Maloprodajni lanci suprotstavljeni u mišljenjima o intenzitetu poboljšanja stanja na tržištu Starog kontinenta

Dva najveća evropska maloprodajna lanca iznela su suprotna mišljenja o intenzitetu oporavka potrošnje na ovom kontinentu.

Piter Agnefjal (Peter Agnefjäll), izvršni direktor „Ikee“ (Ikea), izjavio je za Fajnenšel tajms da je prošle godine ovaj, inače najveći svetski maloprodajni lanac nameštaja, zabeležio najznačajniji rast u Kini, Rusiji i Mađarskoj, a prilično solidan i u zemljama južne Evrope.

Što se tiče zemalja koje su svojevremeno bile najteže pogođene krizom u južnoj Evropi, „Portugal vodi sa dvocifrenim rastom prodaje, a slede Španija i Italija, dok Francuska neznatno zaostaje. Taj trend se nastavlja“, dodao je on.

h-m.jpg
Profimedia 

Međutim, Karl-Johan Person (Karl-Johan Persson), izvršni direktor „Henesa i Maurica“ (Hennes & Mauritz - H&M), drugog najvećeg modnog maloprodajnog lanca po prodaji na svetu, primećuje rastuću neizvesnost u Evropi nakon slabih rezultata ostvarenih na tržištu odevnih predmeta u zemljama kao što su Nemačka, Holandija i Austrija krajem prošle godine.

„Situacija je neizvesna, ovo nije period procvata, ali nije ni toliko loše. Malo je nestabilno i nesigurno“, dodao je on u odvojenom intervjuu.

karljohan-person.jpg
Profimedia 

„Ikea“, koja je u privatnom vlasništvu, i H&M, čije se akcije prodaju na berzi, dve su najveće švedske kompanije i obe su prošle nedelje objavile da su postizale dobre rezultate tokom čitave prošle godine. Prva je objavila neto zaradu od ravno 3,3 milijarde evra, i to nakon što je isplatila nagrade za vernost i bonuse u ukupnom iznosu od 300 miliona evra za svojih 147.000 radnika. Prodaja izražena u lokalnim valutama povećana je za 5,9 procenata na rekordnih 28,7 milijardi evra, dok je čist rast (like-for-like growth), koji ne uračunava rezultate ostvarene usled otvaranja novih prodavnica, iznosio 3,7 procenata.

Neto profit H&M porastao je za 17 procenata na 20 milijardi švedskih kruna (2,44 milijarde dolara) prošle godine, dok je prodaja izražena u lokalnim valutama povećana za 14 procenata na 151 milijardu švedskih kruna. Međutim, kompanija je upozorila da bi se jačanje dolara negativno odrazilo na marže usled povećanih troškova nabavke.

Obe kompanije grade mnoge nove prodajne objekte širom sveta i unapređuju svoju onlajn-ponudu kako bi podstakle rast. „Ikea“ je otvorila 12 prodavnica prošle godine, uključujući i po dve u Kini, Nemačkoj i Japanu, i nada se da će otvoriti čak 25 prodavnica u Indiji u narednih nekoliko godina.

Agnefjal je izjavio da očekuje da će se polovina ciljane prodaje od 50 milijardi evra ostvariti zahvaljujući proširivanju poslovanja i elektronskoj trgovini, s obzirom na to da su prihodi na internetu povećani za 40 procenata prošle godine u 13 zemalja u kojima „Ikea“ nudi mogućnost internet kupovine.

H&M namerava da otvori 400 prodavnica ove godine, što je malo više od prošlogodišnjih 379 novootvorenih objekata. Najveći broj radnji biće otvoren u Kini i SAD, ali će proizvođač jeftine šik garderobe ući i na nova tržišta kao što su Indija, Južna Afrika, Peru i Tajvan.

piter-agnefjal-ikea.jpg
Profimedia 

Jedno od najvećih tržišta na kojima posluje „Ikea“ jeste Rusija, gde je ovaj maloprodajni lanac nedavno bio primoran da podigne cene zbog naglog pada vrednosti rublje.

Agnefjal je izjavio da je ovaj potez „donekle u suprotnosti s kulturom“ ove kompanije, koja je čuvena po neumornom smanjivanju troškova i čije su prosečne globalne cene opale za jedan procenat prošle godine.

On je dodao da „Ikea“ prati geopolitičku i valutnu situaciju, ali je takođe skrenuo pažnju na veliki rast prodaje u Rusiji. „Mi nameravamo da ostanemo u Rusiji. Izgleda da nas mnogi potrošači u Rusiji vole.“

Richard Milne - London