U prethodnom tekstu bilo je reči o tome šta se zapravo podrazumeva pod terminom „društveni marketing” i šta ga razlikuje od komercijalnog marketinga.

Ovde ćemo se pozabaviti osnovnim elementima koje morate definisati ukoliko želite da koristite marketing za promenu sveta nabolje.

pexelsmarkusspiske3039036-1.jpg
Foto: Promo

Četiri osnove socijalnog marketinga

Za svaku marketinšku kampanju, pa tako i za kampanju društvenog marketinga, bitna su sledeća četiri elementa, poznata kao „marketinški miks": proizvod, cena, mesto i promocija. Ove faktore treba definisati pre nego što započnete pravljenje kampanje za društveni marketing.

Proizvod

U društvenom marketingu, „proizvod" predstavlja neke željene društvene akcije i prednosti koje takve akcije nude. Pri predstavljaju „proizvoda" važno je da jasno pokažete promenu koju on donosi, što možete učiniti i prikazom negativnog ponašanja (pluća pušača, vode zagađene plastičnim kesama i bocama...).

Važno je da prikaz bude jasan. Proverite da li vaša publika brzo i lako razume vaš „proizvod“ i njegove prednosti.

Cena

U društvenim kampanjama „cena" ne mora biti monetarna. Ona može podrazumevati napore, vreme i psihološke ili emocionalne troškove koje će imati ljudi. Ne zahtevajte previše, smanjite „cenu“ za željenu društvenu radnju i odziv će biti veći.

Razmislite o preprekama na koje će naići oni koji žele da podrže vašu kampanju, a zatim smislite izvodljive načine za borbu protiv tih prepreka.

Mesto

Što se „mesta", odnosno načina za uključivanje zainteresovanih tiče, razmislite o sledećim pitanjima.

Gde predlažete da vaša publika izvede željeno ponašanje? Kako do njih možete doći i kako im možete olakšati da vas podrže?

Najbolje bi bilo da angažujete vršnjake onih koji su vam ciljna grupa kao ambasadore kampanje. Ako predstavljate telefon za pomoć tinejdžerima, učinite liniju dostupnom 24 sata dnevno putem poziva, tekstualnih poruka i društvenih mreža. Ako prikupljate pomoć za gladne, pokušajte s kampanjom u supermarketima, gde ćete na ulaze postaviti kutije za novčane ili robne poklone.

Promocija

Promocija objedinjuje proizvod, cenu i mesto. Da bi se dobro sprovela, važno je definisati koji će kanali i prodajna mesta najbolje privući publiku i skrenuti njihovu pažnju na kampanju društvenog marketinga.

Društveni mediji? Televizija? Radio? Bilbord, liflet ili novinski oglas? Događaji, poput koncerata, izložbe ili prezentacije? Gerilske kampanje?

pexelsmarkusspiske2990650-1.jpg
Foto: Promo

Pitanje je kako ćete objaviti o čemu se radi, šta je potrebno učiniti i gde.

Da bi se došlo do odgovora na ovo pitanje, neophodna su istraživanja. Istražite svoju publiku putem interneta, telefonom ili lično. Organizujte fokus grupu. Što više ljudi ispitate, to ćete imati jasniju sliku o izazovima koji vas mogu očekivati.

Kada budete spremni da pokrenete kampanju, stvorite slogan i uverljive vizuelne prikaze i pokušajte da pronađete jednostavan, ali lako pamtljiv simbol, koji će poslužiti kao snažan pokretač na akciju i koji će ostati u svesti onih koji vide vašu kampanju. Neke od najefikasnijih kampanja socijalnog marketinga uključuju jednostavne, ali sada već ikonične simbole, poput ružičaste trake kao podsećanja o opasnosti od raka dojke.

Na kraju, ne zaboravite: pravila koja važe za socijalni marketing mogu vam pomoći i u komercijalnom marketingu, na primer kada želite da se vaša firma pridruži nekoj kampanji svojim donacijama. Ako znate šta je dobar socijalni marketing, ne samo da ćete umeti da odaberete odgovarajuću kampanju za svoju kompaniju, već ćete znati i kako da spojite zabavno i korisno i da postavite svoju firmu na bolju poziciju, što uostalom i zaslužuje svaka kompanija koja se bavi društveno odgovornim radom.

Marketing je, sve u svemu, nepregledna oblast rada, puna tajni i novih trikova. Ako imate ambiciju da postanete znalac u svetu marketinških čuda, morate biti spremni da neprestano učite. Marketinški stručnjak mora znati sve o svemu, i mora uvek biti upućen u najnovija dešavanja. Ne propustite priliku da na jednom mestu razotkrijete sve tajne ovog posla.

(Promo - tekst / Foto: Promo)