Prilikom kreiranja biznisa preduzetnici moraju doneti mnogo odluka, a imenovanje preduzeća je jedna od prvih. Kako nazvati brend? Kako izraziti sve što ga čini jedinstvenim u samo jednoj ili dve reči?

Ime biznisa ne može se smisliti naprečac. Imena svih poznatih brendova imaju nešto zajedničko: ona su nezaboravna.

Zato je važno da imate dobru osnovu i da znate koji su ključni koraci u osmišljavanju strategije i imenovanju biznisa koji će jednog dana biti poznati brend.

Prva faza – istraživanje

Bilo da je vaš cilj imenovanje kompanije ili naziva proizvoda, proces je od vitalnog značaja. U idealnom slučaju proces imenovanja treba da prati temeljno istraživanje kompanije i njeno pozicioniranje, tako da odgovarajuća količina podataka i analiza već postoji.

pexelsphoto48013.jpg
Tim Edukacija 

Čak i ako je brend tek nedavno pozicioniran, biće mnogo toga za razmatranje u prvom koraku. Najpre je važno definisati ciljnu grupu brenda kako biste znali da prepoznate ime koje odgovara njihovom jedinstvenom ukusu, potrebama i ciljevima.

Drugo što može pomoći jeste istraživanje konkurencije, tokom kojeg se stiče znanje o vrstama imena koja već postoje na tržištu. Iako želite ime koje je drugačije, ono bi i dalje trebalo da bude u skladu s ostalim imenima u vašoj industriji.

Zatim je ključno odrediti specifičan skup kriterijuma oko kojih se svi ključni akteri mogu dogovoriti. To će učiniti stvari mnogo lakšim kasnije, kada dođe vreme da se ode jedno ime sa užeg spiska imena. Zato će jasna kontrolna lista atributa osigurati da odluka neće biti u potpunosti inspirisana proizvoljnim osećanjima. Primer tih odlika bi mogli biti dopadljivost, jednostavnost, da se lako pamti i slično.

cocacolabottlesinyellowcrate3065600.jpg
Tim Edukacija 

Druga faza – brainstorming

Faza zajedničkog mozganja je ona u kojoj prikupljate sirove ideje koje će poslužiti kao osnova za ime na kome radite. Inspirisan pozicioniranjem i poslovnim ciljevima same organizacije a vođen objektivnim kriterijumima koje ste uspostavili u fazi istraživanja, brainstorming je zajednički proces stvaranja ideja.

U ovoj fazi bi trebalo da razmišljate nekonvencionalno i rizikujete. Ne treba da brinete, jer će se kriterijumi definisani tokom faze istraživanja kasnije koristiti kao vodič za određivanje toga da li je ideja dobra ili loša. Postoji skoro onoliko alata i tehnika za razmišljanje koliko je mogućih imena, ali neki od najkorisnijih uključuju Tezaurus, alate za mapiranje uma, digitalne liste naziva, ali i digitalne alate za imenovanje.

Bez obzira na to da li koristite lepljive papiriće, tabele ili dokument, cilj brainstorminga je sastavljanje dugačke liste sirovih, nerafinisanih ideja koje se mogu poboljšati u sledećem koraku.

Treća faza – revizija

Kada je rezultat prethodne faze kolekcija koncepata, dolazi vreme za finalnu reviziju i kreiranje konačne liste naziva brenda.

Vaša prva lista treba da bude duga. Kada koristite ideje stvorene u prethodnom koraku, svako ime bi trebalo da barem generalno odgovara objektivnim kriterijumima utvrđenim u inicijalnoj fazi.

pexelsphoto218717.jpg
Tim Edukacija 

Nakon toga počinje proces odbacivanje manje pogodnih imena i ostavljanje onih koja najviše odgovaraju svrsi. Tada objektivni kriterijumi postaju konkretniji. Kada razmišljate o tome da li konkretno ime ima potencijala da predstavlja brend, smestite ga u različite kontekste u kojima će se koristiti.

Zapitajte se kako će ime izgledati u logotipu. Koji od mnogih tipova logotipa bi mu najbolje odgovarao? Kako će živeti na vašem sajtu? Kako zvuči kada se to ime izgovori samostalno, a kako kada se koristi u rečenicama koje se mogu pojaviti u porukama vašeg brenda?

Finalna faza – selekcija

Konačan izbor imena može biti težak poduhvat. Ali gorenavedeni proces je osmišljen tako da bude što jednostavniji, osvetljavajući vrednost u svakom od imena u vašem užem izboru.

Na kraju, odabir imena uključuje i malo osećanja. Trebalo bi intuitivno da znate koje od imena na najužoj listi se čini ispravnim i najpreciznije će odraziti ličnost vašeg brenda.

flyerairsky.jpg
Tim Edukacija 

I naposletku morate voditi računa o pravnim aspektima. Da biste zaštitili brend od kršenja autorskih prava, najbolje je da potražite pomoć advokata. Kada se bavite složenim zakonima o žigovima, važno je imati stručnu pomoć. Često je legalna dostupnost odlučujući faktor između dva ili tri vaša glavna kandidata.

Iako je ime sjajno polazište, i dalje je to samo prvi korak ka kreiranju brenda i njegovih vrednosti i pozicije. Tokom tog procesa možete doći do velikog broja saznanja, koja će vam kasnije biti od velikog značaja za dalji razvoj, ali imajte u vidu da je za ozbiljnije strateško pozicioniranje potrebno znanje, ali i iskustvo koje se može steći samo obrazovanjem. Zato upišite obuku za marketing menadžment i kreirajte stabilne teorijske i praktične osnove za uspostavljanje jakog brenda na tržištu.

Tim Edukacija