Komprimovani prirodni gas - energent budućnosti
Stručnjaci smatraju da su osnovne prednosti primene KPG njegov ekološki aspekat zbog male emisije ugljen-dioksida, potom ekonomska isplativost, kao i to što pruža odlične performanse vozilima u kojima se koristi kao pogonsko gorivo
Komprimovani prirodni gas (KPG) zapravo je prirodni, odnosno zemni gas, koji se sabija na pritisak od 220 do 250 bara, a čiji je glavni sastojak metan. U poređenju sa ostalim energentima, metan ima najmanji koeficijent emisije ugljen-dioksida (CO2), tako da je jasno da njegova upotreba doprinosi očuvanju životne sredine.
Pored smanjenja emisije štetnih gasova, upotreba metana doprinosi i smanjenju buke, pa se pozitivan uticaj na životnu sredinu ogleda i u tom segmentu. KPG se koristi kao alternativno gorivo za sve vrste vozila, a važan je energent i u industriji. Jedna od prednosti KPG je i znatno niža cena goriva tokom eksploatacije i u prodaji. Osnovna odlika metana je njegova visoka kalorijska vrednost, koja daleko nadmašuje iste vrednosti kod ostalih pogonskih goriva.
Prednost tog energenta je i u oktanskom broju, kao jednom od merila kvaliteta goriva. Istovremeno, vozila koja koriste KPG kao pogonsko gorivo odlikuje duži radni vek motora, bolja startnost i bolje upravljačke performanse. Praksa je, takođe, pokazala da uštede prilikom korišćenja metana kao pogonskog goriva idu i do 50 odsto, u zavisnosti od tipa vozila.
Perspektivno tržište
Jedna od značajnih prednosti KPG je i to što se smatra da ima veoma perspektivno tržište. Naime, prema dostupnim podacima, broj vozila koja koriste metan rastao je u poslednjoj deceniji po stopi od oko 15 odsto godišnje. Pored toga, iz Evropske unije je najavljeno da će u narednom periodu biti uložena znatna sredstva kako bi se izgradila i unapredila infrastruktura za punilišta za KPG.
Zasad najviše KPG vozila ima u Iranu, Pakistanu, Argentini, Brazilu, Kini i Indiji, dok od država Evropske unije u tome prednjači Italija. Kad je reč o Srbiji, i domaći proizvođač automobila „Fijat Krajsler automobili Srbija“ pokrenuo je proizvodnju te vrste vozila, odnosno modela 500l s pogonom na komprimovani prirodni gas.
Takođe, stručnjaci smatraju da i tržište KPG u Srbiji ima potencijala za rast, koji će svakako zavisiti i od svesti potrošača o prednostima tog energenta. Iako su prednosti korišćenja metana kao pogonskog goriva brojne, broj KPG vozila u svetu trenutno nema znatnije procentualno učešće u ukupnom broju vozila. Kao osnovne kočnice masovnije globalne upotrebe metana zasad se vide više početne cene vozila koje koriste KPG kao pogonsko gorivo, kao i nedovoljno razvijena mreža punionica u mnogim državama.
Kad je reč o punionicama u Srbiji, „Naftna industrija Srbije“ je u 2015. godini počela maloprodaju metana i tako postala prva mreža benzinskih stanica u zemlji koja je u svoju ponudu uvrstila i komprimovani prirodni gas.
Industrijska upotreba
Ovaj energent ima i znatnu upotrebu u industriji i domaćinstvima, gde se koristi kao gorivo za grejanje. Njegova karakteristika je i to što do potrošača može da se dovozi i specijalnim transportnim vozilima, tako da njegova distribucija ne zavisi od postojanja distributivne mreže, odnosno gasovoda.
Jedan od važnih iskoraka na domaćem tržištu ovog energenta učinjen je 23. maja, kad je u rad svečano pušteno NIS postrojenje za proizvodnju i veleprodaju komprimovanog prirodnog gasa na gasnom polju „Ostrovo“ kod Požarevca. Početak rada ovog postrojenja biće od velikog značaja za celu Srbiju, kao i za lokalnu privredu, jer su tamošnje fabrike ujedno i potrošači KPG.
Inače, postrojenje na „Ostrovu“ je novi korak NIS u proizvodnji ovog energenta, jer je ta kompanija 2014. počela proizvodnju i veleprodaju KPG na naftno-gasnom polju „Palić“. Kad je reč o karakteristikama postrojenja na gasnom polju „Ostrovo“, koje su otvorili generalni direktor NIS Kiril Tjurdenjev i ministar rudarstva i energetike Srbije Aleksandar Antić, njegova planirana dnevna proizvodnja je 25 tona KPG, odnosno oko 9.000 tona godišnje.
Ukupna vrednost investicije, koja je obuhvatala izgradnju sabirno-gasne stanice i postrojenja za proizvodnju komprimovanog prirodnog gasa, iznosi 400 miliona dinara, saopšteno je iz NIS. Izvesno je da će i ova investicija uticati na dalji razvoj tržišta KPG u Srbiji, čime će nam alternativna, povoljnija i ekološki čistija goriva postati još dostupnija.
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore