Marketing je, koliko nepredvidljiva oblast poslovanja u kojoj se neprestano mora reagovati na neplanirane promene, toliko i planirana poslovna aktivnost u kojoj se dosledno prate unapred predviđeni koraci. Za uspeh u marketingu važno je da poznajete tehnike i alate koji pomažu da brzo i efikasno reagujete na kriznu ili neočekivanu situaciju, ali još je važnije da imate plan i jasnu strategiju, koja će moći da spreči nastanak krize.

Zato je, bilo da imate svoj brend ili radite za klijenta, jedan od ključeva uspeha marketinški plan sačinjen od svih neophodnih elemenata koji će vas voditi ka ostvarenju ciljeva. Kreiranje marketinškog plana traje i iziskuje vreme, ali ga je uz dobru organizaciju moguće realizovati efikasnije. Evo kako da budete uspešni u kreiranju tog dokumenta.

analysisdeviceelectronics1496192.jpg
Promo 
foto: Promo

Sažetak o kompaniji

Da bi osoba koja čita plan, ali i ona koja ga piše, bili upoznati sa brendom o kome je reč, neophodno je da se na sam početak plana ubaci i sažetak o kompaniji, odnosno osnovne informacije o njoj. U tom elementu bi trebalo izlistati tehničke informacije, kao što su lokacija, podaci o sedištu i pun naziv, ali i kontekst poslovanja. Tu se mogu naći definisana misija kompanije i objašnjeni ciljevi na kojima svi zaposleni rade. Sve te informacije dobićete od brend menadžera ili osobe koja je zadužena za komunikaciju sa stručnjacima za marketing.

Ciljevi i inicijative

Važno je da od samog početka napravite razliku između poslovnih i marketinških ciljeva. Prvi su vezani za celu kompaniju i mogu se ticati, primera radi, unapređenja proizvodnje ili internih procedura, dok su drugi usko vezani za promotivne aktivnosti i sve ono čime se marketinški segment kompanije bavi.

Zato bi u svom marketinškom planu trebalo da se ograničite na ove druge, jer samo za njih i možete da odgovarate kao pripadnik sektora koji se bavi promocijom.

pexelsdamienlusson10787848.jpg
Promo 
foto: Promo

Analiza ciljne grupe

Marketinški plan koji kreirate ima univerzalni cilj – da pomogne kompaniji da napreduje i proda više svojih proizvoda ili usluga. U tome ćete biti uspešni samo ako dobro znate kome prodajete i ko je ciljna grupa kojoj se obraćate. Zato je jedan od najvažnijih segmenata marketinškog plana i analiza publike, odnosno opis idealnih kupaca, koji ćete kasnije koristiti za kreiranje preciznih promotivnih poruka.

Analiza konkurencije

Da biste imali okvirnu predstavu o tome šta morate da pokrijete u svojim promotivnim aktivnostima i sadržajima, važno je da imate na radaru i svoje konkurente. Na tržištu sigurno postoje kompanije koje nude slično što i vi. Zato morate znati na koji način komuniciraju, ko ih prati i kako ljudi reaguju na njih. Analizu njihovih proizvoda i inicijativa obavezno uključite i u svoj plan promocije.

Analiza tržišta

Kada ukrstite istraživanje konkurencije i ciljne grupe, dobićete odgovore koji će vas potom usmeriti u istraživanje i analizu tržišta koje je pred vama. Kada dođete do ovog koraka, najpre pokušajte da definišete kakve su vaše šanse i šta predstavljaju pretnje da ostvarite svoje ciljeve; koje su snage, a koje slabosti vašeg biznisa u odnosu na ostale konkurentske firme. Ova procedura se takođe naziva i SWOT analizom. Ona će vam pružiti odgovor na pitanje u kom smeru bi trebalo da se krećete. Na osnovu zaključaka dobijenih putem SWOT analize moći ćete da izgradite konkretan plan aktivnosti.

pexelsevelinazhu5336199.jpg
Promo 
foto: Promo

Strategija i budžet

Ako ne znate kada da stanete, analiza može dovesti do paralize. U nekom trenutku morate staviti tačku, sumirati sve rezultate i izneti zaključke, da biste na osnovu njih mogli da ustanovite strategiju i pokrenete se ka ciljevima koje ste izdvojili. Zato ne čekajte predugo da pređete na strategiju i na konkretan opis sledećih koraka. Ovaj segment mora pratiti i budžet, koji će obuhvatiti honorare za članove tima, alate koje koristite, budžet za oglašavanje i troškove svih inicijativa koje planirate da sprovedete.

Zaokružen marketinški plan vam pomaže da se lakše krećete kroz tržište i da uvek imate spreman odgovor na svaku novu inicijativu vaših konkurenata. Međutim, to nije dovoljno da biste mogli započeti samostalan rad na očuvanju brenda ili njegovom razvoju. Potrebna su vam znanja i adekvatne veštine. Zato upišite obuku za menadžment u marketingu i od samog početka krenite pravim putem ka karijeri kakvu ste oduvek priželjkivali.

Promo tekst