Vaš odnos s korisnicima web stranice svakako se razlikuje od vašeg odnosa sa šefom. Međutim, određeni principi važe u oba slučaja.

Možda će vam delovati kao sitnica, ali kada prezentujete svoju ideju, pokušajte da navedete ljude da klimaju glavom. To je dobar znak, koji navodi na pozitivno raspoloženje.

Pol Boag, lider u digitalnoj industriji s dvadesetogodišnjim iskustvom, kaže: „Ja to postignem tako što im parafraziram jednu od njihovih ideja i razmišljanja. Naravno da će da se saglase s onim što su i sami rekli, ali to mi takođe pokazuje da slušaju ono što im pričam.“

Isti pristup može da se koristi i u digitalnoj komunikaciji. Na primer, ako pišete post koji je usmeren na web dizajnere, znate da će, na primer, pominjanje nekih najnovijih kvalitetnih alata odmah izazvati klimanje glavom. A to znači da ste uspeli da uspostavite vezu.

pr-edu.jpg
Foto: Promo

6. Budite entuzijastični

Entuzijazam je veoma važan. Klijenti žele da znaju da je i vama stalo do njihovog projekta koliko i njima. Vaši šefovi žele da znaju da ste motivisani i da želite da radite, a korisnici žele da znaju da brinete o usluzi koju im pružate.

Međutim, mnogi ne pokazuju entuzijazam pri komunikaciji. To su ljudi koji su nevoljni i pre nego što su počeli da komuniciraju ili su preterano agresivni. Umesto te vrste odnosa, pokušajte da na susret dođete puni entuzijazma.

„Entuzijazam je ‘zarazan’ i ljudi odmah počinju da se osećaju slično. Što je još važnije, nije lako da kažete ‘ne’ nekome ko je uzbuđen i entuzijastičan“, kaže Boag.

7. Efekat ogledala

Verovatno ste čuli da oponašanje sagovornika govorom tela pomaže da s njima uspostavite pozitivnu vezu. Međutim, Boag savetuje da ne radite to namerno, jer će delovati izveštačeno i nakaradno.

„To će se dogoditi prirodno, tako da ne treba da brinete o tome. Efektat ogledala je koristan pokazatelj toga da li vaš sastanak licem u lice s klijentom ide dobro. Ako druga osoba oponaša vaš govor tela, velike su šanse da im se dopada sve što radite. Ono što možete svesno da radite jeste da koristite isti jezik ili terminologiju koju i oni koriste. Ako vaš šef ili klijent govori o ‘povraćaju ulaganja’ ili ‘kriterijumima uspešnosti’, i sami koristite te termine. A ako smatrate da druga strana nije upoznata s određenom terminologijom, svakako je izbegavajte.”

Način na koji govorite vas povezuje s određenim „plemenom". Ako delite isti jezik, postoji veća verovatnoća da ćete izgraditi dobar odnos.

Komunikacija s klijentima i korisnicima je jedan od najvažnijih aspekata web dizajna. Zato je, osim vaših stručnih znanja i veština, veoma važno da steknete i takozvane „meke veštine“.

Upravo zato ćete pri školovanju za web dizajnera na ITAcademy, osim stručnih znanja u web dizajnu, dobiti i poseban paket veština koje će vam koristiti u svakom poslu i najznačajnije su za uspeh u karijeri, u Personal Development Programu (PDP). Između ostalog, u njih spadaju motivacija, timski rad, analitičnost, komunikativnost, samopouzdanje, fokus, koncentracija, selekcija prioriteta i druge.