Tri psihološka trika za povećanje prodaje!
Zašto kupujemo? Šta utiče na naše odluke? Šta nas navodi na promene mišljenja?
Tokom godina psiholozi i prodavci su sprovodili obimna istraživanja da bi saznali šta je to što nas tera da kupujemo. Razumevanjem motivacije koja stoji iza odluke kupca prilagođavanje vaše prodajne poruke postaje lakše.
Usavršavanjem ovih prodajnih tajni ukorenjenih u psihologiji steći ćete dubok uticaj na vaše kupce.
1. Socijalni dokaz
Jedno od klišeiziranih pitanja iz detinjstva koje su nam roditelji često postavljali bilo je: „Ako su tvoji prijatelji skočili sa mosta, da li bi i ti za njima?" Ovo pitanje bi usledilo obično nakon što bi deca rekla: „Ali on je prvi to učinio", ili „Ali ona je prva to učinila”.
Koliko god da roditelji pokušavaju da svoju decu vaspitaju tako da ne prate masu, stvarnost je da to i odrasli rade. Ova pojava povezuje se sa teorijom društvenog dokaza, koju je dr Robert Kijaldini naveo kao jedan od njegovih šest principa ubeđivanja.
Ukratko, to znači da ćemo biti spremniji da nešto učinimo kada vidimo da drugi ljudi to čine. U izvesnoj meri svi želimo da se dopadnemo drugima, želimo da se uklapamo i često verujemo da će nam to što sledimo masu pomoći da ostvarimo te ciljeve.
Društveni dokazi objašnjavaju zašto mnoge od najboljih odredišnih web stranica sadrže obilje komentara kupaca. Iz istog razloga internet-sajtovi koriste dodatke koji pokazuju koliko puta je objavljen sadržaj ili koliko je lajkova dobio na društvenim medijima.
„Zbog toga je Elvis imao album pod nazivom ‘50.000 Elvisovih fanova ne može da greši’ (‘50.000.000 Elvis Fans Can not Be Wrong’)“, kaže Džordan Frenč, multimedijalni novinar i urednik portala „TheStreet.com“. „Kad možete da dokažete da drugi ljudi vole vaš proizvod ili uslugu, to povećava vašu verodostojnost i ljudi postaju mnogo spremniji da kupe od vas.“
2. Autoritet: Vrhunski uticaj
Jedan od kontroverznih eksperimenata u istoriji psihologije poznat je kao eksperiment Miligram.
Sproveden nakon Drugog svetskog rata, eksperiment je bio osmišljen da bi se videlo da li bi „obični" ljudi mogli da se navedu da povrede druge osobe, ako bi im to naredio autoritet.
Rezultati su bili zastrašujući. Skoro dve trećine učesnika eksperimenta bili su voljni da sprovedu elektrošokove nad učesnicima koji su napravili grešku, jednostavno zato što im je osoba od autoriteta tražila da to učine.
Iako se ova metoda koristi da se objasni kako čak i potpuno obični ljudi mogu da se navedu da izvrše užasne radnje, u marketingu i prodaji ova veza je mnogo manje strašna.
Ona je razlog zašto su influenseri – i uticajni stručnjaci – danas toliko važni. Ljudi žele da dobiju podatke od nekoga ko je upućeniji ili iskusniji od njih samih. Osim toga, ovde važi koncept „povezivanja" – ljudi žele da se povežu sa poznatim ili moćnim figurama, a to rade kupujući isti brend kao i influenseri i ljudi od autoriteta. Samim tim se povezuju sa brendom.
Kako možete de pokažete svoj autoritet u industriji? Marketing sadržaja i govori na industrijskim događajima jesu popularni načini prikazivanja vašeg znanja. Deljenjem vaše stručnosti i uključivanjem te stručnosti u brendiranje vaš glas postaje znatno ubedljiviji i uticajniji.
3. Manje je više... mnogo više
Postoji klasik među stripovima „Calvin & Hobbes“, gde Kelvinov tata u prodavnici prehrambenih proizvoda pokušava da odabere teglu putera od kikirikija. „Pogledajte sve ove putere od kikirikija!", uzvikuje on. „Sigurno postoje bar tri veličine od pet brendova sa četiri sastava!"
Priča se pretvara u tiradu o tome kako će morati da napusti svoj posao da bi se vozio po prodavnicama i isprobavao sve putere od kikirikija kako bi na kraju odlučio koji mu najviše odgovara. Na kraju se ispostavlja da nije kupio zapravo nijedan.
Jedna studija o pružanju različitih vrsta džema potrošačima pokazuje da takvi fenomeni ne postoje samo u stripovima. 1995. godine istraživački tim iz Kalifornije koji je sprovodio studiju postavio je uzorke džemova u supermarketu. Tokom studije redovno su menjali prikaz uzoraka tako da su nekada nudili šest varijanti, a nekad 24 varijante. Dok je veći broj sorti privukao nešto veći procenat kupaca, samo tri odsto onih koji su probali tokom 24-sortne degustacije kupili su proizvod, dok je 30 procenata kupaca bilo među onima koji su bili na degustaciji šest vrsta proizvoda.
Ovo nije fenomen koji je vezan samo za maloprodaju hrane, svedoci smo „efekata previše opcija“ u gotovo svakoj industriji: od podizanja kredita do odabira teretane.
„Odlično je ponuditi više izbora svojim kupcima. To sve vreme vidimo sa B2B softverom, gde kompanije nude tri ‘nivoa’ sa različitim funkcijama i cenama“, kaže Frenč. Međutim, kako on ističe, problem nastaje kada pokušavamo da odjednom nabacamo previše informacija ili previše opcija kupcu.
Ovo često dovodi do toga da ljudi završe kao Kalvinov tata: oni ulaze u stanje pod nazivom „paraliza analize", gde su postali toliko preplavljeni izborima da na kraju ne kupuju ništa. Zbog ovoga, Frenč savetuje da ograničite svoje ponude. Ako imate širok spektar proizvoda i usluga, podela ponuda u manje kategorije može takođe da olakša proces donošenja odluka. A samim tim će i prodaja biti veća.
Ako ste osoba koja ne želi da vodi sopstveni biznis, ali želite nezavisnost i punu kontrolu nad zaradom koju ostvarujete, onda je karijera u prodaji idealna za vas. Školovanjem i radom ćete steći veštine i znanja koji su potrebni za direktno donošenje novca preduzeću u kome radite, a to je i odličan put ka stvaranju sopstvenog biznisa. Ove veštine možete steći za samo jednu godinu. Kako? Saznajte više na profesionalnoj obuci za karijeru u prodaji.
(Promo - tekst / Foto:Promo)
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore