KARIJERA U PRODAJI: Ako želite da budete uspešan prodavac, evo kako treba da se ponašate na poslu
Bez obzira na to da li imate ambicije da napredujete kao menadžer prodaje, zadržite trenutni posao ili tek počinjete, Mora Šrajer Fleming, ekspertkinja za prodaju, ističe da kao prodavac morate da imate strategiju za razvoj karijere. U nastavku otkrijte kako da izgradite uspešnu karijeru.
Obratite pažnju na ponašanje na sastancima
Sastanci su u prodaji deo posla. Zato morata početi da razmišljate o tome kakav utisak odajete na nedeljnim, kvartalnim ili godišnjim prodajnim sastancima. Vaše ponašanje primećuju svi oko vas i na osnovu onoga što vide donose sud o vama. Zato vodite računa kako izražavate nesaglasnost sa idejama drugih ljudi.
„Često vidim kako ljudi napadaju jedni druge kada im se ideje ne podudaraju”, kaže Mora Šrajer Fleming. Umesto da napadate osobu sa čijim mišljenjem niste saglasni, trebalo bi da napadate ideju koja je protivna vašim zamislima. Obrazložite zašto vam se ideja ne dopada i ne svodite nesaglasnost na lični plan. Ona ističe da neretko viđa ljude koji imaju loš dan, ali loš dan nije dobar izgovor za sukob.
Postoje i menadžeri koji maltretiraju svoj tim i smatraju da je to prihvatljivo jer su na višoj poziciji u korporativnoj lestvici ili zato što imaju veće poslovne uspehe. O njima Mora kaže: „Viđala sam menadžere prodaje koji ostvaruju vrhunske rezultate, ali bivaju otpušteni kada top-menadžment prepozna da nisu dobri za tim; dobri rezultati su značajni sve dok ne urušavaju dobru atmosferu i kulturu kompanije“, ističe ona.
Mora kao najbolji način da pokažete da niste saglasni sa nečijim idejama predlaže sledeće. Najpre pronađite neke pozitivne stvari u toj ideji. Ako iz nekog razloga ne možete da pronađete baš ništa vredno u ideji, zahvalite osobi za doprinos i trud, a zatim nastavite sa frazama poput: „Evo gde se razlikujemo..." ili „Evo nekih drugih aspekata koje treba razmotriti ..." ili „Šta ako ...? ".
Nikad ne insistirajte na tuđim greškama. Uzdržite se od fraza kao što su: „Evo zašto grešiš " ili „To je loša ideja."
Vaš cilj je da pokrenete značajnu diskusiju o ideji. Zato se potrudite da ne unosite emocije u vaše komentare i da se držite činjenica. Tada se osoba koja je ponudila ideju neće osećati loše i poniženo, a vi ćete održati dobru reputaciju.
Tretirajte sve jednako
Do sada ste verovatno i u privatnom a i profesionalnom životu naišli na ljude koji menjaju način ponašanja u zavisnosti od društva i okruženja. Takvi obično imaju jedno lice u komunikaciji sa zaposlenima na nižem korporacijskom nivou, a dobijaju sasvim drugo lice kada su tu ljudi s vrha lestvice. Njima se obraćaju sa više poštovanja, čak i uz laskanje. Mora Šrajer Fleming ističe da takvi profesionalci ne uspevaju da prevare takvim ponašanjem. Većina ljudi lako prepoznaje lažne emocije. One izazivaju netrpeljivost.
Bolja strategija je, predlaže Mora Fleming, da u nastupu zadržite uvek isti odnos prema svima. Izbegavajte da selektivno pozdravljate ljude u hodnicima na poslu. Ako dajete komplimente samo onima za koje znate da vam mogu pomoći u unapređenju svoje karijere, nećete daleko dogurati. „Život je kao točak. Ponekad si na vrhu, a ponekad na dnu“, kaže ona. Jednog dana možda ćete raditi za osobu koja je ranije bila ispod vas. S druge strane, osoba koja je na nižoj poziciji u kompaniji takođe može da bude i osoba čija će vam preporuka biti potrebna. Zato tretirajte svakoga sa poštovanjem, ne da biste unapredili svoju karijeru, već jednostavno zato što je to ispravno. A ljubaznost i dobri maniri će unaprediti vašu karijeru.“
Budite spremni da prihvatite odgovornost kada prekršite pravila
Pravila ponekad morate prekršiti. Jedno od takvih pravila je poštovanje korporativnog lanca. „Prekršila sam to pravilo kada je bilo u pitanju moje unapređenje. Moj menadžer je obećao da će raditi na mom unapređenju, ali su prošli meseci i ništa se nije dogodilo. Shvatila sam da je njegov rezon bio da, ako ne uradi ništa, ja ću ćutati i ostati gde sam. Izgledalo mi je da nije želeo da izgubi vrhunskog prodavca. Shvatila sam da su moje opcije ograničene. Mogla sam da bespomoćno čekam i ne dobijem ništa, ili da preskočim jednu stepenicu u korporativnoj lestvici. Znala sam da, ukoliko ne dođe do unapređenja, za svog menadžera više ne bih mogla da radim; njegov odnos prema meni bi se svakako promenio i bio bi loš za mene. Odlučila sam da prihvatim rizik i razgovaram sa njegovim menadžerom. Dobila sam odgovarajući rezultat i uspela sam da pređem na drugi posao. Pravila možete prekršiti, ali samo budite pažljivi. Procenite ishode i budite spremni na sve“, kaže Mora.
Ona ističe da u poslu niko ne može da vam ospori vaše veštine, znanje i ophođenje prema ljudima. Budite najbolji prodavac i ljudi će to primetiti. Budite loša osoba i to će primetiti. Ona ističe da ne treba zaboraviti da će vas u takmičenju uvek pre pobediti osoba koja je bolja za ceo tim i kompaniju. Zato je dobro da, osim na svojim prodajnim veštinama, radite i na razvoju svojih „mekih“ veština.
Ako želite da steknete prodajne veštine, ali i veštine komunikacije, pregovaranja i donošenja odluka, jednogodišnja sertifikovana obuka za menadžera prodaje je pravi put da za kratko vreme steknete znanje i zvanje.
Promo tekst
PREDSEDNIK VUČIĆ SA PREDSEDNICOM SAVETA ZA DUALNO OBRAZOVANJA ŠVAJCARSKE: Ključna uloga u smanjenju stope nezaposlenosti