MUTNA SLIKA U ŠTAMPI: Kako da podesite softver tako da vam slika u štampi izgleda kao na ekranu
Da li vam se desilo da ste štampali sliku u digitalnom formatu i dobili poražavajući rezultat? U digitalnom formatu je bila kristalno jasna, sa savršenim bojama, a odštampani primerak je bio mutan, bled i pikselizovan.
Ako je odgovor na ovo pitanje potvrdan, evo osnovnog pravila koje bi trebalo da znate o razlikama između digitalnog dizajna i štampe.
Podešavanja: RGB ili CMYK?
Prva važna stvar je da štampači i računari ne dele sistem za generisanje boja. Štampači koriste takozvane CMYK boje (skraćenica od početnih slova za cijan – tirkiz, magenta – purpur, yellow – žuta, i key – crna), i taj sistem je takođe poznat kao četvorobojna štampa, dok kompjuterska grafika baštini sistem RGB, što je skraćeno od red – crvena, green – zelena i blue – plava.
Problem nastaje zato što mnogi štampači ne mogu da reprodukuje veliki dijapazon boja koji RGB omogućuje.
Šta to znači u praksi?
Trebalo bi da se uvek zapitate za koje potrebe kreirate sliku. Ukoliko je u pitanju digitalna grafika, vaš softver može biti predefinisan za sistem RGB. S druge strane, ako planirate da štampate, trebalo bi da u podešavanjima izaberete CMYK.
Situacija je, međutim, komplikovanija nego što se može učiniti. Drugi problem jeste to što čak i kada radite u CMYK-u, ono što vidite na ekranu vašeg kompjutera neće nužno korespondirati sa odštampanim rezultatom.
Baš zbog toga važna faza u dizajnu jeste provera, takozvani „proofing“. Ona predstavlja simulaciju izgleda finalnog dizajna u analognoj formi, odnosno u štampi.
Razlika između CMYK-a i RGB-a je samo jedna od mnogih pojedinosti koje grafički dizajneri moraju znati u pripremi štampe. Greške u industriji u kojoj se za znatne novčane svote štampaju materijali za ogromne bilborde nisu prihvatljive. Zato dobar trening u domenu dizajna spaja digitalne i analogne aspekte posla i traje dovoljno dugo da se njima ovlada na realizaciji realnih projekata. Sertifikovan obrazovni program Print & Graphic dizajn tokom godinu dana trajanja omogućava mladim dizajnerima da se kroz praksu upoznaju sa svim izazovima u oba pravca. Pored toga, polaznici mogu steći sertifikate kompanije Adobe, koji garantuju profesionalno korišćenje nekih od najkorišćenijih softvera koji se upotrebljavaju u kreativnoj industriji.
Promo tekst
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega