(VIDEO) PREDRAG ĆULIBRK: Telekom će u Srbiji prodavati ajfon za jedan dinar!
Srbija od 31. oktobra ulazi u odabrano društvo privilegovanih država na čijem tržištu će legalno moći da se kupe svi modeli ajfona, uključujući najnoviju „šesticu“ i „šesticu plus“. Za kompaniju „Telekom Srbija“ to je važan dan jer ulazi u poslovne odnose sa „Eplom“, najmoćnijom svetskom kompanijom, što je u svetu i stvar prestiža, kaže u intervjuu za Kurir Predrag Ćulibrk, generalni direktor „Telekoma“.
Taj prestiž je malo uzdrman jer ste u martu najavili da će se ajfoni pojaviti do kraja juna. Zbog čega se kasni?
- Bili smo pripremljeni da startujemo i pre leta, ali do pomeranja je došlo zbog strogih tehničkih procedura „Epla“, koje smo morali da prođemo. Za „Epl“ je bilo važno i da se sačeka novi model telefona „6“ i „6 plus“. Sad je sve spremno i od 24. oktobra prave se rezervacije, a preko našeg sajta svi zainteresovani mogu da se prijavljuju za sve modele telefona. Od 31. oktobra moći će na legalan način da kupe čudo tehnologije i prestižni mobilni uređaj, pa će i država zaraditi od carina i poreza, za šta je do sada bila uskraćena jer su telefoni nabavljani na crnom tržištu. Trenutno je u mreži MTS više od 50.000, a procenjuje se da je u sve tri mreže više od 100.000 korisnika nelegalno uvezenih ajfona.
Koliko će ih to čudo tehnologije koštati?
- Kad je reč o ceni, ona će biti od jednog dinara pa naviše, u zavisnosti od paketa.
Zvuči primamljivo jer je cena na tržištu od 200 do 600 dolara. Koji su to paketi uz koje za dinar postajete vlasnik ajfona?
- To su paketi koje tretiramo kao nešto skuplje jer sadrže više minuta, više megabajtova. Ajfon će po povoljnoj ceni moći da priušte i korisnici sa ugovorom bilo kog paketa, ako se odluče na pretplatu od 24 meseca.
Ugovor o saradnji sa „Eplom“ potpisan je u jeku izborne kampanje, što su mnogi tumačili kao predizborni trik u koji se uključio „Telekom“. Da li je tajming slučajnost ili namera?
- Ako se zna da je „Epl“ najveća kompanija na svetu, onda je iluzorno da je sebi mogla da dozvoli da na bilo koji način učestvuje u izbornim rezultatima bilo koje zemlje, pa i Srbije, i da usklađuje potpisivanje ugovora sa održavanjem izbora. Bile su to samo spekulacije, koje su išle dotle da su se postavljala i poslanička pitanja na ovu temu.
Da li ugovor sa „Eplom“ podiže cenu kompaniji, imajući u vidu da je Vlada najavila privatizaciju „Telekoma“?
- Ubeđen sam da ovaj ugovor kompaniji podiže cenu, jer je direktno potpisan sa „Eplom“. Podiže i naš ugled na svetskoj telekomunikacionoj mapi i svakako da će sutra neko ko procenjuje našu vrednost i tu komponentu morati da vrednuje, jer ona nije za potcenjivanje.
Kad smo kod privatizacije, stiče se utisak da baš i niste pristalica toga da se kompanija proda po svaku cenu, odnosno smatrate da to mora dobro da se pripremi.
- Različiti analitičari barataju različitim tezama o prodaji, pa spominju i mogućnost da se to učini na berzi, što mislim da nije dobro jer se ne bi postigla adekvatna cena. Imali smo katastrofalan proces privatizacije tokom 2011. godine, u kojem ni potencijalni kupci nisu znali šta je predmet prodaje, kad je izgubljena godina u čekanju, a za to vreme i ogroman broj korisnika. Tada nismo bili aktivni na tržištu, nije bilo telefona u poslovnicama, terminalnih uređaja za IPTV uslugu. Za „Telekom Srbiju“ ne bi bilo dobro da se ponovi greška iz 2011. jer bi kompanija izgubila na kredibilitetu, ali i vrednosti. Ključ je da se sam proces privatizacije, ukoliko do njega dođe, dobro osmisli. Nisam iracionalni protivnik privatizacije, uostalom, o tome odlučuje Vlada, već racionalni menadžer koji gleda da obezbedi uspešno poslovanje „Telekoma“ i da mu time očuva vrednost i osigura što bolje mesto u tržišnom okruženju.
Da li je država razgovarala s „Dojče telekomom“ o kupovini „Telekoma“ i koje sve kompanije opipavaju vaš puls?
- Mi te razgovore ne vodimo, jer se pregovori o tome mogu voditi s vlasnicima, odnosno Vladom Srbije. Naša obaveza je da „Telekom“ u svakoj prilici predstavimo u najboljem svetlu, kao i poslovni ambijent u Srbiji, koji je, pored kompanije, ključni razlog da se neko opredeli da investira u našu zemlju.
Kolika je vrednost kompanije?
- Ne mogu o tome da govorim jer u slučaju privatizacije ne kupuje se samo tekući bilans već i tržišni potencijali za narednih nekoliko godina. Da bi se to projektovalo, investitori gledaju stabilnost i poslovni ambijent u Srbiji, koji je, zahvaljujući aktivnostima Vlade i premijera Aleksandra Vučića, doveden na zavidan nivo, naročito poslednjih šest meseci, što se prilično vrednuje kod investitora. Mnogi ocenjuju da je Srbija sada bolje mesto za ulaganje, pa se i to plaća kod velikih investicija, odnosno podiže se vrednost biznisa.
Da li vrednost kompanije podižu i prihodi od nedavnog poskupljenje fiksne telefonije, što se tumači kao „šminkanje mlade pred udaju“?
- To nije tačno, a deo tih spekulacija dolazi i od jednog dela konkurencije, čast izuzecima. Cene nekih usluga sada su i niže, ali pre svega pretplatnici najzad znaju šta plaćaju. Mi smo doskora jedini u Evropi imali arhaičan i kompleksan sistem koji je bio baziran na impulsnom tarifiranju, koji niko nije znao da obračuna, a poteškoće su imali čak i naši zaposleni. To smo sada promenili i cela Srbija je jedna zona, cena minuta iznosi 1,2 dinara sa PDV i u okviru pretplate imate 150 minuta razgovora. Ako tome dodamo da smo redefinisali naše boks pakete, koji se odlično prodaju, onda to samo govori da smo izašli u susret potrebama i mogućnostima naših korisnika.
Zna li se koliko ste tu izgubili pretplatnika u fiksnoj telefoniji?
- Nismo izgubili drastičan broj pretplatnika. Od proleća je uveden prenos brojeva, što konkurenciji omogućava da lakše dođe do naše korisničke baze. Fiksna telefonija nigde u svetu nije više servis koji mami, pa je iluzorno očekivati da na duži rok možemo zadržati učešće od 96 ili 97 odsto, jer je tržište kod nas liberalizovano. Naš je zadatak da neminovni pad korisnika fiksne telefonije nadomestimo tako što ćemo pružati nove i modernije servise. To i činimo.
Mnogo gore ste prošli s mobilnom telefonijom, gde ste trku s konkurencijom izgubili jer ste novac, umesto u razvoj, ulagali u marketing?
- Tačno, ali to se odnosi na period od pre nekoliko godina. Izgubili smo milion korisnika, najviše od 2009. do 2012. Kažnjeni smo jer smo zakasnili i s modernizacijom mobilne mreže. Dobra vest je da mi već dve godine ne gubimo u ukupnom broju našu korisničku bazu. Ona je negde na 4,2 miliona korisnika, pripejda i postpejda, i blago se povećava u poslednje vreme. „Telekom“ danas ima najbolju mobilnu mrežu, što pokazuje i zvaničan izveštaj Regulatorne agencije za telekomunikacije.
Zarada
DOBIT IDE U DRŽAVNU KASU
Premijer Vučić nedavno je rekao da sve kompanije u kojima država ima vlasništvo moraju deo dobiti uplatiti u budžet. Da li ćete moći pozitivno da mu odgovorite?
- Mi smo i prošle godine deo dobiti dali državi i to ćemo učiniti i ove godine, u još većem iznosu. Predložićemo Skupštini akcionara da se isplate dividende u iznosu od 9,6 milijardi dinara, od toga državi sedam milijardi, a 2,6 svim ostalim akcionarima, kojih je više od 4,8 miliona.
Da li to znači da će vam ova poslovna godina biti bolja od prošle?
- Dobit za prvih šest meseci je 9,9 milijardi dinara, što je za oko 2,2 milijarde više nego u istom periodu 2013. U prilog nam je išla i stabilnost kursa u prvoj polovini godine, imajući u vidu da je „Telekom“ vrlo zadužena kompanija, pre svega zbog otkupa 20 odsto akcija od grčkog OTE. Bitno je i to da smo povećali broj korisnika mobilne telefonije. To nije nešto epohalno, ali važno je jer smo do 2012. imali velik pad. Važno je i to što smo u odnosu na isti period 2013. za oko 37.000 povećali broj ADSL korisnika, kao i korisnika IPTV, i očekujemo da ćemo ih do kraja 2014. imati oko 300.000, što je dobra perspektiva za budući razvoj „Telekoma“. Planirana vrednost naših investicija ove godine je oko 13 milijardi dinara.
POGLEDAJTE SNIMAK ADRIA MEDIA TV
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)