Američki proizvođač guma je kineskoj državnoj grupi „Čengšang“ nedavno prodao 65 odsto svog udela u zajedničkoj firmi za 285 miliona dolara

„Kuper tajer“ (Cooper Tire) razmotriće izmeštanje proizvodnje iz Kine posle prodaje svog udela u zajedničkom preduzeću iz koga su kineski radnici proterali američki menadžment prošle godine, navode izvršni direktori tog američkog proizvođača guma.

Spor oko „Kuperovog“ zajedničkog ulaganja s kineskom državnom grupom „Čengšang“ (Chengshang Group) u istočnoj pokrajini Šandung primorala je indijsku firmu „Apolo tajers“ (Apollo Tyres) da povuče ponudu za preuzimanje „Kuperove“ fabrike u Ohaju u iznosu od 2,5 milijardi dolara, koja bi bila najveća akvizicija jedne indijske kompanije na teritoriji SAD.

Rukovodstvo „Čengšanga“ i kineska radna snaga u zajedničkoj firmi bili su zabrinuti zbog visokih kreditnih obaveza koje bi „Apolo“ preuzeo kako bi finansirao tu kupovinu, negirajući navode da se protive akviziciji zbog činjenice da bi radili za jednu indijsku kompaniju.

„Kuper“ je nedavno prihvatio da proda „Čengšangu“ svoj udeo od 65 procenata u zajedničkoj firmi - svom najvećem proizvodnom pogonu - za iznos od 285 miliona dolara.

Iako će „Čengšang“ nastaviti da proizvodi gume za „Kuper“ bar do 2018. godine, američka kompanija razmatra i druge opcije za snabdevanje u Kini i drugim zemljama. Rukovodstvo „Kupera“ tvrdi da će na njihove odluke uticati (njihova) nova procena rizika poslovanja u Kini i uvođenje zaštitnih dažbina za gume koje se proizvode u Kini, što je odluka američkog ministarstva trgovine.

„Imajući u vidu iskustvo koje smo stekli u poslednjih godinu dana, svakako da smo malo oprezniji“, kaže Roj Arms (Roy Armes), predsednik Upravnog odbora „Kuper tajera“. „Želimo da adekvatno procenimo rizik.“

Arms je istakao da će Kina i dalje biti „bitan deo dugoročne strategije rasta“, dodajući da je „Kuper“ sada otvoren za saradnju s drugim dobavljačima i partnerima u zajedničkim ulaganjima u ovoj zemlji. Američki proizvođač guma bi takođe mogao doneti odluku da poveća kapacitete proizvodnje u drugoj fabrici blizu Šangaja nad kojom ima potpunu vlasničku kontrolu ili da izgradi novu fabriku u Kini.

On je, međutim, potvrdio i navode da „Kuper“ razmatra i opciju dopremanja guma na kinesko tržište ili izmeštanje proizvodnje u druge zemlje, poput Vijetnama.

„To se razmatra“, rekao je Arms upitan o mogućnosti dopremanja proizvoda iz Vijetnama. „Moramo da razmišljamo o tome da li ćemo, ukoliko se u perspektivi nešto dogodi (u Kini), biti zaštićeni na jedan ili drugi način. Razmatramo sve opcije.“

Bred Hjuz (Brad Hughes), direktor „Kuperovog“ poslovanja na inostranim tržištima, rekao je da je nedavna prodaja većinskog udela firme u zajedničkom ulaganju u Šandungu srećna okolnost s obzirom na to da je američko ministarstvo privrede odlučilo da uvede zaštitne dažbine na gume proizvedene u Kini i problem predimenzioniranih proizvodnih kapaciteta u ovoj zemlji.

„Stanje u industriji guma na globalnom nivou sada se menja i imamo priliku da preispitamo svoje poslovanje u svetu i u Kini,“ rekao je Hjuz. „Imamo šansu koja nam se ne bi pružila da smo ostali u zajedničkom ulaganju (sa Čengšangom).“

„Cene guma na domaćem kineskom tržištu pašće zbog prevelike ponude“, dodao je. „Ove okolnosti su oslabile potražnju za (Čengšangovim) domaćim gumama.“

„Čengšang“ je uzeo pozajmicu od državne Kineske banke da bi kupio „Kuperov“ udeo i obavio transakciju preko jedne fiktivne firme iz Hongkonga i tako obezbedio da fabrika i dalje uživa poreske olakšice kao firma u koju je uložen inostrani kapital.

Tom Mitchell - Peking