Nemačka grupacija i dalje nema alternativu za modele vozila na struju koji stižu iz Silicijumske doline

Akcionari „Dajmlera“ (Daimler) prošle srede su izrazili zabrinutost povodom pretnje koju za kompaniju predstavljaju konkurenti iz Silicijumske doline, među kojima i „Tesla“, a jedan od njih se požalio da nemačka grupacija trenutno nema alternativu za modele ovog proizvođača električnih automobila.

Zabrinutost investitora pokazala se opravdanom prošle nedelje, kada je predstavljen „model 3“, „Teslin“ „povoljni“ automobil namenjen masovnom tržištu, čija isporuka je zakazana za kraj sledeće godine. Potražnja je naglo porasla, a skoro 300.000 klijenata platilo je 1.000 američkih dolara da bi se registrovalo za kupovinu ovog automobila koji ne emituje štetne gasove.

Na godišnjem sastanku akcionara „Dajmlera“, održanom u Berlinu, Ingo Špajh (Speich), menadžer portfelja u kompaniji „Junion investment“ (Union Investment), rekao je da su tržišta kapitala zabrinuta da bi se „godine velike zarade“ uskoro mogle završiti kada su u pitanju prestižni nemački proizvođači automobila.

On je upozorio da se automobilska industrija suočava s „radikalnim preokretom, prouzrokovanim napadima iz Silicijumske doline“.

Pored ostalih proizvoda, „Alfabet“ (Alphabet) radi i na izradi autonomnog automobila.

Još jedan akcionar kompanije „Dajmler“ požalio se menadžmentu: „Mi nemamo proizvod kojim bismo mogli da se takmičimo sa ‘Teslom’. Dugoročno gledano, imamo neka sjajna vozila, ali u ovom trenutku ona su virtuelna.“

Treći akcionar je rekao da ne postoji odgovarajuća evropska konkurencija „Teslinom“ najnovijem modelu. On je upitao menadžment: „Koji je razlog za to?“

Četvrti je upitao da li se „Dajmler“, matična kompanija „Mercedes-Benca“ (Mercedes-Benz), prerano rešio svojih akcija u „Tesli“.

„Dajmler“ je kupio udeo od 9,1 odsto u „Tesli“ u maju 2009, pre nego što je ovaj američki proizvođač izašao na berzu, za procenjenih 50 miliona dolara. Te akcije je prodao u oktobru 2014, ostvarivši tako dobit od 780 miliona dolara. Ove godine je vrednost „Teslinih“ akcija porasla za oko 10 odsto.

Izvršni direktor „Dajmlera“ Diter Ceče (Dieter Zetsche) na to je odgovorio da je ova grupacija među vodećim kad su u pitanju nove tehnologije.

On je naglasio da će 2017. „Mercedes“ u prodaji imati deset hibridnih vozila sa utičnicom za struju (plug-in) i obećao da će, pre kraja decenije, predstaviti električni automobil koji može da pređe 500 kilometara uz samo jedno punjenje.

„Tesla“ tvrdi da „model 3“ može uz jedno punjenje da pređe 215 milja, tj. 346 kilometara.

„Mercedes“ trenutno u ponudi ima automobil B klase na električni pogon, sličan „Folksvagenovom“ „golfu“ (Volkswagen Golf), i električni „smart“, ali nijedan se ne može porediti sa „Teslinim“ sadašnjim voznim parkom.

Ceče kaže da „Dajmlerovi“ podaci o prodaji za prvi kvartal pokazuju da je grupacija „na pravom putu“.

„Mercedes-Benc“ je ostvario svoj najbolji prvi kvartal do sada, pošto je prodao više od 483.000 automobila, što je 13 odsto više nego u istom periodu prethodne godine.

Vrednost akcija kompanije „Dajmler“ opala je za jednu petinu ove godine, dok su akcije BMW, globalnog lidera u prodaji luksuznih automobila, oslabile za jednu četvrtinu usled raznih izazova, među kojima su usporavanje privredne aktivnosti Kine i propisi koji zahtevaju proizvodnju vozila sa smanjenom emisijom štetnih gasova.

Akcije „Folksvagena“, koji se i dalje oporavlja od skandala s dizel-motorima, niže su za 17 odsto. Nemački berzanski indeks Daks pao je za 11 odsto.

Onlajn anketa koju je sproveo automobilski časopis Autobild pokazuje da je dve trećine od ukupno 6.200 nemačkih ispitanika reklo: „Super, želim da ga imam“ kada su upitani o „Teslinom“ „modelu 3“.

Ovi rezultati su vrlo značajni, uzevši u obzir vernost Nemaca domaćim brendovima, kaže Arnt Elinghorst (Arndt Ellinghorst), analitičar u „Everkor ISI“ (Evercore ISI).

Kritičari su optužili „Dajmler“, BMW i „Folksvagen“ da planove za električna vozila ubrzavaju delom i zbog „Teslinog“ uspeha.

Manfred Bišof (Bischoff), direktor „Dajmlera“, složio se da njegova kompanija mora biti brža, hrabrija i da u nekim slučajevima treba da skrene s dobro utabane staze.

On je ukazao da je namera „Dajmlera“ da istovremeno uvodi inovacije na polju tehnologija, uključujući autonomna vozila, a u isto vreme održi vodeću poziciju u sektoru tradicionalnih ekskluzivnih automobila.
dajmler.jpg
Rojters 


Patrick Mcgee - Berlin