Jutjub red, koji je već zaživeo u SAD, koštaće korisnike 9,99 dolara mesečno ako žele pristup „Jutjubovim“ video-sadržajima, aplikacijama za igrice i novoj muzičkoj aplikaciji bez reklama

Kompanija „Jutjub“ (Youtube) uverena je da će obožavaoci njenih glavnih zvezda plaćati isto za dugoočekivani novi servis ove „Guglove“ platforme, koji uključuje video-klipove, muziku i igrice, koliko i za pretplatničke internet servise „Spotifaj“ (Spotify) ili „Eplmjuzik“ (Apple Music).

Ova usluga najvećeg svetskog sajta za video-sadržaje pod nazivom Jutjub red (Youtube Red) koštaće 9,99 dolara mesečno i omogućiće korisnicima pristup „Jutjubovim“ video-sadržajima, aplikaciji za igrice i novoj muzičkoj aplikaciji bez reklama. Ona takođe uključuje ekskluzivne serije i filmove Jutjubovih zvezda, poput Džoija Grasefe (Joey Graceffa), Pju Daj Paja (PewDiePie) i Lili Sing (Lily Singh). Servis će biti pušten u rad u SAD ove nedelje.

Nova pretplata uključuje i Jutjub mjuzik ki (YouTube Music Key), beta-verziju muzičkog servisa lansiranu prošle godine, čija je mesečna cena takođe bila 9,99 dolara. Gugl plej mjuzik (Google Play Music), usluga za reprodukovanje u realnom vremenu, ostaće odvojena, ali oni koji se pretplate na Jutjub red ili na Gugl plej mjuzik imaće pristup i jednom i drugom.

„Dajemo vam pristup video i muzičkim sadržajima i igricama, bez reklama, po ceni servisa za slušanje muzike sa interneta ili praćenje zabavnih sadržaja“, kaže finansijski direktor „Jutjuba“ Robert Kincl (Robert Kyncl).

Ovaj „Guglov“ sajt će deo prihoda od pretplate isplaćivati vlasnicima sadržaja, a udeo pojedinačnih autora variraće u zavisnosti od toga koliko vremena ljudi provode gledajući njihove video-snimke.

Jutjub je razvio veliki biznis koji se zasniva na reklamiranju, zahvaljujući tome što ima ogromnu publiku - kompanija tvrdi da više od milijardu ljudi gleda stotine miliona sati video-klipova svakog dana - i deli 55 odsto prihoda od reklama sa njihovim autorima.

Vlasnici sadržaja koji ne žele da stave svoje programe iza „pejvola“ (paywall), odnosno obavezne pretplate, neće više moći da objavljuju svoje video-klipove na „Jutjubovom“ američkom sajtu. Rukovodioci kažu da su postigli dogovor sa 99 odsto autora, uključujući velike medijske kompanije koje koriste Jutjub kao sredstvo za promovisanje njihovih televizijskih emisija i filmova.

Kompanija je odlučila da uvede premijum pretplatnički model, s obzirom na to da internet video-servisi sa pretplatom dobijaju na popularnosti, podstaknuti uspehom novog talasa ponuda medijskih kompanija poput „Volta Diznija“ (Walt Disney), „Tajm Vornerove“ (Time Warner) HBO usluge i televizijske mreže CBS.

„I stare i nove kompanije prelaze u onlajn sferu neverovatnom brzinom“, napominje Kincl.

„Takođe se dešava to da korisnici neverovatnom brzinom prihvataju pretplatu na sadržaje bez reklama.“

Prema procenama istraživačke kompanije „i-Markiter“ (eMarketer), odrasli Amerikanci i dalje provode više od četiri sata dnevno gledajući tradicionalni televizijski program i kablovsku televiziju, u odnosu na nešto više od sat vremena koliko provode gledajući video-sadržaje na desktop i mobilnim uređajima. Ali očekuje se da će vreme utrošeno na gledanje onlajn videa rasti, dok je gledanje televizije u opadanju.

To što daje svojim domaćim zvezdama deo prihoda od pretplate pomoći će Jutjubu da se izbori sa konkurentima poput „Vesla“ (Vessel), koji svojim preplatničkim servisom za kratke video-sadržaje pokušava da pridobije Jutjubove talente, i Fejsbuka, koji postaje sve konkurentniji i može da se pohvali sa četiri milijarde pregleda video-klipova dnevno.

Ovog meseca je najveća svetska društvena mreža počela sa testiranjem namenske video-stranice u svojoj aplikaciji kako bi ohrabrila ljude da više gledaju ove sadržaje.

Shannon Bond - Njujork