Američki gigant je u potrazi za novim izvorima prihoda, odnosno rasta nakon što je prodaja „ajfona“ znatno opala

„Epl“ je okupio veliki tim stručnjaka za virtuelnu (virtual reality - VR) i proširenu stvarnost (augmented reality - AR) i konstruisao prototipove nosivih uređaja koji bi jednog dana mogli biti konkurencija „Fejsbukovom“ proizvodu „okulus rift“ (Oculus Rift) ili „Majkrosoftovim“ naočarima „hololens“, jer je ovaj američki tehnološki gigant u potrazi za novim izvorima rasta pored „ajfona“.

Ova tajna istraživačka jedinica sastoji se od nekoliko stotina zaposlenih iz velikog broja pažljivo biranih kompanija koje je „Epl“ preuzeo, kao i zaposlenih koje je „ukrao“ od kompanija koje rade na tehnologijama nosivih VR uređaja sledeće generacije, među kojima su „Majkrosoft“ (Microsoft) i startap kompanija „Litro“ (Lytro), koja se bavi proizvodnjom digitalnih foto-aparata, tvrde oni koji su upoznati s ovom inicijativom.

Poslednja kompanija iz ovog sektora koju je „Epl“ kupio je „Flajbaj media“ (Flyby Media), startap u oblasti proširene stvarnosti koji je razvio tehnologiju koja omogućava mobilnim telefonima da „vide“ svet oko sebe. Tim ove kompanije usko je sarađivao s „Guglom“ (Google) u razvoju softvera za njihov projekat Tango za 3D pozicioniranje.

„Epl“ već nekoliko meseci radi na prototipovima mogućih konfiguracija za virtuelne setove koji se nose na glavi. Time se pridružio nizu drugih kompanija u Silicijumskoj dolini koje se sve više okreću virtuelnoj i proširenoj stvarnosti. „Fejsbuk“, „Gugl“, „Majkrosoft“ (Microsoft) i „Samsung“ već se uveliko spremaju za narednu veliku tehnološku platformu.

Ova novost otkrivena je nakon što je Fajnenšel tajms objavio da je „Epl“ zaposlio Daga Boumana (Doug Bowman), vodećeg istraživača u sektoru virtuelne stvarnosti.

Izvršni direktor Tim Kuk (Tim Cook) izjavio je prošle nedelje da ova vrsta tehnologije ima široku popularnost.

„Zaista je kul i ima neke zanimljive aplikacije“, rekao je Kuk u utorak, nakon što je „Epl“ objavio da je prodaja „ajfona“ vrtoglavo opala.

„Epl“ je već ranije eksperimentisao sa setovima za virtuelnu stvarnost. Pod vođstvom suosnivača Stiva Džobsa (Steve Jobs), mali tim je sredinom 2000. kreirao prototipove i podnosio zahteve za patentiranje tih navodnih uređaja, ali je potom odustao od te ideje jer je ova tehnologija smatrana nedovoljno razvijenom.

Neki VR patenti otkriveni su početkom prošle godine, nakon što je „Epl“ objavio veliki broj oglasa za posao u potrazi za softverskim inženjerima koji bi „pravili aplikacije visokih performansi koje se integrišu sa sistemima virtuelne stvarnosti za izradu prototipova i testiranja upotrebljivosti“.

„Epl“ se ponovo zainteresovao za ovaj sektor posle pojave „okulusa“, koji je „Fejsbuk“ kupio za dve milijarde dolara 2014. godine. Prvi prototip „okulusove“ kacige koristio je panele pametnih telefona kao ekran, a njen osnivač Palmer Laki (Luckey) delimično je finansirao svoje istraživanje u sferi VR popravkom pokvarenih „ajfona“.

Nakon što je 2013. kupio izraelsku kompaniju „Prajm sens“ (PrimeSense), koja se bavi senzorima osetljivim na pokret, „Epl“ je intenzivirao zapošljavanje i akvizicije u sektoru VR i AR tako što je kupio „Metajo“ (Metaio) i „Fejsšift“ (Faceshift).

„Epl“ još uvek traga za kompanijama za optičke tehnologije koje bi mogao da preuzme kako bi omogućio završetak svog projekta, tvrde oni koji su upoznati s planovima tehnološkog giganta.

Intenzivno zapošljavanje novih kadrova je ubrzano tokom prošle godine, a naročito nakon potpisivanja ugovora s kompanijom „Metajo.“ Pored Baumana, profesora računarstva s američkog univerziteta Virdžinija tek, „Epl“ je zaposlio i nekoliko bivših radnika startap kompanije „Litro“ iz Silicijumske doline, koja je lansirala prvi potrošački foto-aparat koji koristi optiku „svetlosnog polja“, kao i „Majkrosoftov“ tim „hololens“.

Još uvek je nejasno kad „Epl“ planira da predstavi svoj virtuelni set i da li će se taj set nadmetati sa onima poput „Guglovog“ „kardborda“ i „Samsungove“ kacige „gir VR“ (Gear VR) u svetu mobilne virtuelne stvarnosti, ili će pak insistirati na ambicioznijem uređaju proširene stvarnosti sličnom „hololensu“ i „medžik lipu“ (Magic Leap), koje će predstaviti kompanija „Majkrosoft.“

Znanja i tehnologije koje je „Epl“ sakupio kad je reč o obradi fotografija i pozicioniranju takođe bi mogle biti korisne za njegov tajni projekat za razvoj električnog automobila. Ljudi upoznati s planovima ove kompanije kažu da je projekat u vezi s virtuelnom i proširenom stvarnošću zasebna celina.

Iako se smatra da su njegovi najnoviji napori u virtuelnoj sferi mnogo napredniji od onih načinjenih pre deset godina, „Epl“ bi ponovo mogao da donese odluku da ne lansira virtuelni set.

Ser Džonatan Ajv (Sir Jonathan Ive), glavni dizajner ove kompanije, rekao je za Njujork tajms prošle godine da je lice „pogrešno mesto“ za postavljanje tehnologije, nakon što je „Gugl“ pokušao da pridobije kupce svojim naočarima „glas“ (Glass).

„Epl“ je potvrdio akviziciju kompanije „Flaj baj media“ izjavivši: „Kompanija ‘Epl’ s vremena na vreme kupuje manje tehnološke kompanije, ali mi generalno ne govorimo o svojim ciljevima i planovima.“ Kompanija je, međutim, odbila da komentariše bilo kakvu inicijativu na polju virtuelne stvarnosti.

Tim Bradshaw - San Francisko