UPOTREBA BOJA U WEB DIZAJNU: Evo šta boje znače za različite kulture
Otkako je svet postao globalno selo, posao dizajnera je postao složeniji. Oni danas moraju da razmišljaju o kulturalnim implikacijama svojih rešenja. Šta to znači u praksi? To znači da različite kulture na različite načine razumeju određene elemente dizajna.
Kako ove tvrdnje ne bi ostale u domenu apstraktnog, upotrebićemo primer korišćenja boja i njihovih uticaja na posetioce sajta. Mnoge boje imaju različite simboličke vrednosti u različitim kulturama. Da biste znali kako ćete kreirati „neutralni“ web sajt, koji neće nikoga uvrediti, niti poslati pogrešnu poruku određenoj ciljnoj grupi, morate znati kako se boje mogu čitati u različitim kulturama.
Crvena
Crvena boja se u zapadnim kulturama razume kao boja strasti i entuzijazma. Ipak, ona može nositi i pozitivne i negativne konotacije. Tako ona može označavati opasnost i pretnju, ali i naklonost i strast. Crvena je takođe povezana za autoritetom. Pored toga, može imati duhovni kvalitet, naročito u kombinaciji sa zelenom, u kojoj simbolizuje Božić.
S druge strane, u istočnim i azijskim kulturama, crvena se povezuje s veseljem, uživanjem i slavljem. Često se pojavljuje u kontekstu venčanja, te na svadbenim veseljima mlada i mladoženja nose garderobu ove boje. U Kini se crvena koristi za logotipe restorana da privuče sreću i radost.
Najzad, u bliskoistočnim zemljama crvena označava zlo i opasnost.
Narandžasta
Značenje narandžaste boje na zapadnoj hemisferi razlikuje se od poimanja te boje u istočnjačkim zemljama. U zapadnjačkoj kulturi se ova boja povezuje s jesenjim događajima. Primera radi, praznici poput Noći veštica ili Dana zahvalnosti u SAD su u ovoj boji. U Evropi je situacija drugačija. Tako Holanđani narandžastu smatraju svojom nacionalnom bojim. Za njih ona označava patriotizam i aristokratske vrednosti. Na istoku i u azijskim kulturama, kao, na primer, u Indiji, ova boja je sveta. U Japanu, s druge strane, ona označava hrabrost, drskost i smelost.
Plava
Plava boja kod ljudi u zapadnjačkim zemljama označava pouzdanost i kraljevske kvalitete. Zato je mnoge banke koriste u svojim logotipima. U nekim kulturama ona je umirujuća, boja spokoja. S druge strane, u istočnjačkim zemljama, kakva je Indija, plava sugeriše snagu i moć. Zato nacionalne sportske reprezentacije nose opremu ove boje.
Potpuno suprotno, u Kini je plava boja žene, dok je u Latinskoj Americi ova boja vezana za žalost i bol. Bliskoistočne zemlje, opet, ovu boju razumeju kao sigurnu i umirujuću.
Žuta
U zapadnjačkim zemljama žuta sugeriše toplinu, radost i velikodušnost. Taksiji, transportna vozila poput školskog autobusa ili logoi kompanija koje proizvode i prodaju čaj žute su boje. Žuta boja, kako neka istraživanja pokazuju, izaziva glad, pa se često u marketinške svrhe koristi u gastronomiji. Na istočnoj hemisferi žuta simoblizuje poštovanje i imperijalizam, dok u nekim afričkim zemljama ova boja sugeriše finansijsku stabilnost, izuzetnost i postignuće.
Zelena
U protekloj deceniji su životna sredina i ekološki načini proizvodnje postali opsesija mnogih pojedinaca i organizacija. Uopšte uzevši, zelena se uvek povezuje sa vegetacijom, zdravljem i blagostanjem. Zapadne kulture je povezuju sa srećom. Slično, u istočnim kulturama, zelena označava novi život, rast i zrelost. Ipak, postoje primeri pesimističke konotacije ove boje. Primera radi, u latinoameričkim zemljama zelena znači žalost i teške gubitke.
Kada se ima u vidu ovako širok dijapazon razumevanja svake boje, postaje jasno kolika je odgovornost na dizajnerima da uzmu u obzir posebnosti tržišta za koje dizajniraju web sajt. Teoriju boja i slične odlike možete naučiti na sertifikovanoj obuci za web dizajnera u trajanju od godinu dana, koja će vas kroz rad na konkretnim projektima učiniti svesnim svih implikacija korišćenja boja i ostalim kreativnim i tehničkim aspektima posla web dizajnera.
Promo tekst
Kurtijev Srbin poziva na ubistvo Vučića! Nacrtao metu i priziva atentat na predsednika kao na Kenedija