Prelaskom iz analognog u digitalni svet sve se promenilo, a sve jača dominacija interneta zahteva profesionalne novinare, medijske ličnosti i kreativne kreatore sadržaja za rad u tradicionalnim i novim medijima.

Internet je kao izvor informisanja uveliko sustigao tradicionalne medije – štampu, radio i televiziju. Masovnost upotrebe interneta nalikuje nekadašnjoj masovnoj gledanosti televizijskih programa, a gotovo svi tradicionalni mediji mogu se pratiti i putem interneta.

Danas retko koji novinski list, pored štampanog, nema i svoje onlajn-izdanje (portal). Mnoge radio-stanice, osim preko radio-aparata, mogu se slušati i putem interneta, a televizijski sadržaji se masovno konzumiraju putem „video on demand” platformi.

Internet je drastično i fundamentalno izmenio svet medija, a sa njim i centralnu medijsku delatnost: novinarstvo, što digitalizacijom tradicionalnih medija, čija su gledanost, slušanost i čitanost neretko veće u njihovim digitalnim nego u analognim formatima, što pojavom medijskih žanrova koji se od početka kreiraju za onlajn-sferu.

To je stvorilo potrebu da se u kurikulum studija novinarstva, pored izučavanja klasičnih novinarskih žanrova, koji se odnose na tradicionalne medije, uključe i studije digitalnog novinarstva i novih medija.

NOVINARSTVO NOVOG DOBA – PROFESIJA KOJA PRELAZI U DIGITALNI SVET

Medij više nije samo komad papira sa odgovarajućim logotipom, tačno određena frekvencija na radiju ili dugme na daljinskom upravljaču.

Uređaji putem kojih se konzumiraju medijski sadržaji sve su moćniji i jednu te istu informaciju danas je moguće pratiti u različitim „agregatnim stanjima”. Uzmimo, na primer, prosečnu osobu koja tokom jutra gleda vesti na TV uređaju koji svoj signal dobija putem interneta. Sama činjenica da taj uređaj izgleda i „da se ponaša” kao televizor s kojim smo odrastali nikako ne znači da je i dalje reč o televizoru. Na njemu danas možemo gledati desetine TV programa, „vraćati” emisije od pre nekoliko dana ili puštati klipove sa Jutjuba.

Naš junak na putu do posla vesti može pronaći preko društvenih mreža na svom pametnom telefonu ili pak slušati digitalni radio i pogledati jučerašnju epizodu omiljene serije. Na poslu, na svom kompjuteru, on nastavlja da konzumira informacije, da bi uveče, u udobnosti kućne fotelje, jednim okom pratio šta se događa na TV-u, a drugim lutao bespućima interneta na tabletu.

Ukoliko danas želite da se bavite novinarstvom i medijima, neophodno je da dobro poznajete digitalni svet, u kome se novinarska delatnost sve više obavlja i čiji su efekti i uticaji neretko jači od onih koje ostvaruje tradicionalno novinarstvo. Pritom, sa razvojem tehnologije i novih digitalnih vidova komunikacije i neverovatnim protokom informacija, potreba za relevantnim sadržajem koji se ističe sve je veća, pa su današnji kreatori medijskog prostora multimedijalni stručnjaci sposobni da formiraju i plasiraju pisane, video, audio i druge sadržaje na najatraktivniji mogući način u za to optimalnoj formi.

ZA KOGA JE SAVREMENO NOVINARSTVO PRAVO ZANIMANJE?

Ako ste radoznali, volite da pišete, snimate i plasirate sadržaj, želite da se vaša reč čuje, pokreće vas strast za istraživanjem, pomno pratite regionalna i globalna politička, sportska i kulturno-umetnička dešavanja, analizirate ih, komentarišete ih i o njima polemišete, ne zadovoljavaju vas dogmatska učenja, već ste skloni kritičkom mišljenju i postavljanju pitanja, beskompromisno tragate za istinom, imate neodoljivu potrebu da ukažete na probleme i da ih ispravite, savremeno novinarstvo će vas rado primiti u svoj dinamični i uzbudljivi svet.

kurirsavremeninovinar2.jpg
Promo 

Ako pritom znate kako da svoje priče ispratite, zabeležite, snimite, obradite, postavite, plasirate i promovišete, u odličnoj ste poziciji da od ove profesije odlično i zaradite!

NOVI NOVINARI ZA NOVO NOVINARSTVO

Pored toga što je preuzelo i u dobroj meri transformisalo tradicionalne oblike novinarstva, digitalno novinarstvo donelo je i niz novih formata koji nisu postojali pre interneta. Mnogi od njih su danas veoma profitabilni, a njihove prednosti se sve više koriste, istražuju i unapređuju iz dana u dan. U nastavku su neka od novih novinarskih zanimanja.

Urednik portala – veb-dirigent

Urednik portala je jedno od najvažnijih zanimanja u novim medijima. Od toga kako će izgledati i kako će biti strukturirane stranice veb-portala u najvećoj meri zavisi da li će taj portal biti posećen. Zato urednik mora da ima elementarna, a ponekad i napredna medijsko-računarska znanja iz pisanja, veb i grafičkog dizajna, kopirajtinga, kao i o pravilima i procedurama oglašavanja na internetu.

Video-podkaster – sam svoj urednik

Televizija više nije preduslov da bi se pokrenula autorska emisija. Svako ko smatra da ima nešto važno i zanimljivo da kaže može pokrenuti podkast – veb-emisiju koja se uglavnom bazira na intervjuima i razgovorima na odabrane teme. Forme podkasta kreću se od edukativnih i polemičkih do zabavno-humorističkih.

Autor podkasta je uglavnom i glavni urednik, koji samostalno smišlja scenografiju, dovodi goste po izboru i određuje vreme trajanja podkasta. Podkast vam nudi ogromnu slobodu da kažete ono što imate, ono šta smatrate važnim, da to iznesete u javnost bez ikakvih ograničenja koja bi nametao urednik. Sam ste svoj gazda!

Bloger – ja biram svoju temu

Kao što je podkast po formi sličan TV intervjuu, tako je blog sličan novinskom članku. Blog je forma za one koji vole pismeno da se izražavaju. On može služiti za razne vrste promocija, ali i za razmatranje socioekonomskih i kulturoloških tema, za komentarisanje svakodnevnih zanimljivih društvenih pojava. Daje vam slobodu da sami birate svoje teme i da o njima nesputano pišete.

Vloger – video-bloger

Vlog je, što se iz naziva da i zaključiti, po formi veoma sličan blogu, s tim što se vlog pravi u audio-vizuelnoj formi. Kada smatrate da će neka vrsta poruke biti efektnija ako je izgovorite pred kamerom, u odgovarajućem ambijentu, umesto da je napišete, onda je vlog prava opcija. Moglo bi se reći da je vloger naslednik TV reportera, s tim što, kao i podkaster, i vloger ima neograničenu slobodu da „izveštava” o čemu god želi i na koji god način želi.

Kopirajter – tekstualni mađioničar

Kopirajter nije novo zanimanje, ali je sa razvojem interneta postalo još traženije. Kao i za televizijsko i novinsko oglašavanje, efektni tekstovi i slogani neizostavni su deo svake digitalne marketinške kampanje. Kako je sve više onih koji nude nešto putem interneta, tako i potreba za kopirajterima raste. Ako ste kreativni i talentovani za pisanje, kopirajter je zanimanje po vašoj meri.

Kreator sadržaja – multiekspert budućnosti

Čitav multimedijalni spektar digitalnih platformi potpada pod kategoriju sadržaja ili kontenta.

Sa razvojem tehnologije, novih digitalnih vidova komunikacije i neverovatnim protokom informacija, potreba za relevantnim sadržajem koji se ističe u odnosu na druge sve je veća.

Današnji kreatori medijskog prostora su multimedijalni stručnjaci sposobni da formiraju i plasiraju pisane, video, muzičke i druge sadržaje. Kreiranje i planiranje sadržaja danas postaje ključna stavka za sve pojedince koji žele da se zaposle u oblasti medija, marketinga i PR-a.

SPOJ TRADICIONALNOG I SAVREMENOG NOVINARSTVA STVARA NAJKOMPLETNIJE PROFESIONALCE

Iako je u savremenom dobu interneta i digitalizacije za kvalitetno bavljenje novinarstvom neophodno poznavati nove medije, tradicionalni mediji nisu izgubili na svom društvenom značaju. Digitalizacija nije potisnula tradicionalne medije, već se na njih nadovezala, utičući pozitivno na njihov tehnološki razvoj i proširenje njihovih komunikacionih kapaciteta.

Klasična novinarska zanimanja i danas su aktuelna i tražena, a klasična novinarska edukacija pruža čvrstu osnovu za razumevanje novih medija kada je reč o njihovoj specifičnosti u odnosu na tradicionalne, unapređujući profesionalni nivo i opštu kulturu.

Ako, recimo, želite da napravite audio-podkast na temu koja vas interesuje, biće vam veoma dragocena znanja i veštine koji su potrebni za radio-voditelja, jer se audio-podkast direktno nadovezuje na tradiciju radio-emisija. Ukoliko planirate da napravite svoj vlog, poznavanje profesije TV reportera će vam, kao slična disciplina, dati odlične smernice za realizaciju vaših ideja. U pisanju bloga bićete uspešniji ukoliko poznajete žanrovske zakonitosti štampanih medijskih formi.

U nastavku vam predstavljamo neke i danas aktuelne i tražene klasične novinarske profesije u kojima ćete se možda pronaći.

TV reporter – prenosilac vesti sa terena

TV reporter sa terena izveštava o novim, društveno i politički značajnim i zanimljivim događajima, često neposredno pre i posle njih, a neretko i uživo, za vreme njihovog odigravanja, uključujući se u televizijski prenos. Ovaj posao je veoma dinamične prirode i zahteva visok stepen psihofizičke pokretljivosti, elokvencije, koncentracije i sposobnosti da se događaji verno prenesu. Posao TV reportera može vam odgovarati ako ste radoznali, volite da posećujete sportska, kulturna, društvena dešavanja, da ih interpretirate i komentarišete.

Radio-voditelj – zvučni slikar

Radio je pionir kada je reč o masovnim medijima, a njegovi zvuci i danas su rado slušani u kućama, automobilima, kancelarijama. Jedan od zvukova koji dolaze sa radija i za koje se slušaoci često vezuju jeste glas radio-voditelja, koji stvara interesovanje kod slušalaca zanimljivim pričama i razgovorima putem zvučnih slika koje stvara glasom. Komunikativnost, sposobnost dobre organizacije, prilagođavanje na novonastale okolnosti, spontanost, izražajan, melodičan i artikulisan govor i elokvencija jeste ono što je potrebno za ovo zanimanje.

TV, radio ili novinski urednik – autor i glavni koordinator tima

Volite da okupljate tim, da ga organizujete i u koautorstvu sa članovima tima realizujete postavljene ciljeve? U tom slučaju treba da razmislite o zanimanju urednika. Bilo da se radi o TV, radio ili novinskom uredništvu, ovaj posao podrazumeva solidno poznavanje različitih sektora u okviru redakcije, koautorstvo, selekciju sadržaja za objavljivanje, te sposobnost donošenja odluka.

Novinar u štampanim medijima – majstor pisane reči

Pisana reč je nešto što povezuje sve klasične i digitalne medije. Ukoliko volite i umete da pišete, rad u štampanim medijima pružiće vam mogućnost da svoj talenat kroz pisanje vesti, članaka, feljtona ili kolumni iskoristite i unapredite, i da ekspresivnim i atraktivnim naslovima i tekstovima kupujete čitaoce.

Bez obzira na to da li ste naklonjeniji digitalnom, tradicionalnom ili kombinovanom novinarstvu, pored nabrojanih afiniteta i talenata, potrebno je da, kao i za svaki posao, prođete kroz kvalitetno školovanje. Na sreću, mesto gde možete steći ekspertska znanja iz svih oblika novinarstva postoji i ne nalazi se daleko od vas.

FAKULTET SAVREMENIH UMETNOSTI – USTANOVA SA NAJSAVREMENIJIM PRISTUPOM EDUKACIJI NOVINARA NOVOG DOBA

Priliku da perfektno upoznate tajne uzbudljivog i dinamičnog sveta novinarstva možete naći na Fakultetu savremenih umetnosti, na smeru Primenjeni mediji i kreiranje sadržaja.

U skladu sa savremenim trendovima u tradicionalnom i onlajn novinarstvu, menadžmentu i umetnosti, FSU će vam omogućiti neverovatno uzbudljivo studiranje koje po kvalitetu nimalo ne zaostaje za studiranjem na slično profilisanim svetskim visokoobrazovnim institucijama.

Bićete u mogućnosti da predlažete i sprovodite svoje ideje, da u toku samih studija u praksi testirate znanja i veštine, kao i da steknete odličnu perspektivu za bogatu i uspešnu karijeru komunikologa u tradicionalnim i novim medijima.

Ako vas zanima pisana reč, ali i multimedijalni sadržaji, privlače vas javni nastupi i PR, voleli biste da osmislite sopstveni koncept, TV ili radijsku emisiju, želite da se okušate u savremenom novinarstvu, onda je ovaj program pravi izbor za vas.

Posetite sajt www.fsu.edu.rs i saznajte kako da postanete deo nove klase savremenih novinara.

(Promo)