Letelica je postala nestabilna, počela je da se trese, a članovi delegacije među kojima su bili Nikolićevi savetnici Oliver Antić, Ivan Mrkić, Jasmina Mitrović Marić i Stanislava Pak zbog naglog propadanja i poniranja letelice počeli su bukvalno da lete po avionu

BEOGRAD – Predsednik Srbije Tomislav Nikolić i članovi srpske delegacije koja je rano jutros krenula u zvaničnu posetu Vatikanu samo sat vremena od poletanja doživeli su pravu dramu u vazduhu, nad Jadranskim morem, kada se " falkon" Vlade Srbije pokvario zbog čega su bili prinuđeni da se vrate i prinudno slete na surčinski aerodrom.

Delegacija sa predsednikom Nikolićem poletela je jutros oko osam sati sa aerodroma "Nikola Tesla" bez ikakvih problema, a vladin avion je pre leta bio pregledan.

Prvi sat leta protekao je u redu. Međutim, nešto pre devet sati, pilot je uočio probleme sa jednim od tri motora na "falkonu", da bi zatim iznenada došlo do njegovog otkazivanja. Letelica koja se nalazila na visini od 10.000 metara počela je iznenada da propada.

Letelica je postala nestabilna, počela je da se trese, a članovi delegacije među kojima su bili Nikolićevi savetnici Oliver Antić, Ivan Mrkić, Jasmina Mitrović Marić i Stanislava Pak zbog naglog propadanja i poniranja letelice počeli su bukvalno da lete po avionu.

-Još sam u šoku. Letelici je motor otkazao nad Jadranom i tada počinje pravi nebeski triler, izjavila je Nikolićeva savetnica za medije Stanislava Pak.

Dok su članovi delegacije pokušavali na svaki način da ostanu u svojim sedištima, u pilotskoj kabini se odvijala prava drama, gde su pilot i kopilot po svaku cenu pokušavali da spreče pad letelice i na sve načine zadrže avion u vazduhu.

Tragedija je izbegnuta za dlaku zahvaljujući pre svega neverovatnoj prisebnosti i veštini pilota i kopilota.

- Samo zahvaljujući velikom profesionalizmu i izuzetnom umeću našeg pilota izbegnuta je tragedija. Verujte da smo u jednom trenutku bukvalni padali kao kamen, kazala je Stanislava Pak savetnica predsednika Srbije.

"Preživeli smo pravu dramu u vazduhu i mogu da kažem da su predsednik Nikolić i njegovi saradnici nepovređeni sleteli u Beograd, rekao je kratko o jednočasovnoj drami u vazduhu savetnik srpskog predsednika Ivan Mrkić koji je dodao da su živi samo zahvaljujući pilotu.

On je dodao i da je vladin avion star 34 godine.

Podsetimo, predsednik Srbije Tomislav Nikolić trebalo je danas da boravi u poseti Vatikanu, gde je trebalo da se sastane s papom Franjom, kao i državnim sekretarom Svete Stolice, kardinalom Pjetrom Parolinom.

Predsednik Srbije je trebalo da razgovara i sa sekretarom Svete Stolice za odnose sa državama nadbiskupom Polom Galagerom i šefom Odseka za Zapadni Balkan, monsinjorom Henrikom Jakodzinskim. Predsednik Nikolić prisustvovao je marta 2013. ustoličenju novog pape Franje.

Nije prvi kvar

Ovo je poslednji u nizu incidenata sa tom vladinom letelicom. Zbog raznih kvarova na avionu, "falkon", koji je proizveden 1981. godine, kao i na drugom vladinom avionu "lir džetu", 1991. proizvedenom, srpski zvaničnici su u više navrata imali problema.

Zbog kvara na "falkonu", u decembru 2012. godine tadašnji premijer Ivica Dačić nije na vreme poleteo sa aerodroma "Nikola Tesla" na Kipar. Kvar je ustanovljen tek kada su premijer i delegacija ušli u avion, pa se čekala nabavka novog dela, saopštili su tada nadležni.

Problemi sa vladinim "falkonom" zabeleženi su i 19. novembra 2013 u Ujedinjenim Arpaskim Emiratima, a prvi potpredsednik vlade Aleksandar Vučić se vratio u zemlju avionom šeika Muhameda bin Zajeda al Nahjana. Avion se pokvario po dolasku u UAE, a kako je tada rečeno u kabinetu vicepremijera, članovima srpske delegacije pilot je rekao da postoji problem sa elektronikom letelice, kao i da je najverovatnije u pitanju kvar autopilota.

Istim avionom pet meseci ranije imao je probleme i ondašnji premijer Mirko Cvetković, koji zbog kvara letelice nije otišao u Brisel na sastanak ministara ekonomije i finansija EU.

Problem na vladinom avionu dogodio se i 2. decembra 2010. kada je Cvetković poleteo u službenu posetu Bugarskoj, da bi se vratio nakon što je pilot detektovao nedozvoljene potrese na letelici. Nešto ranije, u novembru te godine, još jedan incident sa "lir džetom" dogodio se prilikom Cvetkovićeve posete Pragu, kada je zbog problema sa uređajima za sletanje po magli delegacija morala da sleti u Karlove Vari.

Avgusta 2010. godine prilikom odlaska ministra odbrane Dragana Šutanovca u Bagdad, uoči poletanja uočen je kvar na motoru "falkona", a pošto je kvar otklonjen delegacija je otputovala u Bagdad.

U martu 2011. tadašnji ministar spoljnih poslova Vuk Jeremić kasnio je u povratku iz Pariza više od tri sata, jer je pilot na pisti uočio kvar koji su mehaničari potom otklonili.

Prema ranije saopštenim podacima avio-službe Vlade Srbije "lir džet 31a" proizveden je 1991, a "falkon 50" 1981. godine.