„Uber“ je demokratizovao taksi službu, a mi želimo da uradimo isto to kad je reč o autobusima kako bi se sva vozila za javni transport mogla rezervisati unapred, poručio direktor sektora za analitiku u vladi Singapura

Singapur ima viziju budućnosti i velikom brzinom je ostvaruje u praksi. Od autobusa na poziv, čiji je cilj da za javni transport učine isto što i „Uber“ za taksi prevoz, do hologramskih doktora koji razgovaraju sa starijim pacijentima dok obavljaju jednostavne medicinske preglede, mala ostrvska nacija krupnim koracima grabi ka novoj digitalnoj eri.

„‘Uber‘ je demokratizovao taksi službu, a mi želimo da uradimo isto to kad je reč o autobusima, kako bi se sva vozila za javni transport mogla rezervisati unapred“, kaže Lju Feng Juan (Liu Feng Yuan), direktor sektora za analitiku u vladi Singapura.

„Ne mislim da to spada u domen naučne fantastike, već je realna mogućnost... Ovo što sada radimo je samo mali eksperiment.“

Reč je o jednom od nekoliko eksperimenata u kojima se koristi potencijal „velikih podataka“ (Big Data) i digitalne revolucije da bi se našla rešenja za svakodnevne izazove, kao što su starenje stanovništva i uska grla u saobraćaju. Ta rešenja bi, nada se Singapur, mogla postati modeli koje bi preuzimale zemlje širom sveta.

Stiv Leonard (Steve Leonard), izvršni potpredsednik singapurskog regulatornog tela za razvoj infokomunikacija (Infocomm Development Authority, IDA), koje predvodi vladinu inicijativu da Singapur postane digitalna nacija, veruje da je „grad lavova“ prirodan prostor za eksperimente.

„Zbog svoje kompaktnosti, Singapur ima mogućnosti koje drugi nemaju“, kaže on, dodajući da postojanje samo jednog nivoa vlasti umnogome ubrzava i olakšava proces odlučivanja. Umesto da se ideje prosleđuju višim strukturama, političari koji se njima bave jednostavno sednu i razgovaraju, a sastanak se završava postizanjem dogovora.

Reforma sistema gradskog autobuskog prevoza počeće ovog leta, a trase linija biće izmenjene na osnovu podataka dobijenih s pametnih kartica putnika. Za razliku od sličnih kartica koje se koriste na mnogim drugim mestima, u Singapuru se one očitavaju pri ulasku i izlasku iz autobusa, čime se dobija potpunija slika.

Na osnovu ovih podataka, uz dodatne povratne informacije o putnicima, trase će biti izmenjene tako da broj stanica na njima bude manji, a zahvaljujući auto-putevima, vreme putovanja kraće.

Krajnji cilj je da se „angažovanjem mase“ razvije sistem transporta na zahtev, u kojem bi putnici koristili pametne telefone da autobusima pošalju svoju lokaciju i, u zavisnosti od broja prijavljenih putnika, sačekali da on dođe po njih.

„Na kraju krajeva, osnovno pitanje je ekonomičnost“, kaže Lju. „Da li će ljudi hteti da plate više za takvu pogodnost i direktnu uslugu? Da li će to imati komercijalnog smisla?“

Ideja da se stanovnicima pruži mogućnost virtuelnih medicinskih pregleda podjednako je hrabar potez, a i u ovom slučaju je logistika Singapura od velike pomoći. Velika većina stanovništva živi u stambenim zgradama, zbog čega se ova oprema može lako i efikasno smestiti u gusto naseljene oblasti, odakle se podaci prosleđuju bolnicama.

U Singapuru već postoji probna usluga tele-rehabilitacije, fizioterapije pomoću senzora, koja teško pokretnim pacijentima omogućava da se oporavljaju kod kuće umesto u lokalnim bolnicama, kao i medicinski nadzor na daljinu za one koji boluju od dijabetesa i drugih čestih bolesti.

Louise Lucas - Singapur