Bavljenje freelanceom može biti oslobađajuće, ali i pomalo zastrašujuće. Odakle da počnete? Šta vam je sve neophodno? Kako da brzo pronađete klijenta? Da li će vam se i koliko trud isplatiti? Ovo su samo neka od pitanja koja se budućim freelancerima vrzmaju po glavi.

Čak 90% ljudi se odluči za freelance zbog okolnosti, kaže Sumeet Goel, osnivač konsultantske firme HighPoint Associates, koja zastupa mnoge velike kompanije, a kao najčešći razlozi opredeljenja za ovakav način rada navode se gubljenje posla, želja za promenom, većim izvorom prihoda i većom fleksibilnošću.

Ako ste bar jednom pomislili: ”Zašto ja ne bih postao sam svoj gazda i radio od kuće”, definitivno bi trebalo da razmislite o freelance karijeri. Ovo su saveti za vas.
edukacija.jpg
Pr 

1. Izaberite oblast prema svojim interesovanjima

Prema podacima Upworka, jednog od najvećih sajtova za online umrežavanje freelancera, potražnja za visokokvalitetnim programerima i dizajnerima je u konstantnom porastu. Ali, to ne znači da se samo oni mogu baviti ovim poslom. Među najperspektivnijim freelancerima nalaze se još i pisci, novinari, copywriteri, marketing stručnjaci, prevodioci, konsultanti, virtuelni asistenti...

Ako želite da započnete posao od kuće, najbolje je da do maksimuma usavršite svoje postojeće veštine. I to možete uraditi ”na daljinu”, učeći putem interneta. Znanje i umeće su ipak najvažniji za bavljenje bilo kojim poslom, pa i freelanceom.

2. Obavestite SVAKOG poznanika o svojoj odluci

Doslovno svakog. Prijatelje, prijatelje prijatelja, porodicu, kolege, bivše kolege, komšije, poznanike sa kojima rado proćaskate dok stojite u redu u prodavnici… Zašto? Kontakti su vaše najjače oružje.

Ali javite im to na vreme. Da li je to 30 dana ili 6 meseci ranije, izbor je na vama, samo odvojte dovoljno vremena da se posvetite svima. Što više preporuka, saveta i podrške dobijete od ljudi oko sebe, lakše ćete se odvažiti na konačni korak, a vaši kontakti će biti dodatno učvršćeni.

Jon Norris, ekspert u ovoj branši, podseća sve buduće freelancere da su izgradnja mreže (kontakata) i pronalazak posla dve strane istog novčića.
edukacija.jpg
Pr 

3. Radite na svom ličnom brendu

Kao freelancer, vi ste sami svoj brend. Jednostavno je – ako ljudi ne vole vas, neće voleti ni ono što im "prodajete".

Najbolji način da se pokažete u što boljem svetlu je da uložite ogroman trud u prezentovanje samog sebe. Napravite profil na LinkedInu, gde ćete podeliti svoju biografiju (obrazovanje koje imate, ono čime ste se bavili, veštine kojima se ponosite). Isto to uradite i na ostalim društvenim mrežama – Facebooku, Twitteru, Meetupu, Instagramu...

U nevolji su oni koji misle da im društvene mreže ne mogu pomoći, jer su one najčešće presudne. Za jedan dan se možete upoznati sa 15 ljudi, a online putem možete sresti i njih 100.

Vaš cilj je da budete najbolji u svom poslu, a kao freelancer, u svetu gde je komunikacija digitalizovana, vi morate biti njen sastavni deo.
edukacija.jpg
Pr 

4. Razvijte i učvrstite biznis plan

Kao što se u prodavnicu retko kada ide bez spiska namirnica, tako se ni u freelance ne treba upuštati bez plana (u suprotnom ćete sigurno nešto zaboraviti).

Počnite od beleženja svojih ciljeva i očekivanja, procenite koliko biste uložili u ovaj biznis, detaljno analizirajte tržište, utvrdite koliko projekata mesečno biste radili, istražite potencijalne klijente, odredite cenu svojiih usluga... Izdvojte vreme za razvoj biznis plana, jer će vam on biti smernica u avanturi koju planirate.

Niko ne bira ovaj put ako će živeti na ivici finansijskog noža. Zato usavršite svoj plan do najsitnijih detalja, kako vam se neorganizovanost ne bi obila o glavu.

5. Analizirajte konkurente i pronađite njihove vrline i mane

Istražite konkurenciju. Bilo da provodite sate surfujući po internetu, šetate, pijete kafu sa prijateljima ili čitate ovaj članak, potrudite se da uvek nešto novo saznate, jer ćete se jedino svežim informacijama uspešno izboriti sa konkurentima.

Saznajte ko su vaši lokalni “protivnici”, potrudite se da uvek budete na pravom mestu u pravo vreme tako što ćete pratiti aktuelne događaje, izdvojte se od konkurencije svojim prepoznatljivim i drugačijim brendom.

“Neka vaš konačni proizvod bude bolji od svega što vaši konkurenti urade”, kaže Leif Kendall, osnivač britanske content i copywriting agencije Kendall Copywriting.

Primenite ove savete za uspeh i budite zahvalni što konačno možete zaradu da stavljate direktno u svoj, a ne tuđi džep.