„P&G” prodaje brendove „Kotiju” putem transakcije obrnuti Moris Trast
Najveća svetska kompanija za proizvodnju robe široke potrošnje „Prokter end Gembl” (Procter & Gamble) pristala je da proda „Klejrol” (Clairol) i još 42 kozmetička brenda kompaniji „Koti” (Coty), s kojom je sklopila komplikovan ugovor vredan više od 12,5 milijardi američkih dolara.
Taj potez u velikoj meri zaokružuje prodajnu strategiju ove kompanije, čiji je cilj sužavanje fokusa poslovanja na najvažnije delatnosti.
„P&G” je predložio da se ovaj postupak - koji uključuje prodaju dela kompanije koji se bavi proizvodima za profesionalnu negu i bojenje kose namenjenim salonima i maloprodaji, kozmetikom i parfemima - izvrši putem transakcije obrnuti Moris Trast (Reverse Morris Trust).
Taj tip transakcije omogućava kompaniji „P&G” da plati minimalan porez, a rezultiraće jednokratnom dobiti u iznosu od pet do sedam milijardi dolara, u zavisnosti od vrednosti zaključenog ugovora. Akcionari „P&G” posedovaće 52 odsto nove kompanije formirane ovim ugovorom, a akcionari „Kotija” postaće vlasnici preostalih 48 odsto.
„P&G” je takođe najavio da će, pored postojećeg programa otkupa akcija, isplatiti svojim akcionarima 70 milijardi dolara u toku naredne četiri godine.
„P&G” je prodao brendove vredne više milijardi dolara, koje ne smatra svojom osnovnom delatnošću, u nastojanju da poboljša svoju konkurentnost i prinose akcionara nakon godina slabog rasta prodaje od početka globalne finansijske krize.
Ej Dži Lefli (AG Lafley), koji je 2013. postao izvršni direktor „P&G” po drugi put, tražio je da se kompanija fokusira na 10 kategorija i 65 brendova. Finansijski direktor Džon Muler (John Moeller) navodi da je u tom procesu „P&G” odbacio 60 odsto svojih brendova, ali je zadržao 85 odsto od svojih ukupnih prihoda od 83 milijarde dolara, kao i 95 odsto profita pre oporezivanja.
„Ovaj ugovor predstavlja značajan korak napred u nastojanju da se naš portfolio suzi na način koji će najbolje odražavati osnovne delatnosti kompanije”, izjavio je Lefli.
„Koti” je već vlasnik brendova „Rimel” (Rimmel) i „Filozofi” (Philosophy), ali će ovim ugovorom udvostručiti svoje godišnje prihode na više od 10 milijardi dolara, što će ovu kompaniju učiniti globalnim liderom u proizvodnji parfema, povećaće njen udeo na tržištu kozmetike i pojačati prisustvo u zemljama kao što su Brazil i Japan, rekli su u kompaniji. Sektor kozmetike kompanije „P&G” prošle godine ostvario je prihode u vrednosti od 5,9 milijardi dolara.
„Koti” očekuje da će zaključenje ugovora predviđeno za drugu polovinu 2016. doneti smanjenje troškova u iznosu od 550 miliona dolara i veću zaradu.
„Imamo priliku da stvorimo kompaniju koja je fokusirana na svoju ključnu delatnost i koja će biti lider i moćan konkurent na tržištu kozmetike”, izjavio je Bart Beht (Bart Becht), predsednik i izvršni direktor „Kotija”.
Ugovor, koji još uvek čeka odobrenje regulatora i konsultacije radničkih saveta, procenjuje vrednost 43 brenda koja će biti pripojena „Kotiju” na otprilike 12,5 milijardi dolara bez duga.
Nova kompanija će preuzeti dug u iznosu od 1,9 do 3,9 milijardi dolara, u zavisnosti od kretanja vrednosti „Kotijevih” akcija pre sklapanja ugovora, u opsegu od 22,06 do 27,06 dolara po akciji.
Što je viša cena „Kotijevih” akcija u tom opsegu, to je niži dug koji će nova kompanija preuzeti.
Akcije „Kotija”, čija je vrednost skočila u junu u iščekivanju ovog ugovora, pale su za 5,7 odsto posle objavljivanja ove vesti i iznosile 29,72 dolara na polovini dnevnog trgovanja. Akcije kompanije „P&G” skliznule su za 0,3 odsto na 80,75 dolara.
Akcionari „P&G” imaće mogućnost da trampe sve svoje akcije, samo neke ili nijednu od njih za akcije novostvorene kompanije.
Međunarodne kompanije i milijarderi izvršili su veliki broj akvizicija i time uticali na dalju konsolidaciju sektora robe široke potrošnje najveće svetske ekonomije nakon što su brazilski „3G” i Voren Bafetov (Warren Buffett) „Berkšir Hatavej” (Berkshire Hathaway) preuzeli „Kraft” (Kraft) pomoću „Hajnca” (Heinz) ranije ove godine.
Ugovor sa „P&G” dolazi samo nekoliko nedelja nakon što je „Koti” saopštio odluku da Beht ostane izvršni direktor, plaćajući navodnom nasledniku Eliju Leoniju Šetiju (Elio Leoni Sceti) 1,8 miliona dolara otpremnine i pre nego što je stupio na novu dužnost koja je bila predviđena za njega.
Beht je ranije rukovodio kompanijom „Rekit Benkizer” (Reckitt Benckiser), britanskim proizvodačem robe široke potrošnje, čiji je najveći investitor „JAB”, glavni nosilac investicija bogate nemačke porodice Rajman (Reimann).
„JAB kozmetiks” (JAB Cosmetics) - koji poseduje sve „Kotijeve” obične akcije klase B, što predstavlja oko 97 odsto svih glasova - odobrio je transakciju i pristao da pretvori svoje akcije u obične akcije klase A. Ovim će „JAB kozmetiks” postati vlasnik oko 33 odsto nove kompanije.
Tip transakcije obrnuti Moris Trast, koja donosi poreske uštede, korišćena je i u nekoliko drugih ugovora, uključujući onaj kojim je „Dau kemikal” (Dow Chemical) prodao svoja postrojenja za proizvodnju hlora kompaniji „Olin” (Olin). „P&G” je koristio isti tip transakcije kad je prodao svoj brend kafe „Foldžers” (Folgers Coffee) 2008. godine.
Pošto je „P&G” uglavnom već ugovorio koje brendove želi da proda, fokus investitora će se prebaciti na to koliko dugo će Lefli ostati na čelu kompanije. Spekuliše se da je glavni interni kandidat za njegovog naslednika Dejvid Tejlor (David Taylor), koji je zadužen za globalni sektor za lepotu, negu i zdravstvenu zaštitu, koji donosi više od 40 odsto godišnje prodaje, kao i za izdvajanje ogranka, najavljeno je prošlog četvrtka.
Lindsay Whipp - Cikago
Arash Massoudi - London
"MI NEĆEMO KAO AMERIKANCI DA UPADAMO NA UNIVERZITETE!" Vučić: Jedino mi je žao studenata koji žele da uče! (VIDEO)