Kompanija se sve više okreće poslovima prodaje, posebno u okviru svoje aplikacije Mesindžer, i upravo testira najnoviju, koja bi Fejsbukovim korisnicima omogućila da kupuju proizvode bez prelaska na neki drugi sajt

U početku je Fejsbuk (Facebook) bio samo jedna velika, plava aplikacija, kako je to rekao osnivač ove kompanije Mark Zakerberg (Mark Zuckerberg). Način na koji Fejsbuk ostvaruje prihode, uprkos velikom broju dodataka koji su nedavno uvedeni, i dalje je sasvim jednostavan.

Kompanija zarađuje novac od prodaje oglasnog prostora.

Ali pokušajte da zamislite sledeće - šta ako bi Fejsbuk zapravo trebalo porediti sa sajtom Amazon (Amazon)?

Fejsbuk se sve više okreće poslovima prodaje, posebno u okviru svoje aplikacije Mesindžer (Messenger), za koju je zadužen bivši direktor „Pejpala“ (PayPal) Dejvid Markus (David Marcus).

Fejsbukov Mesindžer for biznis (Messenger for Business), aplikacija namenjena poslovnom okruženju, nedavno je predstavila nove načine komunikacije: kompanije mogu da šalju kupcima najnovije podatke o statusu pošiljke koju očekuju, a korisnici Fejsbuka mogu da traže povraćaj novca od ovih kompanija običnim slanjem poruke.

Pored toga, Fejsbuk je prošle nedelje pokrenuo i sistem plaćanja koji omogućava prijateljima da vrše uplate jedni drugima putem nove aplikacije.

Kompanija trenutno testira „dugme za kupovinu“ (buy button), koje bi korisnicima Fejsbuka omogućilo da kupuju proizvode bez prelaska na neki drugi sajt.

Teško da će se Fejsbuk odlučiti da uđe u naporan posao prodaje proizvoda - sa sve magacinima, logistikom isporuke i niskim maržama. S druge strane, njegova ponuda na polju elektronske trgovine, iako je tek u začetku, ima veliki potencijal, budući da je već privukla pažnju velikog broja korisnika. Amazon nudi mogućnost prodavcima da plate više kako bi njihova roba dobila upadljivije mesto na sajtu. Međutim, za razliku od Fejsbuka, osnovna delatnost Amazona je logistika potrebna za isporuku naručenih proizvoda.

U početnom periodu uključivanje Fejsbuka u trgovinu preko interneta neće imati veliki uticaj na ukupne prihode (koji beleže solidan rast od 60 odsto, delimično zahvaljujući uspehu koji je donela prodaja skupih video-oglasa). Kompanija se još uvek nije izjasnila da li će naplaćivati korišćenje Mesindžera u poslovne svrhe. Međutim, glavni motiv za širenje ponude na elektronsku trgovinu i dalje je prodaja oglasnog prostora - što je veća uloga Fejsbuka u prodaji, veća je i količina podataka o korisnicima koje prikuplja, a to znači da može da naplaćuje još više za ciljano oglašavanje. „Gugl“ (Google) takođe razvija opcije namenjene kupovini, i to iz istog razloga. Konkurenti Amazona postaju sve jači i pametniji.
fb-mesindzer.jpg
Foto: Rojters


FT.COM