Najveći evropski proizvođač automobila po obimu prodaje smanjio je očekivanja da će slabiji evro odmah dovesti do rasta profita, usled oscilacija drugih valuta

Proteklih nedelja neki ulagači su revnosno kupovali akcije evropskih proizvođača automobila uvereni da će slabiji evro učiniti njihov izvoz konkurentnijim.

Međutim, Hans Diter Peč (Hans Dieter Pötsch), finansijski direktor u „Folksvagenu“, upozorio je da pozitivan efekat izazvan slabljenjem evra u odnosu na funtu i dolar biva „u znatnoj meri“ neutralisan oscilacijama drugih valuta.

Na „Folksvagen“ konkretno posebno je uticao nagli pad ruske rublje, kao i druge slabe valute zemalja čija je privreda u usponu - na primer Brazila.

„Mi smo svetska kompanija i imamo mnogo valuta od čijih promena vrednosti ne možemo u potpunosti da se zaštitimo, a one su se delom kretale u različitim pravcima“, rekao je Peč predstavljajući godišnje poslovne rezultate ove kompanije za 2014. godinu.

Međutim, on je nagovestio da će pozitivan uticaj slabog evra postepeno rasti, pod uslovom da dolar ostane ovako jak, budući da period primene nekih finansijskih instrumenata koje „Folksvagen“ koristi ne bi li se zaštitio od rizika gubitka uzrokovanog promenama u vrednosti valuta ističe u mesecima koji dolaze. „Folksvagen“ ne objavljuje podatke o hedžovanju.

Prošle godine „Folksvagenovi“ prihodi prvi put su premašili 200 milijardi evra. Ovaj uspeh duguje velikoj zaradi koju su ostvarili njegovi premijum brendovi kao što su „porše“ i „audi“, kao i činjenici da je u Kini prodao 3,7 miliona automobila. Prodaja u Kini čini oko 37 odsto ukupne prodaje ove kompanije.

Međutim, prodaja „Folksvagenovih“ automobila zabeležila je nagli pad na drugim ključnim tržištima u usponu. U Brazilu je prodaja pala za 12 odsto, u Argentini za 39 odsto, a u Rusiji za 12 odsto.

„Od motora globalne ekonomije - članica BRIKS - Brazil, Rusija, Indija, Kina i Južna Afrika - zapravo samo K za Kinu i dalje stoji“, rekao je Martin Vinterkorn (Martin Winterkorn), predsednik Upravnog odbora akcionarskog društva „Folksvagen“.

Prošlog meseca „Folksvagen“ je objavio obazrivu prognozu profita za 2015. godinu, rekavši da očekuje da operativni prinos od prodaje bude između 5,5 i 6,5 odsto u 2015, u odnosu na 6,3 odsto u 2014. godini. Očekuje se da će ove godine rast prihoda biti do četiri odsto.

„Ne možemo zatvarati oči pred mnogim međunarodno-političkim i makroekonomskim poteškoćama sa kojima naš sektor nastavlja da se suočava... Nad 2015. se nadvija veliki znak pitanja“, kaže Vinterkorn.

„Folksvagen“ je otkrio da je prošle godine potrošio više od 11,5 milijardi evra na istraživanje i razvoj, više od ijedne kompanije na svetu, trudeći se da još više unapredi svoju stručnost u oblasti tehnologije koja omogućava efikasnu potrošnju goriva i upravljanje vozilima bez vozača.

Uprkos ovim ulaganjima, operativni profit kompanije „Folksvagen“, uključujući i njena zajednička ulaganja u Kini, prošle godine je porastao na skoro 18 milijardi evra, a neto profit se uvećao na 11 milijardi evra. „Folksvagen“ ima gotovo 600.000 zaposlenih i neto iznos od 17,6 milijardi u gotovini.

Njegov nemački rival BMW takođe je u četvrtak objavio preliminarne podatke za 2014. godinu, ali rezultati su razočarali neke investitore.

Analitičari su procenili da je prinos od prodaje auto-odeljenja ovog proizvođača automobila iznosio svega 8,2 odsto u četvrtom kvartalu prošle godine, u odnosu na očekivanih 8,9 odsto.

Ipak, prihodi BMW dostigli su rekordne 80,4 milijarde evra u 2014. i njegov godišnji neto profit je porastao na 5,8 milijardi evra. BMW predlaže isplaćivanje dividende u vrednosti od 2,90 evra po akciji.

Chris Bryant - Berlin