Niko ne voli da bude odbijen. Zamislite kako je ljudima koji rade u prodaji i čiji je posao da svakodnevno nude svoje proizvode, znajući da će većina sagovornika da odbije njihove predloge.

Zato je takozvani „cold calling”, odnosno hladni pristup, nešto što prodavci posebno ne vole. To podrazumeva pisanje mejlova ili zvanje potencijalnih kupaca koji još ni ne znaju za vas, a nameru da nešto kupe uopšte nemaju.

Ovaj deo posla, kroz koji svako ko se bavi prodajom mora da prođe, vrlo je važan, jer se upravo tu stiče najbolje iskustvo i peče zanat. Da bismo svima koji žele da se bave prodajom pomogli da što pre prevaziđu ovu fazu, nudimo nekoliko saveta za to kako da bez poteškoća zaključe svoj „hladni poziv”.

Uradite domaći

Najbolji način da zaključite „hladan” poziv jeste da ga i pre početka pretvorite u „topao” poziv. To znači da ćete pre poziva uraditi kvalitetno istraživanje, koje će vam dati neke korisne informacije o vašem novom kontaktu i koje ćete moći da primenite već prilikom razgovora.

Pretražite nalog na LinkedInu osobe s kojom stupate u kontakt, ili pokušajte da dođete do neke osobe koja vam je zajednički kontakt.

Koristite humor

Ukoliko proizvod ili usluga koje nudite nisu strogo poslovni i ne zahtevaju visok nivo ozbiljnosti (kao što je, primera radi, slučaj kod prodaje raznih nemedicinskih pomoćnih sredstava), uvek možete ubaciti određenu dozu humora, neku laganu šalu ili komentar koji će opustiti situaciju.

Ljudi obično dobro reaguju na prisan odnos sa druge strane, a i vama će biti lakše ukoliko se opustite i pristupite situaciji na taj način.

Kažite šta želite

Iako prodavci često imaju napisan čitav scenario za pristup osobi koju zovu, oni neretko na samom početku razgovora budu prekinuti, jer sagovornik jednostavno nema vremena. Zato koncipirajte svoj nastup tako da što pre izgovorite šta je to što želite.

Razmišljajte i o osobi sa kojom pričate dok razgovarate. Pokušajte da, prema njenim težnjama, idejama i potrebama koje identifikujete, formulišete svoj zahtev.

Razgovarajte

Jedna od najčešćih grešaka koju mladi menadžeri u prodaji prave prilikom hladnih poziva jeste to da ne puštaju osobu sa druge strane da dođe do reči, u strahu da će prekinuti vezu.

Zato je važno da formirate svoju priču tako da bude puna pitanja na koja će vaš sagovornik odgovarati, kako biste dobili konkretne informacije i kako se on ne bi osetio loše. Na taj način ne samo da dajete osobi na značaju, već stičete konkretna saznanja, koja će vam pomoći da osmisltie nastavak potencijalne saradnje i komunikacije.

Imajte spreman plan pre kraja poziva

Vaš nastup mora biti takav da predvidi sva pitanja koja mogu da dođu sa druge strane i da na njih ponudi odgovor. Ukoliko želite da imate pozitivan rezultat na kraju razgovora, morate znati šta je to što ćete smatrati dobrim.

Zato napišite plan i sve moguće scenarije koji bi se mogli obistiniti tokom razgovora i budite spremni na svaki sledeći korak. Ono što je ključno jeste da na polovini razgovora već znate kako će se razgovor završiti i da imate ideju kako da zadržite pažnju slušaoca, odnosno ukoliko je neophodno, kako da promenite tok razgovora.

Prodaja je ozbiljan zalogaj za bilo koga ko je nema u krvi ili nije spreman za ozbiljan rad. Reč je o dinamičnom poslu, koji se menja iz dana u dan, i prilikom koga ste u stalnom kontaktu sa novim ljudima, novim proizvodima i novim projektima.


Kao menadžer prodaje razvijaćete se svakodnevno i nailaziti na izazove koje ćete morati da rešavate u hodu. Zato je ovo i posao koji donosi veliko zadovoljstvo, jer svaki novi zaključeni projekat predstavlja uspeh za sebe. Ako želite da budete deo te priče i da se razvijate dalje u pravcu menadžera, onda upišite upravljanje u prodaji i napravite ključni korak u svojoj karijeri.

Foto: Promo