Nikada ne stižete da uradite sve što biste želeli? Za vas, jednostavno, nema dovoljno sati u jednom danu? Neprestano radite i nikada nemate vremena za odmor, uvek ste u žurbi i pod stresom?

A šta ako je sve to samo u vašoj glavi i može da se promeni uz malo truda? Evo sedam naučno utvrđenih razloga zbog kojih se osećate kao da nemate dovoljno vremena i isto toliko saveta kako da prevaziđete to osećanje.

Svi su barem jednom izgovorili: „Ne mogu ništa da stignem” misleći da bi bili mnogo produktivniji kada bi imali više vremena. Međutim, naučnici su utvrdili da razlog za to što se ovako osećate najčešće nije stvarni nedostatak vremena, već ustaljene navike koje guše vašu produktivnost.

Ovo je sedam naučno dokazanih razloga zbog kojih se ljudi osećaju kao da nemaju dovoljno vremena.

1. Ne budite se dovoljno rano

Savremeni svet radi od 9 do 5. Kao rezultat toga, ljudi koji imaju naviku da ustaju ranije imaju mogućnost da do kraja radnog dana završe više obaveza.

To nipošto ne znači da su oni koji spadaju u noćni tip ljudi nužno inferiorniji – štaviše, studije pokazuju da noćne ptice mogu biti podjednako produktivne kao i jutarnje.

Međutim, zapadnjačka kultura počiva na radnom vremenu koje se završava do 5-6 po podne i zato noćni tipovi nisu u poziciji da se mere sa jutarnjim u pogledu produktivnosti. Čak i ako sebe smatrate noćnom osobom, pokušajte da se svakog dana budite malo ranije i da svoj raspored prilagodite tome, sve dok ne steknete jedan ili dva dodatna sata za obavljanje novih zadataka svakoga dana.

07.02.subota.jpg
Foto: Promo

2. Loši ste u multitaskingu

Veoma je mali procenat ljudi koji su zaista dobri u multitaskingu. Koliko god da se trudi, većina ne uspeva da radi više stvari istovremeno.

Kada pokušate da obavite dva zadatka ili čak više zadataka odjednom, automatski smanjujete svoju produktivnost u svakom pojedinačnom zadatku, čime povećavate ukupno vreme rada. Još je gore što mnogi ljudi veruju da su vešti multitaskeri i da radeći više stvari istovremeno dobijaju na vremenu.

Ako pripradate ovoj grupi, velike su šanse da ćete biti u zabludi da ste uštedeli vreme iako ste zapravo izgubili nekoliko sati. Budite realni, pokušajte da izmerite vreme koje utrošite radeći neke uobičajene dnevne zadatke jedan po jedan, i vreme koje provedete radeći ih uporedo. Velike su šanse da ćete shvatiti kako niste baš tako uspešni u multitaskingu i da ste zapravo u stisci sa vremenom baš zato što pokušavate da žonglirate.

subota14.02.jpg
Foto: Promo

3. Ne vežbate upravljanje vremenom

Nauka kaže da ako redovno uvežbavate strategije upravljanja vremenom, možete znatno unaprediti ovu veštinu. Dakle, što više vremena provedete pokušavajući da upravljate svojim danom, to ćete biti bolji u tome.

Iako deluje kao preterivanje, budite uvereni da je u pitanju veština koja se mora trenirati kao i svaka druga. Ne možete očekivati da ćete dobro svirati gitaru ako ste u proteklih godinu dana vežbali samo jedan ili dva dana. Isto važi i za trošenje vremena. Morate steći naviku da aktivno upravljate svojim vremenom. Koristite svaki trenutak da se disciplinujete tako da kontrolišete sopstvene aktivnosti i postaćete mnogo produktivniji.

copy-of-objava.jpg
Foto: Promo

4. Ne odmarate se dovoljno

Naučne studije pokazuju da manjak sna može imati veliki uticaj na vašu produktivnost, a dugoročno i na vaše zdravlje. Ukratko, ako ne spavate dovoljno, sve ćete raditi lošije nego što biste to činili da ste odmorni.

Problem neće rešiti ni kafa ni energetska pića – jednostavno, zdrav san je nezamenljiv. Ako stvari radite sporije ili sa nižim nivoom koncentracije, prirodno je da ćete osećati da nikada nemate dovoljno vremena.

dollarphotoclub-85866209-1.jpg
Foto: Promo

5. Previše brinete o vremenu

Danas su svi skloni tome da previše razmišljaju o vremenu, čak toliko da svet postaje opsednut njime. Na sastanke morate da stignete na vreme. Strogo se odnosite prema rokovima. Svakog jutra jurite da na posao dođete tačno u minut i brojite koliko ste minuta ostali duže od ugovorom propisanog radnog vremena.

Ova fiksacija na vreme može vam odvratiti pažnju – ako svakih nekoliko minuta proveravate sat da biste videli koliko ste daleko stigli u određenom projektu, gotovo je sigurno da nećete uspeti da ispunite očekivanja.

Pokušajte da razmišljate na sledeći način: projekti traju onoliko koliko traju, bez obzira na to šta vaši šefovi ili saradnici zahtevaju od vas. To što neprestano brinete o vremenu može samo da vas uspori.

copy-of-edukacija.jpg
Foto: Promo

6. Pesimistični ste

Iako svi mere vreme koristeći iste uređaje, vreme je često stvar subjektivnog doživljaja. Kao što je i nauka dokazala, pozitivne odnosno negativne misli mogu imati značajan uticaj na to kako doživljavate stvari oko sebe.

U ovom kontekstu, ako ste stalno pesimistični prema količini vremena koje vam je na raspolaganju i neprestano sebi govorite: „Neću uspeti ovo da završim na vreme“, ili „Danas moram previše toga da uradim“, vaše sopstvene misli počeće da vam se vraćaju kao bumerang. One će vas opterećivati i razbijati vašu koncentraciju, preko potrebnu da biste postigli maksimalnu delotvornost. Umesto toga, pokušajte da se usredsredite na pozitivne elemente svog dana i da cenite vreme koje imate.

objava-petak2108.jpg
Foto: Promo

7. Previše ste zadubljeni u svoj posao

Kada radite nešto u čemu uživate, postajete produktivniji, a vaša koncentracija je na najvišem nivou. Koliko puta vam se desilo da ste se toliko udubili u ono što radite da ste najzad shvatili da je prošlo nekoliko sati a da uopšte niste bili svesni sveta oko sebe?

Ovo je zapravo dobra stvar. Nikako je ne treba izbegavati niti menjati, ali ona utiče na potrošnju vremena. Zato treba biti oprezan. Ako danas imate previše posla i rokove koje morate da poštujete, ostavite radnje koje vas potpuno okupiraju za sutra. U suprotnom, desiće vam se da izgubite pojam o vremenu radeći jednu stvar i tako ostanete uskraćeni za vreme potrebno da završite ostale stavke sa svog spiska.

Racionalno upravljanje vremenom jedna je od osnovnih veština potrebnih za uspeh u poslu. Za posao koji donosi veliku zaradu i brzo napredovanje u karijeri nisu dovoljna samo stručna znanja, ma koliko ona bila praktična, primenljiva i profitabilna. Neophodne su i one „mekše”, društvene veštine i kvaliteti ličnosti, koji će vas izdvojiti od ostalih.

Programi ličnog razvoja omogućavaju vam sticanje veština kao što su: upravljanje vremenom, motivacija, samopouzdanje, koncentracija, selekcija prioriteta i slično. Ako želite da napredujete u životu i na poslu, posvetite se stručnom usavršavanju, aili i razvoju svojih mekih ili transverzalnih veština. Ubrzo ćete primetiti koliko će pozitivnih promena ovo uneti u vašu svakodnevicu i koliko ćete uspešniji i produktivniji postati.

Promo tekst