I dok analitičari procenjuju da će usporavanje privrednog rasta najveće ekonomije sveta pogoditi proizvođača „ajfona“, prvi čovek američke kompanije veruje da će kinesko tržište biti njihov najveći izvor prihoda

Već mesecima se „Epl“ (Apple) s mukom trudi da održi vrednost akcija, dok je Vol strit zabrinut za budućnost kompanije. Da li će moći da premaši rezultate objavljene prošlog decembra, posle finansijski najuspešnijeg kvartala u istoriji? Može li prodaja „ajfona“ nastaviti da raste velikom brzinom? Hoće li će usporavanje privrednog rasta u Kini ugroziti perspektivu kompanije u baš lošem trenutku?

Izvršni direktor „Epla“ Tim Kuk (Cook) ne haje za to. U na momente nervoznom razgovoru sa analitičarima u utorak uveče, nakon što je objavljeno da je kompanija premašila njihova očekivanja za treći kvartal, Kuk je objasnio zbog čega misli da oni koji sumnjaju u „Epl“ nisu u pravu.

Komentari nisu uspeli da, odmah po završetku dnevnog trgovanja, izmene pravac u kom se kreću akcije kompanije, a Kukovo samopouzdanje počiva na pet stubova.

Kinesko tržište pametnih telefona najveće je na svetu i jedno od onih s najbržim rastom. Kuk je već ranije izjavio da će ta zemlja u budućnosti postati „Eplov“najveći izvor prihoda.

Ipak, imajući u vidu da privredni rast usporava na širem planu, tržište akcija oscilira, a poverenje potrošača slabi, Kina je ključni argument za one koji očekuju pad akcija „Epla“.

Kuk je izjavio da takav skepticizam potiče od šireg „nerazumevanja“ kineske ekonomije. Prihodi „Epla“ u „velikoj Kini“, koja obuhvata Hongkong i Tajvan, udvostručili su se u poslednjem kvartalu, uz rast prodaje „ajfona“ od 87 odsto.

„Iskreno rečeno, kad bih isključio internet i televiziju i samo pratio koliko ljudi ulazi u naše prodavnice, bilo da kupuju naše proizvode ili ne, koliko ima pregleda na internetu, i uz to pratio kako se kreće prodaja, ne bih ni znao da postoji bilo kakav ekonomski problem u vezi s Kinom“, rekao je Kuk.

Prodaja u „velikoj Kini“ čini 24 odsto ukupnih prihoda kompanije, u poređenju sa 15 odsto, koliko je iznosila prošle godine. Kuk je priznao da kineska privreda ne raste više onako brzo kao nekad, ali i naglasio da kompanija gleda dalje od kvartalnih tržišnih kolebanja. „Mi ulažemo u Kinu... za predstojeće decenije“, rekao je on, iznevši prognozu da će kineska srednja klasa postajati sve brojnija i da će „ajfon“ nastaviti da važi za statusni simbol.

Kukovo stanovište nije u skladu s opšteprihvaćenim mišljenjem ni kad je reč o drugim tržištima u usponu. „Epl“ priznaje da su Brazil, Rusija i Turska veliki izazov za kompaniju, ali Kuk naglašava da je „zadivljen napretkom Epla“ u Vijetnamu, Indoneziji i Indiji - na tržištima na kojima je udeo „ajfona“ obično bio mnogo manji. On dodaje da će prelazak na LTE, bržu mobilnu mrežu, koja će povećati brzinu konekcije i time doprineti popularnosti pametnih telefona, učiniti „ajfon“ još privlačnijim u tim delovima sveta.

Bilo kakva šira makroekonomska pitanja samo su „prolazne stvari“, kaže Kuk. „Mi ulažemo na duži rok.“

„Epl“ je od početka postigao uspeh sa „ajfonom“ tako što je pažnju usmerio na pojedinačne, a ne poslovne korisnike. Kompanija je u međuvremenu postepeno izgradila veliku mrežu poslovnih korisnika, sklopivši ugovore o partnerstvu s moćnim kompanijama kao što su IBM, „Sisko“ (Cisco) i „Boks“ (Box).

Kuk navodi da je „Epl“ ostvario prihod u iznosu od 25 milijardi dolara u poslednjih 12 meseci zahvaljujući ugovorima s velikim kompanijama, što je porast od 40 odsto u odnosu na prethodnu godinu, i trenutno čini više od 10 odsto ukupnih prihoda kompanije.

„Ne treba potcenjivati sektor poslovnih korisnika. Još se nismo dovoljno probili na tom tržištu, ali planiramo da to promenimo“, izjavio je on.

Uspeh u tom segmentu poslovanja još uvek nije spasao „ajped“, čija je prodaja zabeležila veliki pad u prethodnom kvartalu, prvi put u protekle četiri i po godine, i sad je manja od 10 miliona prodatih uređaja. Ipak, izgleda da je „Eplov“ „ajped pro“, koji je većih dimenzija, ima futrolu s tastaturom i olovku, direktno namenjen baš poslovnim korisnicima, koji već masovno prelaze na „ajfon“.

Godinama se prognoziralo da će na tržištu pametnih telefona jeftiniji uređaji, koji koriste „Guglov“ operativni sistem Android, preoteti „ajfonu“ deo prihoda od prodaje, posebno zato što su rivali kao što je kineski „Sjaomi“ (Xiaomi) ponudili dizajn i kvalitet nalik na „Eplov“ po mnogo nižoj ceni. Udeo „ajfona“ i dalje se smanjuje, ali kako tržište pametnih telefona raste, „Epl“ počinje ponovo da pridobija neke mušterije „Samsunga“ i HTC.

Kuk je naveo da je u prošlom kvartalu oko 30 odsto kupaca prešlo s nekog Android uređaja na „ajfon“, dodajući da je to „najviša stopa“ otkad je „Epl“ počeo da prati ovaj podatak pre tri godine.

Kompanija je čak ove godine izbacila aplikaciju za Android uređaje pod nazivom „pređi na iOS“ kako bi olakšala taj proces. Prema podacima kojima raspolaže „Guglova“ prodavnica aplikacija, ona je preuzeta više od 500.000 puta - iako su loše ocene koje je dobila od korisnika privrženih Androidu dovele do toga da ima samo dve od mogućih pet zvezdica.

To što je za kupovinu „ajfona“ „Epl“ pokrenuo sopstveni program prodaje na rate bilo je jedno od najvećih iznenađenja na septembarskoj promociji. Umesto da plate punu cenu telefona odjednom ili da ga kupe preko mobilnog operatera, potrošači sada mogu da nabave novi, povezani „ajfon“ direktno od „Epla“. Mogu i da ga otplaćuju na rate i zamene za najnoviji model posle godinu dana, ukoliko kompaniji vrate telefon koji su do tada koristili. Većina mobilnih operatera u SAD nudi slične ugovore.

U vreme kada suparnički Android uređaji postaju sve konkurentniji u pogledu cene, ova ponuda postupnog otplaćivanja, s početnom cenom od oko jednog dolara dnevno, čini „ajfon“ pristupačnijim.

„Neki od raspoloživih programa kupovine naprednijih uređaja sve više počinju da podsećaju na pretplatu“, ukazao je Kuk. „Naše je mišljenje da, sve u svemu, oni mogu skratiti ciklus zanovljavanja.“

On je dodao da su takvi planovi još jedan način da se dve trećine korisnika „ajfona“ koji još nisu prešli na „ajfon 6“ ili „ajfon 6S“ navedu na taj korak.

Analitičar Pajper Džefri (Piper Jaffray) slaže se s tim: „I dalje verujemo da se ciklus kupovine naprednijih uređaja može skratiti sa oko 22 meseca u SAD na 15 meseci u sledećih nekoliko godina“, napisao je u poruci klijentima.

„Ajfon“ čini gotovo dve trećine „Eplove“ prodaje. Međutim, uprkos ovom očiglednom oslanjanju na jedan (iako veoma unosan) proizvod, koji nema pravog naslednika sada kada se prodaja „ajpeda“ smanjuje, Kuk je uveren u uspeh drugih „Eplovih“ poslovnih jedinica.

Mnogim analitičarima je laknulo kad su spoznali „Eplove“ izglede.

Prognoza te kompanije da će prodaja dostići 75,5 - 77,5 milijardi dolara u ovom kvartalu znači rast od tri-četiri odsto ili više, ukoliko se odbiju valutne oscilacije.


Tim Bradshaw - Njujork