Tri kompanije iz Singapura, Švajcarske i SAD drže 60 odsto svetske prerade kakaoa

„Olamova“ (Olam) kupovina kapaciteta „Arčer Danijels Midlanda“ (Archer Daniels Midland) za preradu kakaoa, koja je najavljena prethodne nedelje, plasirala je ovu kompaniju u premijer ligu sveta čokolade. Time se ovaj sektor praktično našao u rukama triju kompanija.

„Bari Kalebaut“ (Barry Callebaut), švajcarski proizvođač kakaoa i čokolade, „Kargil“ (Cargill), američki privatni konglomerat u sektoru prehrambene industrije, i „Olamov“ novoprošireni posao s kakaoom činiće oko 60 procenata svetske prerade kakaoa kad se dogovor sa ADM realizuje. To je svet „velike čokolade“, koji okuplja najveće multinacionalne proizvođače u ovom sektoru.
olam-cokolada.jpg
Foto: Profimedia


Ovaj sektor, koji se bavi preradom zrnevlja kakaoa u puter, prah i ekstrakt koji se koristi za spravljanje čokolade i aroma za slatkiše i deserte postao je sve više koncentrovan u proteklih nekoliko decenija usled kapitalno intenzivne prirode ovog posla.

Mnogi od ovih poslova datiraju iz vremena spajanja belgijskog proizvođača čokolade „Kalebauta“ (Callebaut) i francuskog „Kakao Barija“ (Cacao Barry) 1996. godine, što je označilo početak konsolidacije ovog sektora.

Na pragu devedesetih godina bilo je oko četrdeset značajnih prerađivačkih pogona. Za samo jednu deceniju taj broj je pao na devet, uključujući kompanije ADM, „Kalebaut Bari“ i „Kargil“ kao najdominantnije u ovom sektoru od tog momenta. Prema podacima konferencije Ujedinjenih nacija o trgovini i razvoju, ova tri proizvođača činila su 41 procenat svetskih kapaciteta za preradu kakaoa 2006. godine.
barry-callebaut-cokolada.jpg
Foto: Profimedia


ADMje , zajedno s „Kargilom“, izmenio prirodu trgovine i prerade kakaoa devedesetih godina, kad su svoje znanje o trgovini zrnevljem doneli u ovaj sektor. Veće kompanije su potom postale još snažnije otvaranjem novih pogona. „Bari Kalebaut“ je 2013. godine zacementirao svoju poziciju na vrhu liste kupovinom prerađivačkih kapaciteta azijske grupe „Petra fuds“ (Petra Foods).

Džeri Menli (Gerry Manley), direktor „Olamovih“ pogona za proizvodnju kakaoa, jasno je stavio do znanja da ta kompanija mora postati vodeći igrač u preradi kakaoa da bi ostala jaka nakon što je najavila dogovor sa ADM.

Nesporno je da prodavci i prerađivači kakaoa idu u korak sa svojim klijentima - proizvođačima čokolade. Ovaj sektor je takođe prošao kroz period brze konsolidacije s vodećih pet proizvođača, uključujući „Mars“ (Mars), „Mondelez“ (Mondelez) i „Nestle“ (Nestlé), koji čine više od 65 procenata ukupne prodaje slatkiša.
cargill-cokolada.jpg
Foto: Profimedia


Globalni brendovi i rastući troškovi istraživanja, razvoja i marketinga na sve više internacionalizovanom i konkurentnom tržištu uzrokovali su konsolidaciju.

Prema Ekobanku (Ecobank), 70 procenata vrednosti čokoladne table ide kompanijama za proizvodnju kakaoa i čokolade, što je odraz investiranja u istraživanje, razvoj i marketing, 17 procenata ide maloprodajama, a sedam procenata posrednicima poput prodavaca.

Ipak, kako „velika čokolada“ postaje sve veća, sve manje ostaje za uzgajivače kakaoa.

Uzgajivači dobijaju samo šest procenata od čokoladne table, što je pad u odnosu na 16 procenata iz 1980. godine, kaže Edvard Džordž (Edward George) iz Ekobanke. „Toliko mali deo ove vrednosti odlazi na sirovine,“ rekao je.

Vodeće kompanije za proizvodnju kakaoa i čokolade sad su se ujedinile u nameri da podrže uzgajivače koji će se zastupati održive izvore zrna kakaoa. Međutim, ukoliko se ne promeni udeo u ovoj vrednosti ili se svi parametri ne uvećaju, farmeri će imati malo podsticaja da nastave sa uzgajanjem kakaoa.

Emiko Terazono