Nema posla kome nije potrebna reklama. Bilo da se bavite politikom, obrazovanjem, muzikom ili proizvodnjom nameštaja, sigurno je da nećete doći do velikog uspeha ako nemate dobru promociju.

Zato postoje marketinški i PR stručnjaci. Gotovo da nema firme ili slavne ličnosti koja nema uz sebe osobu (ili čitavu grupu) zaduženu za te poslove.

Kao i sve drugo danas, i marketing i PR (odnosi s javnošću) neprestano evoluiraju i menjaju se. Od letaka, flajera, telefonskih poziva i radio-reklama danas se došlo do razvijenog sistema ciljanog oglašavanja na društvenim mrežama i velikim internet pretraživačima.

Digitalizacija čitavog sveta donela je i jednu veliku promenu u ove dve discipline – njihovo sve intenzivnije spajanje.

Svi koji se bave odnosima sa javnošću ili marketingom svesni su toga da je jedan od najvećih trendova upravo integrisanje ove dve grane poslovanja. Međutim, to što se PR i marketing sve češće spajaju ne znači da se formira jedna nova „superdisciplina”. Ono što se dešava jeste to da je u današnjem svetu postalo neophodno da PR i marketing rade zajedno kako bi jedna kampanja bila zaista uspešna, došla do potrošača i ostvarila prihod.

analysisanalyticscharts669610.jpg
Foto: Promo

Drugim rečima, nijedna marketinška kampanja nije potpuna bez PR-a, a nijedna PR kampanja nije potpuna bez marketinga. Zato su granice između njih i dalje veoma važne.

Šta je PR?

PR je profesionalno predstavljanje kvaliteta jedne kompanije, organizacije ili osobe široj javnosti.

Značaj PR-a je veliki i ne bi bilo moguće navesti sve razloge zbog kojih bi svaki biznis trebalo ozbiljno da se pozabavi odnosima sa javnošću, ali moglo bi se u najkraćem reći da je njegov najvažniji rezultat to što čini da potrošači zavole neki brend. Kad ljudi nešto vole, veća je verovatnoća da će prema tome iskazati svoje poverenje – odnosno da će postati kupci proizvoda ili korisnici usluge.

Isto pravilo važi i za profesionalce u odnosima s javnošću koji rade za pojedince. Što više javnost voli jednog glumca, muzičara, političara ili neku drugu javnu ličnost, to je veća verovatnoća da će glasati za njega, pogledati njegov film ili kupiti muziku koju je snimio...

To podrazumeva kreiranje priča i izgradnju odnosa sa medijima, pisanje saopštenja za javnost, zakazivanje konferencija za novinare, pojavljivanja u medijima (štampa, radio, TV, internet) ili na različitim događajima, sprečavanje kriznih situacija i upravljanje njima kada se dogode, planiranje i organizaciju događaja povodom lansiranja novih proizvoda, osmišljavanje sadržaja za stranice društvenih medija i blogova (ovo je nekada bila jedna od funkcija marketinga, a sada je sve više pod kontrolom PR-a)...

A šta je marketing?

Američka marketinška asocijacija definiše marketing kao „skup procesa koji se koriste za kreiranje, komunikaciju, isporuku i razmenu ponuda koje imaju vrednost za klijente, partnere i društvo u celini“. Odnosno, cilj marketinga je da proda proizvode ili usluge kompanije kroz promociju i oglašavanje.

Marketinški stručnjaci, bilo da su zaposleni u marketinškom sektoru neke kompanije ili rade u agenciji, obično odlučuju o najboljem načinu promovisanja proizvoda nakon istraživanja tržišta. Podaci koje prikupljaju daju im jasniju sliku i ideju o tome ko je publika kojoj se obraćaju, kakve su njihove potrošačke navike i kako će najefikasnije moći da dopru do njih i prodaju im proizvod ili uslugu.

Zato se bave istraživanjem, analizom podataka, uočavanjem perspektiva i potencijala za prodaju, stvaranjem oglasa i drugih materijala za lansiranje proizvoda ili usluga, pravljenjem plana oglašavanja i zakupom marketinškog prostora…

U čemu je sličnost?

U tome što za cilj imaju da, stvaranjem pozitivne slike o proizvodu ili klijentu, obezbede što više novca. Marketing za to koristi plaćene kanale (oglase, TV i onlajn reklame...), a PR promociju obavlja putem besplatnih kanala (društvenih mreža, intervjua i tekstova u medijima...).

U najkraćem, marketing je sveobuhvatni proces podsticanja svesti klijenata o proizvodu ili usluzi, dok je PR neprekidni proces građenja imidža u javnosti. PR kampanja obično traje duže od marketinške kampanje. To je zato što je u marketingu poenta trenutno izazvati pažnju javnosti – dok traje kampanja lansiranja novog proizvoda ili usluge, dok je cilj PR-a da zadrži taj interes na duge staze, da oformi trajnu dobru sliku u javnosti o kompaniji ili klijentu za koga radi.

analysisdeviceelectronics1496192.jpg
Foto: Promo

Brojni marketinški stručnjaci bi rekli da PR spada pod okrilje marketinga jer predstavlja jedan od vidova promocije proizvoda. Sa druge strane, mnogi PR stručnjaci se ne bi saglasili sa ovim i istakli bi da je PR više od same promocije.

U svakom slučaju, ove dve grane poslovanja se umnogome prepiliću i zato danas sve više kompanija ima jedno odeljenje pod zajedničkim nazivom „PR i marketing”. To ne mora nužno da znači da u njemu postoje osobe koje se bave samo jednom od ove dve discipline: sve više PR eksperata odlučuje da se usavršava u oblasti marketinga i obrnuto – oni koji su karijeru stvorili u marketingu počinju da uče veštine odnosa sa javnošću. Razlog je to što se te dve discipline, iako različite, veoma lepo uklapaju i na neki način dopunjuju.

Stručnjak koji poseduje profesionalna znanja iz obe oblasti sigurno će biti izuzetno tražen u bilo kojoj grani poslovanja i njegov rad će biti visoko cenjen i plaćen.

Zato proširite vidike, steknite nova znanja i naučite više o onome što već znate. Ovladajte i PR-om i marketingom i postaćete nezamenljivi stručnjak u bilo kojoj kompaniji.

Promo tekst