Najnestabilniji su rejtinzi DS i NDS, koji u zbiru imaju od 13 do 15 procenata, NDS i koalicija oko njih uglavnom je iznad sedam odsto, a DS uglavnom oko šest, ali i manje

BEOGRAD - Ovo je veoma čudna kampanja. Ekstremno je kratka, čak nije iskorišćeno ni svih 45 dana, od raspisivanja izbora do njihovog održavanja, kaže u intervjuu Kuriru direktor „Ipsos stratedžik marketinga“ Srđan Bogosavljević.

Kako ocenjujete kampanju?
- Za razliku od prethodne kampanje, nema negativnih spotova i u tom smislu bi se mogla klasifikovati kao čista kampanja jer sve što stiže negativno nije potpisano stranačkim obeležjima i više spada u domen PR. S obzirom na zbunjenost i neodlučnost birača, izgleda da će najznačajniji i najuticajniji delovi kampanja biti direktna obraćanja lidera.

Da li građani treba da sumnjaju u tačnost istraživanja javnog mnjenja u predizbornoj kampanji?
- Mislim da su istraživanja u velikoj meri kompromitovana i da većina građana s pravom ne veruje mnogo u njih. Međunarodni kodeks za objavljivanje istraživanja je veoma prost - mora da se navede ko je sproveo, ko je naručio, koliki je uzorak i kad je sprovedeno istraživanje. Dobro je i da se navede kako je glasilo pitanje jer često odgovori zavise od toga. To nije slučaj kod nas. Što se „Ipsosa“ tiče, u principu ne radimo istraživanja za javnost, a svakog časa u medijima se pojavljuju podaci koji se nama pripisuju, a koje mi nemamo i, naravno, bez podatka koje sam naveo kao nužne, između ostalog i ko je naručio. Tih slučajeva je bilo mnogo, da ne pominjem prethodne izbore, a uostalom i u vašim novinama je pre neki dan bio jedan takav grafikon netačno pripisan nama. Bio bi red da mediji u Srbiji, kad od nekog dobiju podatak ili ga objave pod imenom onoga ko je dao ili traže potvrdu od onoga kome je pripisan, da se ne bi ponavljalo da se objave podaci koje ne postoje ni u jednom stvarno sprovedenom istraživanju.

U kom opsegu se kreću rejtinzi stranaka?
- Veoma je važno imati na umu kad je istraživanje rađeno jer kampanje i služe da se ti odnosi menjaju, pa su i istraživanja usmerena pre svega na traženje načina da se poveća sopstveni i smanji rejting političkih suparnika. Prema sadašnjem istraživanju javnog mnjenja, neće biti potrebno mnogo stranaka da se formira vlada osim ako bi se pokušalo formiranje vlade bez SNS, što mi ne deluje realno. Naime, SNS je ubedljivo najjača stranka, s rejtinzima koji su u poslednje vreme stalno veći od 45 odsto. Koalicija oko SPS u blagom je padu i uglavnom je između 13 i 15 odsto. Najnestabilniji su rejtinzi DS i NDS, gde se dešava dosta prelivanja i oni su u zbiru između 13 i 15 procenata, NDS i koalicija oko njih uglavnom je iznad sedam procenata, a DS uglavnom oko šest, ali i manje. DSS deluje stabilno između pet i sedam procenata, a preko cenzusa uglavnom je i LDP. U zoni iznad dva odsto, ali vidno ispod četiri su još Dveri, URS, SRS, dok su ostali ispod dva odsto. Od manjina sigurni su za parlament SVM i Bošnjaci. Verujem da ćemo imati stabilnije rezultate naredne nedelje jer su konačno kampanja dostigle pravi predizborni nivo.

(M. M.)

Raspoloženje birača
IZLAZNOST ĆE BITI DO 55 ODSTO

Koliku izlaznost očekujete na predstojećim izborima?
Izlaznost zasad izgleda kao da će biti znatno manja od prethodnih parlamentarnih izbora i da će se kretati oko 55 procenata, odnosno da će izaći do 3,5 miliona birača, ali verujem da će još rasti. Naše biračko telo zvanično iznosi oko 6,6 miliona ljudi, ali više od milion njih nije prisutno u zemlji, tako da mi govorimo o realno velikom učešću građana na izborima, iako ovi procenti idu do oko 60 odsto.