Odluka najvećeg američkog proizvođača vozila da posle 77 godina odustane od rada u jugoistočnoj Aziji vezuje se za dolazak novog direktora na čelo kompanije - Stefana Džejkobija

Kad je Stefan Džejkobi (Stefan Jacoby) pre više od 18 meseci preuzeo kormilo nad poslovanjem „Dženeral motorsa“ (General Motors - GM) od Bliskog istoka do Australije, nekadašnji izvršni direktor „Volva“ (Volvo) nije časio časa da pokrene reviziju planova američkog proizvođača automobila za jugoistočnu Aziju.

Ovaj region je dugo smatran jednim od najpoželjnijih tržišta automobila na svetu zbog svoje rastuće srednje klase i relativne otpornosti privrede iz ovog bloka, koji predvodi Indonezija.

Međutim, ove nedelje je nastupilo otrežnjenje. GM je u petak izjavio da će se povući iz programa tajlandske vlade, čiji je cilj privlačenje stranih proizvođača automobila za učešće u šemi proizvodnje vozila s niskom emisijom štetnih gasova za masovno tržište. Pre samo četiri meseca GM je dobio odobrenje vlade za planiranu investiciju od 400 miliona dolara u ovaj projekat.

Najveći američki proizvođač automobila takođe je najavio da će prestati da proizvodi vozila „ševrolet sonik“ (Chevrolet Sonic) na Tajlandu - drugom po veličini tržištu automobila u regionu. Ova dva poteza će podrazumevati zatvaranje na stotine radnih mesta.

Ranije prošle nedelje GM je odlučio da stavi tačku na proizvodnju u Indoneziji, koja je radila - s nekoliko pauza - od 1938. godine. Grupa sa sedištem u Detroitu do kraja juna zatvoriće svoj jedini proizvodni pogon u Indoneziji u Bekasiju, fabrici udaljenoj 16 kilometara istočno od glavnog grada Džakarte, ostavljajući tako bez posla 500 ljudi.

Ovi potezi GM pokazuju da je Džejkobiju jasno da, kao grupa čije je pristupanje proizvodnji vozila za masovno tržište u jugoistočnoj Aziji relativno kasnilo, GM ima male šanse da nadoknadi ono što je odavno izgubio u borbi protiv japanskih rivala dobro pozicioniranih na tržištu kao što su „Tojota“ (Toyota), „Honda“ i „Suzuki“.

„Tojota“ pravi automobile u Indoneziji od 1973. godine i ima udeo na tržištu od 35 odsto, u poređenju sa dva odsto, koliko ima „Ševrolet“, brend pod kojim GM prodaje vozila u ovoj zemlji, navodi se u saopštenju konsultantske kuće „Aj-Ejč-Es automotiv“ (IHS Automotive).

„Mi naše investicije usmeravamo tamo gde postoji najveća mogućnost za rast“, kaže Džejkobi, koji radi iz Singapura.

Prvi znak smanjenja obima poslovanja GM u regionu pojavio se krajem 2013. godine, kad je grupa najavila da će prekinuti proizvodnju svojih vozila sa znakom „Holden“ (australijska filijala GM) u Australiji.

Za kompaniju koja se ponosi svojim globalnim prisustvom ovakve odluke nisu lake. Međutim, one su, bar na kratak rok, opravdane predviđanjima slabije prodaje u jugoistočnoj Aziji.

Na Tajlandu, povlačenje GM iz vladinog programa „Eko-kar 2“ (Eco Car 2) mnogo govori, s obzirom na to da njegov američki rival „Ford“ ostaje posvećen programu s investicijom od 560 miliona dolara, što je više nego što je GM uopšte planirao da uloži.

GM će nastaviti da proizvodi pikap i sportsko-terenska vozila na Tajlandu, gde su ovakvi modeli popularni. Međutim, smatra se da se ovo tržište oporavlja sporije od ostatka regiona, ali ne i do nivoa prodaje postignutog 2012.

Prodaja svih vozila u zemlji pala je prošle godine za više od trećinu na 881.800 jedinica, prema podacima Automobilske federacije zemalja Aseana (Asocijacija nacija jugoistočne Azije).

„Mi očekujemo da će faza oporavka biti vrlo spora jer je poverenje potrošača i samih kompanija nisko“, rekla je Džesada Tongpak (Jessada Thongpak) iz Bangkoka, viši analitičar „Aj-ejč-es automotiva“ za proizvodnju lakih vozila u regionu Aseana.

U Indoneziji se GM suočava s velikim preprekama. Ne samo što su njegovi japanski rivali u prednosti po prodaji već imaju i razrađene mreže snabdevača delova i dilera za koje su potrebne godine da se uspostave.

Inicijativa vlade u Džakarti koja se zalaže za jeftine zelene automobile (low cost, green car - LCGC), slična tajlandskom programu „Eko-kar“, ima za cilj da ohrabri proizvodnju malih, ekoloških putničkih vozila, ali ona podrazumeva zahtevnu lokalizaciju proizvodnje delova koja favorizuje proizvođače s već postojećim mrežama snabdevača.

GM ima barem neko malo uporište u proizvodnji u zemlji. Ranije ovog meseca, GM i njegov najveći zajednički poduhvat u Kini (SAIC-GM-Wuling) koji uključuje i „Saik motor“ (Saic Motor) sa sedištem u Šangaju, kao i „Vuling motor“ (Wuling Motor) odlučili su da ove godine sagrade novu fabriku za proizvodnju vozila pod brendom „vuling“, namenjenih indonežanskom tržištu, ali i drugim tržištima jugoistočne Azije, čime će ugroziti japansku dominaciju u regionu.

Jeremy Grant - Singapur