Pad upotrebe kompjuterskih igrica na Fejsbuku i sve masovnije igranje na smartfonima dovelo je do obaranja vrednosti akcija kreatora „Farmvila“, kao i ultrapopularne „Kendi kraš sage“

„Engri brds“ (Angry Birds, ljute ptice) sad zaista imaju jak razlog za ljutnju. „Rovijo“ (Rovio), finska kompanija u privatnom vlasništvu koja proizvodi nekada sveprisutnu igricu, najavila je prošle nedelje da će otpustiti jednu trećinu zaposlenih. Proizvođači igrica dobro znaju šta muči tu kompaniju - kako napraviti nove hitove i održati stare u životu kad je tako lako ući na ovo tržište?

U SAD akcionari su se opekli na dve inicijalne javne ponude - kompanija „Zinga“ (Zynga) 2011. i „King didžital entertejnment“ (King Digital Entertainment) 2014.

Vrednost „Zinginih“ akcija pala je za 80 odsto u odnosu na njihovu najvišu vrednost. To je posledica prelaska s kompjuterskih igrica na Fejsbuku (Farmvil (Farmville) bio je „Zingin“ veliki hit na ovoj društvenoj mreži) na one za mobilne telefone.

„King“, čije suu akcije su zabeležile pad od 39 odsto sa prošlogodišnje najviše vrednosti, takođe se upinje da krene dalje posle ogromnog hita - „Kendi kraš sage“ (Candy Crush Saga).

Ovo tržište je ogromno. Konsultantska firma „Aj-Di-Si“(IDC) očekuje da će broj ljudi koji igraju igrice na svojim telefonima porasti sa 900 miliona na 1,4 milijardu do 2018. godine. Izgleda da će se „King“ lakše oporaviti. Koncept igrice „Kendi kruš“ još uvek nije eksploatisan u tolikoj meri kao „Engri brds“. „King“ može tražiti sledeći hit dok zarađuje od novih verzija svoje zlatne koke. Odnos trenutne cene akcije te kompanije i prognozirane zarade po akciji u 2016. iznosi 4,5 pre odbijanja kamate, poreza, depresijacije i amortizacije (EBITDA), što je znatno manje od vrednosti tradicionalnih proizvođača igrica kao što su „Elektronik arts“(Electronic Arts), čijim akcijama se trenutno trguje po ceni koja je oko 14 puta veća od prognozirane zarade po akciji u 2016. godini pre odbijanja EBITDA.

Ako ste voljni da se igrate ulaganja u akcije za koje mislite da samo trenutno imaju nisku cenu, okrenite se „Zingi“. Ta kompanija imala je samo jedan profitabilan kvartal od 15 (još u 2013). Novi hit mogao bi da ima dramatičan uticaj na industriju u kojoj, kako navodi američka investiciona banka Morgan Stenli (Morgan Stanley), najboljih 10 igara donosi polovinu ukupnih prihoda. Trebalo bi da se pojavi „Don of tajtans“ (Dawn of Titans), nova igrica koja obećava, ali tome generalni direktor Mark Pinkus (Mark Pincus) nije posvetio mnogo pažnje prilikom poslednjeg predstavljanja finansijskih rezultata, jer želi da se kompanija vrati na jednostavnije igrice. Kao što reklama za „Don of tajtans“ kaže, u opasnim vremenima, pojaviće se novi titani, heroji koji će nam pomoći da se iznova izgradimo. Upravo tome se nada ovaj sektor, ali ne mora da znači da „Zinga“ to obećava.

LEX COLUMN