Dragi Deda Mraze,

Ja sam aktivistički investitor u vašu kompaniju, koji već mnogo godina besni zbog vašeg tvrdoglavo ekscentričnog pristupa raspodeli kapitala, formiranju cena, strategiji brenda i upravljanju lancem snabdevanja. Neki od vaših poštovalaca su me molili da ne kritikujem vašu strategiju baš pred božićne praznike, ali ja im na to odgovaram: „Ah, koješta!“

Vašu sklonost ka filantropiji iz četvrtog veka i krajnje neekonomično raspolaganje obrtnim kapitalom uvek sam smatrao karakterističnim odlikama osnivača kompanije ušančenog na svojoj poziciji. Vaš trud je usmeren na oduševljavanje maloletnih potrošača, uz velike troškove, dok istovremeno potpuno zanemarujete upravljačku disciplinu. Jasno ste pokazali da vas malo zanima pokrivanje troškova kapitala, a uopšte i ne pokušavate da ih premašite.

Život u „Sv. Nikoli“ je zabava bez kraja. Besplatna hrana za vaše vilenjake, koji primaju velikodušne naknade za pravljenje naručenih nestandardizovanih proizvoda. Poklone dajete svakom ko vam napiše molećivo pismo i ko je, prema nekakvim nejasnim parametrima, bio „dobar“. Zvončići, vožnje u otvorenim sankama s konjskom zapregom, kokteli s likerom od jaja - kako se vi samo dobro zabavljate od mog novca.

Cela vaša firma postoji samo da bi obezbedila poklone jednog dana u godini, a ipak su svi na platnom spisku punih 365 dana. Čak ste odbili da proširite svoju franšizu na „crni petak“, što je propuštena prilika, koja prosto bode oči. Pored toga, insistirate da se dostava vrši spuštanjem niz dimnjak, ignorišući činjenicu da samo jedan segment vaše ciljne populacije živi u kućama. Šta fali vratima?

Ukratko, „Sv. Nikola“ je jedna od najneinventivnijih kompanija koju sam ikad video. Glomazna je i srećna, baš kao i njen izvršni rukovodilac, i strogo se pridržava zastarele poslovne formule, zbog koje joj preti propast. Znam za nekoliko tehnoloških startap firmi koje prikupljaju kapital za razvoj aplikacija preko kojih će se deca nadmetati za poklone koje će praviti zanatlije zaposlene po ugovoru i koje će dostavljati jednorozi.

Imajući u vidu nedostatak istraživanja i razvoja s vaše strane, uporno sam tvrdio da bi sav višak kapitala trebalo vratiti akcionarima u vidu jednokratne isplate po povoljnim poreskim uslovima, negde krajem godine, na primer 25. decembra. Vi ste ignorisali moje zahteve, birajući da ulepšavate život nasumično odabranoj deci, umesto da nagradite investitore koji dele zajednički interes.

Pošto ste previše zauzeti da biste učestvovali u konstruktivnom dijalogu, ove godine sam stupio u kontakt s drugim hedž fondovima. Pripremili smo plan za pripajanje vaše firme drugim kompanijama sličnog profila, posle čega bi usledila serija izdvajanja pojedinačnih kompanija i inicijalnih javnih ponuda kako bi se formirale korporacije sa snažnijim fokusom. Ovakvu strukturu odobrilo je nekoliko investicionih banaka i advokatskih firmi, koje bi bile plaćene u okviru takvog ugovora.

Spajanjem „Sv. Nikole“ s robnim kućama „Volmart“ (Walmart) i „Mejsiz“ (Macy’s), reklamnom agencijom WPP i kompanijom za distribuciju i dostavu „Federal ekspres“ (Federal Express), a zatim njihovim razdvajanjem, stvorili bismo niz vertikalno integrisanih kompanija koje bi se bavile proizvodnjom poklona, isporukom paketa, promocijom i organizacijom događaja. Mogle bi da licenciraju brend „Božić Bata“, a sedište bi im bilo u Laponiji zbog poreskih olakšica.

Međutim, nedavno su me u mom domu posetila tri sablasna analitičara, koja su sa mnom podelila rezultate fundamentalnih istraživanja o vašem poslovanju. Upozorili su me da, iako se moj investicioni model zasniva na prilivu dividendi u investicioni fond u periodu od tri do pet godina, inherentna vrednost „Sv. Nikole“ može se sagledati samo panoramskim pregledom prošlosti, sadašnjosti i onoga što nam tek predstoji.

Deda, saslušao sam mnogo konferencijskih poziva i odgledao mnogo prezentacija, ali ništa od toga me nije pogodilo kao snaga ove spoznaje. Ne preterujem kad kažem da se moje mišljenje o „Sv. Nikoli“ promenilo za 180 stepeni. Voren Bafet (Warren Buffett) savetuje investitore da potraže izuzetne menadžere, a ja sad vidim da je malo njih postiglo vašu dugovečnost.

Vi ste bili otelotvorenje nove ekonomije pre no što je ta ideja uopšte začeta. „Sv. Nikola“ je globalna kompanija, koja prati signale iz najudaljenijih delova sveta i dostavlja pakete pomoću integrisane mreže. Njeno poslovanje je superbrzo, brže od širokopojasnog interneta u Južnoj Koreji, i ne zna za granice. U poređenju s njom, internet je zastareo.

Za moja tradicionalistička shvatanja, vaša nezainteresovanost za ostvarivanje profita bila je budalasta, ali sad uviđam prednosti reinvestiranja prihoda tokom nekoliko vekova kako bi se postigla dominacija na tržištu i učvrstila monopolska pozicija.

Vaš najveći rival kad je reč o logistici Džef Bezos (Jeff Bezos) služi se vašom taktikom i, mada „Amazon“ uništava male prodavnice, robne kuće i supermarkete, vama ne može ništa.

To vam je pomoglo da izgradite najveću društvenu mrežu na svetu, za koju je Fejsbuk sitna riba. Svi koriste vaše poruke u svojim čestitkama, a roditelji se pretvaraju da su pokloni koje kupuju svojoj deci zapravo stigli od vas - na taj način se dostava prepušta spoljnim partnerima bez ikakvih dodatnih troškova. Zahvaljujući spoju veselog lika i sofisticiranog viralnog marketinga, vaša kompanija sad dopire svuda.

Otkad sam sve to shvatio, moj korak je ponovo postao lak. „Koka-Kola“ je jednom iskoristila vaš lik u reklami, šireći glasine da su oni izmislili Deda Mraza, ali u odnosu na vas, oni ne znaju ništa o brendiranju i privlačenju kupaca. Moja investicija u „Sv. Nikolu“ ima još veći potencijal od Bafetovog udela u „Koka-Koli“, i ja nameravam da akcije vaše kompanije trajno zadržim u svom portfoliju.

Nekad je napolju bilo hladno, sumorno i ledeno, ali sad mi se čini da je prilično toplo za ovo doba godine.

Srećan Božić svima,Ebenizer Skrudž

Za: Kompanija „Sv. Nikola“

Od: Investicioni fond „Profit pre svega“
John Gapper