Fil Najt najavio je povlačenje s čela kompanije koju je stvorio pre više od pola veka, a od sledeće godine najjači sportski brend vodiće Mark Parker, koji je već devet godina na poziciji glavnog izvršnog rukovodioca

Posle pola veka na čelu kompanije, nazire se kraj staze za Fila Najta (Phil Knight).

Poslednje nedelje juna Najt je rekao da će se povući s pozicije predsednika kompanije koju je osnovao 1964. godine pod nazivom „Blu ribon sports” (Blue Ribbon Sports) kao diplomirani novinar sa Univerziteta Oregon zajedno sa svojim atletskim trenerom Bilom Bauermanom (Bill Bowerman).

U početku je prodavao japanske patike marke „onicuka” (Onitsuka) iz svojih kola pre nego što je Bauerman upotrebio aparat za pečenje vafla da bi napravio prvi đon koji bolje prianja za tartan. Tako je nastao njihov prvi par patika.

Od ovih skromnih početaka, Najt (77) je izgradio globalni brend i osvojio 35 odsto američkog tržišta patika, pomoću svog lako prepoznatljivog logoa, koji je kolokvijalno nazvan „svuš” (swoosh). „Najkijevi” proizvodi postali su odraz životnog stila, donoseći prihode od skoro 30 milijardi dolara godišnje i inspirišući druge da ga oponašaju.

Stiven Grejzer (Stephen Greyser), profesor Harvardske poslovne škole, koji se specijalizovao za oblast sportskog marketinga, poredi ga sa Džulijom Čajlds (Julia Childs), „koja je jednom zasvagda promenila način na koji Amerika kuva”, dok je Najt uneo revoluciju u to šta „Amerikanci nose na nogama”.

„Razvoj logoa koji je postao sinonim za ‘Najki’ jedan je od najvažnijih doprinosa brendiranju identiteta koji je ikada dala jedna kompanija.”

Najt se drži po strani u istoj meri u kojoj je „Najki” svuda zastupljen. Karijera tog čoveka, koji se retko kad viđa bez naočara za sunce, otelovljenje je ‘Najkijevog’ motoa „Samo uradi to” (Just do it), koji je uspeo da inspiriše profesionalne sportiste i one koji imaju vremena da vežbaju samo vikendom da odu na trening - s patikama na nogama. Ovo je tom ljubitelju japanske estetike donelo oko 24,5 milijardi dolara, prema podacima kojima raspolaže Forbs (Forbes).

Pod Najtovim vođstvom, „Najki” je počeo s praksom sklapanja ugovora s poznatim sportistima u cilju reklamiranja brenda - uz rigorozno istraživanje - a najbolji primer za to je Majkl Džordan (Michael Jordan). Ovaj čuveni košarkaš postao je najpoznatija sportska ličnost na svetu i čak svojevremeno, u jednoj kineskoj anketi, zauzeo je drugo mesto na listi najznačajnijih ljudi svih vremena.

„Najkijeve” košarkaške patike „er Džordan” postale su moćan brend unutar brenda.

Iako „Najkijev” slogan „there is no finish line” („nema linije cilja”) sada više ne zvuči kao da je stvoren za Najta, ovaj srednjeprugaš ipak još nije završio svoju trku.

On će sledeće godine prepustiti kormilo Marku Parkeru, koji je glavni izvršni rukovodilac kompanije već devet godina. Međutim, Najt namerava da svojim radom i dalje doprinosi uspehu „Najkija”, a veći deo svog udela od 15 odsto preneo je na novoosnovanu kompaniju pod nazivom „Svuš” (Swoosh). Njegov sin Trevis (Travis) takođe će se pridružiti odboru direktora „Najkija”.

„Za mene je ‘Najki’ uvek bio više od kompanije - to je bila moja životna strast”, izjavio je Najt prošle nedelje.

I dok je ova strast uvek bila ključna za snagu „Najkijevog” brenda, put do vrha nije bio nimalo lak.

Kompanija je potcenila „pomamu za aerobikom” osamdesetih godina, što je omogućilo konkurentskom „Riboku” (Reebok) da privremeno preuzme primat u prodaji. Takođe se oprobala i na polju proizvodnje ležerne obuće, ali taj pokušaj je propao.

„Najki” se devedesetih godina našao u centru nekoliko velikih afera zbog loših uslova rada i niskih plata u fabrikama svojih azijskih partnera. Osim toga, pokazalo se da sponzorski ugovori sa slavnim ličnostima nisu uvek uspešni.

Nedavno se pojavila bojazan da bi kompanija mogla da bude uvučena u korupcijski skandal u vrhu Svetske fudbalske organizacije (FIFA), mada njeno ime nije pominjano, niti je optužena za bilo kakve prestupe, a osim toga, sarađuje s vlastima u ovoj istrazi. Učeći na svojim greškama, „Najki” ostaje najvredniji svetski brend u industriji sportske opreme.

Dok Najt ustupa mesto predsednika, pojavljuju se i mlade kompanije kao što je „Ander armor” (Under Armour), koje privlače sve veću pažnju kupaca sveprisutne sportsko-ležerne odeće, iako su trenutno sitne ribe u poređenju s velikim igračima. Najnoviji izuzetni poslovni rezultati „Najkija” pokazuju da je ta kompanija i dalje lider na američkom tržištu sportske obuće.

„Budućnost je svetla za ‘Najki’ i za celu industriju”, kaže Met Pauel (Matt Powell), analitičar sportske industrije u grupaciji NDP (NDP Group), američkoj kompaniji za istraživanje tržišta. „Danas se ceo svet oblači ležerno.”

Lindsay Whipp - Čikago