Pad prihoda od transporta uglja na 679 miliona dolara u odnosu na isti period prošle godine smanjio ukupni prihod ove američke kompanije za 10 odsto

Najveća železnička kompanija u SAD „Junion Pasifik” (Union Pacific - UP) objavila je prošlog četvrtka poslovne rezultate, koji su potvrdili da je nagli pad obima prevoza uglja imao veliki uticaj na njen promet, kao što je slučaj i s drugim kompanijama u ovom sektoru - neto profit smanjen je za sedam odsto, na 1,2 milijarde dolara, nakon što je prihod od prevoza uglja pao za 31 odsto.

Pad prihoda od transporta uglja na 679 miliona dolara u poređenju s drugim kvartalom prošle godine doprineo je smanjenju ukupnog prihoda te kompanije za 10 odsto, na 5,43 milijarde dolara.

Ovo smanjenje odraz je niže cene prirodnog gasa, koji je potisnuo ugalj kao gorivo za proizvodnju struje, manjeg izvoza uglja usled slabije potražnje i vremenskih neprilika, koje su dovele do zatvaranja nekih pruga. Količina prevezenog uglja manja je za 26 odsto, što je za posledicu imalo smanjenje ukupnog obima transporta za šest odsto. Poslednjeg dana berze u Njujorku akcije te kompanije vredele su 94,26 dolara, što je smanjenje od 3,5 odsto.

Promena stava prema uglju označila je kraj perioda u kojem su se velike američke železnice trudile da šire svoje kapacitete kako bi izašle na kraj sa snažnim porastom obima prevoza nafte, poljoprivrednih proizvoda i kontejnera za transport i sprečile sve češća zagušenja na svojim mrežama.

Glavna železnička kompanija na istoku SAD - CSX, prijavila je 14. jula pad prihoda od prevoza uglja za 11 odsto u drugom kvartalu i obim saobraćaja manji za 15 odsto.

UP, koji saobraća na dve trećine teritorije SAD na zapadu države, posebno je osetio negativne uticaje tih kretanja jer je ugalj iz basena reke Pauder, koji on prevozi, uglavnom slabog kvaliteta, i najvećim delom se koristi za proizvodnju struje. Veliki deo uglja koji prevoze CSX i „Norfolk sadern” (Norfolk Southern), saobraćajući istočno od Misisipija, jeste metalurški ugalj visokog kvaliteta, koji se koristi za proizvodnju čelika.

Lans Fric (Lance Fritz), generalni direktor UP, kaže da dobici od rasta cena u tom kvartalu nisu bili dovoljni da bi se prevazišla „znatno slabija” potražnja.

Industrijski proizvodi - od kojih su prihodi smanjeni za 14 odsto, na 970 miliona dolara, i poljoprivredni proizvodi - od kojih su prihodi pali za sedam odsto, na 867 miliona dolara, takođe su za posledicu imali ono što Fric naziva „znatno slabijim obimom”. Zarada po akciji pala je za 3,5 odsto, na 1,38 dolara.

Međutim, on je dodao da je ta kompanija ostvarila „znatan napredak” u „prilagođavanju svojih kapaciteta” trenutnom obimu.

Mnogi od izazova s kojima se UP suočava zapravo su posledica strmoglavog pada cene nafte, imajući u vidu da je prethodnih godina njena visoka cena išla naruku železnicama. Te kompanije imale su korist ne samo od rasta obima transporta domaće sirove nafte i isporuka za nove bušotine za eksploataciju nafte i gasa već i od velike količine prevezenog uglja, čemu je doprinela visoka cena prirodnog gasa.

Kombinovani saobraćaj - u kojem se koriste kontejneri za isporuku i kamionske prikolice - imao je koristi od pritiska na kompanije da pređu s kamionskog na železnički prevoz zbog veće energetske efikasnosti vozova.

UP je u tom kvartalu zabeležio smanjenje obima transporta sirove nafte za 29 odsto, na 25.200 vagona. Obim kombinovanog transporta pao je za pet odsto, na 1,09 milijardi dolara, uprkos rastu od dva odsto u prevezenim količinama. Međunarodni kombinovani saobraćaj - za prevoz kontejnera do pomorskih luka - zabeležio je rast od svega jedan odsto. Obim domaćeg kombinovanog transporta porastao je za tri odsto.

Robert Wright - Njujork