Nemački regulatori istražuju poslovanje Fejsbuka
Nemačka antimonopolska agencija pokrenula je postupak protiv Fejsbuka kako bi istražila da li je najveća svetska društvena mreža zloupotrebila svoju tržišnu moć time što je prekršila propise o zaštiti podataka.
Agencija za zaštitu konkurencije (Bundeskartellamt) tvrdi da postoji inicijalna sumnja da su uslovi korišćenja Fejsbuka u suprotnosti s nemačkim odredbama o zaštiti podataka.
„Fejsbukova upotreba nezakonitih odredaba i uslova mogla bi da predstavlja zloupotrebu u smislu nametanja nepoštenih uslova korisnicima“, dodaje ovaj regulatorni organ.
Agencija kaže da će ispitati moguću povezanost između Fejsbukove dominantne pozicije među društvenim mrežama i upotrebe nepoštenih klauzula.
Pitanje zaštite podataka postaje sve važnije, s obzirom na to da su internet kompanije poput Fejsbuka i Gugla postale tehnološki giganti čije se poslovanje zasniva na podacima. Kako urediti ovu industriju koja prožima sve pore društva, posebna je tema za evropska regulatorna tela i agencije za zaštitu podataka.
Nemačka antimonopolska agencija tvrdi da Fejsbuk prikuplja veliki broj ličnih korisničkih podataka iz različitih izvora. „Da bi pristupili ovoj društvenoj mreži, korisnici prvo moraju da pristanu da se njihovi podaci prikupljaju i koriste tako što prihvataju uslove korišćenja“, dodaje ovaj regulator. Međutim, „korisnicima je teško da shvate i procene domet ugovora na koji su pristali“.
Ovaj organ takođe kaže da postoji „prilična sumnja“ u to da li je takva procedura dozvoljena prema nacionalnim zakonima o zaštiti podataka.
„Ukoliko postoji veza između takvog kršenja i tržišne dominacije, to takođe može predstavljati nepoštenu poslovnu praksu prema zakonu o zaštiti konkurencije.“
Fejsbuk je objavio: „Sigurni smo da postupamo u skladu sa zakonom i radujemo se saradnji s Federalnom kancelarijom za kartele kako bismo odgovorili na njihova pitanja.“
Izvori iz tehnološke industrije tvrde da je Fejsbuk bio neprijatno iznenađen ovim potezom Nemačke.
Nemačko regulatorno telo kaže da je postupak pokrenut u tesnoj saradnji sa službenicima za zaštitu podataka, udruženjima za zaštitu potrošača, kao i s Evropskom komisijom i antimonopolskim organima drugih članica EU, te da se odnosi na Fejsbukovu filijalu u Irskoj i njene poslove u Nemačkoj.
Iako je Evropska komisija odbila da komentariše pojedinosti ovog slučaja, njen portparol jasno je rekao da „postupanje koje narušava pravila o zaštiti podataka takođe može biti relevantno za istragu o eventualnom kršenju propisa EU o zaštiti konkurencije“.
Nemačka opoziciona partija Zeleni pozdravila je ovaj potez.
„Već godinama postoji opravdana sumnja da Fejsbuk možda zloupotrebljava dominaciju na tržištu svojim uslovima korišćenja kad je reč o korisničkim podacima“, kaže Konstantin fon Noc (Von Notz), poslanik iz redova Zelenih.
Andreas Munt (Mundt), predsednik kancelarije za kartele, kaže da dominantne kompanije podležu „specijalnim obavezama“, poput „upotrebe odgovarajućih uslova korišćenja dokle god su ona značajna za tržište“.
„Za internet usluge poput Fejsbuka, koje se finansiraju putem oglašavanja, korisnički podaci su od velikog značaja“, dodao je.
„Iz tog razloga je neophodno da se ispita, iz aspekta zloupotrebe tržišne moći, da li su korisnici u dovoljnoj meri informisani o vrsti i obimu podataka koji se prikupljaju.“
Poslovnu praksu pri zaštiti podataka koju Fejsbuk primenjuje već su dovela u pitanje i regulatorna tela iz Belgije, Francuske, Holandije i Nemačke.
U februaru je francuski organ za zaštitu podataka dao ovoj kompaniji tri meseca da prestane s praćenjem internet aktivnosti onih koji nisu korisnici bez njihovog pristanka. To telo tvrdi da Fejsbuk nije obavestio internet korisnike da postavlja „kolačiće“ na njihov terminal kad posete neku javnu stranicu ove društvene mreže. Fejsbuk uporno tvrdi da su njegove poslovne prakse u okvirima propisa i da su to uobičajene prakse za većinu sajtova.
Margret Vestager (Margrethe Vestager), komesarka EU za zaštitu konkurencije, rekla je u januaru da ovo telo istražuje da li metode prikupljanja podataka koje primenjuju velike internet kompanije predstavljaju kršenje antimonopolskih propisa.
Pored toga, komesar EU za digitalnu ekonomiju Ginter Etinger (Guenther Oettinger) izjavio je prošlog meseca da EU razmatra nove propise koji bi promovisali zdraviju konkurenciju među kompanijama čiji se poslovni modeli baziraju na prikupljanju podataka. On je rekao da ovi napori „uključuju potragu za načinima da se ublaži postojeća razlika između kompanija koje raspolažu velikim i malim brojem podataka“. Jedan od predloga bio je da se stvore „prostori za lične podatke“ koji bi „omogućili korisniku da pregovara o uslovima pristupa njegovim podacima, kao i njihovoj upotrebi“.
Guy Chazan - Berlin
Duncan Robinson - Brussels
"MI NEĆEMO KAO AMERIKANCI DA UPADAMO NA UNIVERZITETE!" Vučić: Jedino mi je žao studenata koji žele da uče! (VIDEO)