Čak 415 miliona Kineza rođenih u poslednje dve decenije svakodnevno koristi svoje smartfone za šoping

Prodaja robe široke potrošnje putem interneta u Kini raste sedam puta brže nego u SAD jer nekih 415 miliona milenijalaca koriste telefone za kupovinu svakodnevnih proizvoda, pokazalo je jedno istraživanje.

U periodu od pet godina, do 2015, onlajn prodaja robe široke potrošnje u Kini rasla je u proseku 78,4 odsto, što je daleko više od stope rasta u SAD od 10,7 i porasta od 7,9 odsto u Britaniji, pokazuje izveštaj konsultantske kuće „OC end C stretedži konsaltants“ (OC&C Strategy Consultants). Naime, ova prodaja u Kini je 2015. godine dostigla 25,3 milijarde dolara, što je više od prodaje ostvarene u SAD i Britaniji zajedno.

Ova brojka ilustruje sve veći uticaj milenijalaca, rođenih u poslednje dve decenije prošlog veka, na potrošačke trendove u drugoj najvećoj privredi sveta.

„Oni žive veoma brzo i u proseku rade 8,3 sata više u toku nedelje u odnosu na (bogatije) zemlje članice Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj“, navodi se u izveštaju.

„S obzirom na to, potreba potrošača da bez mnogo truda na bilo kom mestu i u bilo koje vreme obave kupovinu svakodnevnih proizvoda podstakla je ovaj trend.“

Izvesno je da će milenijalci dominirati u potrošačkom životu Kine u toku naredne decenije jer će njihovi prosečni godišnji prihodi porasti sa 5.900 dolara 2014. na 13.000 dolara u 2024, pokazuju podaci investicione banke Goldman Saks (Goldman Sachs). Očekuje se da će 2024. ukupan godišnji prihod ove kohorte, koja broji 415 miliona, iznositi 5,4 biliona dolara - što je duplo više od trenutnog bruto domaćeg proizvoda Britanije.

Sklonost milenijalaca da novac troše na sopstveno uživanje vidi se i po prošlogodišnjem rastu prodaje bioskopskih ulaznica, putovanja u inostranstvo, hrane za kućne ljubimce, prečistača za vodu, probiotičkih jogurta i uvoznih vina. Takvi proizvodi, koji su starijim generacijama uglavnom bili nedostupni, pružaju trenutke predaha milionima mladih ljudi koji se bore sa predugim radnim vremenom, svakodnevnom gužvom u saobraćaju i izuzetno visokim nivoom zagađenosti.

Iako predstavlja dobar indikator glavnih potrošačkih trendova u Kini, prodaja robe široke potrošnje putem interneta čini jedva pet odsto ukupne elektronske maloprodaje ostvarene u ovoj zemlji prošle godine, pokazuje istraživanje OC end C. Prognoze kažu da će elektronsko maloprodajno tržište ove godine dostići vrednost od 911 milijardi američkih dolara, a do 2018. bi moglo da stigne i do 1.570 milijardi, tvrdi istraživačka grupacija „Čajna internet voč“ (China Internet Watch).

Promena navika potrošača nije jedino što podstiče taj rast. Velike kompanije koje se bave elektronskom trgovinom, među kojima su „Alibaba“ i „Džej di dot kom“ (JD.com), ulažu mnogo novca u izgradnju logističkih sistema koji omogućavaju bržu isporuku. „Džej di dot kom“ ima sedam megamagacina, 234 velika magacina i 6.756 magacina za dostavu pošiljki u Kini, što je ovoj kompaniji pomoglo da vreme isporuke robe potrošačima u 18 gradova širom zemlje smanji na samo dva sata, navodi OC end C.

Procvat onlajn prodaje robe široke potrošnje imao je pozitivan uticaj i na neke strane kompanije. Kada je američki trgovinski lanac „Kostko“ (Costco) 2014. godine odlučio da pokrene prodaju hrane putem sajta Ti mol (Tmall), koji je u vlasništvu „Alibabe“, činjenica da je samo na „dan samaca“ isporučena roba u vrednosti od tri i po miliona dolara izazvala je „šok i iznenađenje“, kažu izvori iz kompanije. „Dan samaca“ je dan kada kompanija „Alibaba“ nudi posebne popuste na kupovinu preko interneta i pandan je „sajber-ponedeljku“ i „crnom petku“ u SAD. Obeležava se svake godine 11. novembra.

JAMES KYNGE