Francuska kompanija zabeležila neto profit od 571 milion evra u prvoj polovini godine, a prihodi porasli za sedam odsto, na 28,9 milijardi evra

Kompanija „PSA Pežo Sitroen““ (PSA Peugeot Citroën) objavila je prošle srede da je prvi put posle 2011. ostvarila neto profit u prvoj polovini godine, kao znak da se taj francuski proizvođač automobila vratio sa ivice provalije, čemu je doprineo oporavak evropskog tržišta.

Rezultati ukazuju da je strategija za finansijski oporavak kompanije urodila plodom.

Za Maksa Vorbertona (Max Warburton), analitičara iz „Bernstajna“ (Bernstein), uspeh PSA je poduhvat u istom rangu sa „cepanjem atoma, hodom po Mesecu i mapiranjem ljudskog genoma“. Vrednost akcija „Pežoa“ porasla je za šest odsto, na 18,86 evra.

„Pežo“ je prošle godine dobio finansijsku pomoć od tri milijarde evra od francuske države i kineskog proizvođača automobila „Dongfeng“, koji su tako postali vlasnici akcija ove kompanije.

Francuska kompanija sada se sprema za agresivan prodor na tržište Irana, nakon što su svetske sile postigle dogovor o ograničavanju iranskog nuklearnog programa u zamenu za ublažavanje sankcija.

Cilj kompanije je da godišnje proda 400.000 vozila na ovom tržištu. Međutim, izvršni direktor Karlos Tavares (Carlos Tavares) kaže da razgovore s kompanijom „Iran Kodro“ (Iran Khodro), bivšim partnerom „Pežoa“ u Iranu, trenutno ometaju negativne reakcije u ovoj državi zbog nepopustljivog stava Francuske tokom pregovora o nuklearnom programu.

Od marta prošle godine, kad je Tavares preuzeo kormilo „Pežoa“, kompanija je preduzela značajne korake da troškove stavi pod kontrolu. To je postignuto smanjenjem broja modela automobila koje proizvodi i podizanjem cena, a delimično i pritiskom na dobavljače.

U sredu se pokazalo da se ta strategija isplatila - „Pežo“ je objavio da je za šest meseci, zaključno sa 30. junom, ostvario neto profit od 571 milion evra, dok je u istom periodu prošle godine zabeležio gubitak od 114 miliona. Prihodi su porasli za sedam odsto, na 28,9 milijardi evra.

Dobrim rezultatima je doprineo i oporavak evropskog tržišta automobila, koje je posle finansijske krize doživelo oštar pad. Podaci za jun pokazuju da prodaja automobila u Evropskoj uniji raste najbržim tempom od 2009. godine.

Smanjenje troškova i oporavak evropskog tržišta omogućili su „Pežou“ da ostvari operativnu maržu od pet odsto u svom ogranku motornih vozila, što je znatno iznad tri odsto, koliko su očekivali analitičari.

Vorberton kaže da marža od pet odsto možda ne izgleda visoka u poređenju s drugim industrijama, ali za proizvođače automobila za masovno tržište „viša je nego što su mogli i da sanjaju“. Drugi analitičar je za ovu maržu rekao da je „ogromno dostignuće“.

„Pežo“, međutim, upozorava da, iako su ciljevi profitabilnosti postignuti ranije nego što je očekivano, kompanija ostaje na oprezu, ukazujući na usporavanje rasta na tržištima u usponu kao jednu od mogućih opasnosti u drugoj polovini godine.

„I dalje smo oprezni“, kaže Žan-Batist de Šatijon (Jean- Baptiste de Chatillon), finansijski direktor grupacije. Kompanija je u sredu snizila svoju ovogodišnju prognozu rasta na kineskom tržištu sa sedam na tri odsto.
autopijaca.jpg
Foto: Rojters April 2015


Michael Stothard - Pariz