PEKING - Premijer Srbije Aleksandar Vučić i predsednici vlada zemalja Centralne i Istočne Evrope (CIEZ), koji učestvuju na Četvrtom samitu u kineskom gradu Sudžou, danas su nastavili svoje aktivnosti u Pekingu do koga su sa kineskim premijerom Li Kećijangom putovali brzim vozom preko Šangaja.
VIDEO SAMIT U KINI: Li i Vučić 300 na sat do Pekinga, posebna čast premijeru Srbije Foto: Vlada Srbije

U vozu, koji ide 300 km na sat, kineski premijer je odlučio da najveću čast od prisutnih ukaže predsedniku Vlade Srbije odredivši da upravo on sedi pored njega, saopštila je Kancelarija Vlade Srbije za saradnju s medijima.

U toku vožnje, koja između Sudžoa i Šangaja traje 20-ak minuta, dvojica premijera su se dogovorila da radovi na pruzi Beograd-Budimpešta moraju da budu završeni u roku od dve godine, jer bi to predstavljalo najbolji dokaz srpske i kineske efikasnosti, ozbiljnosti i odgovornosti.

Vučić je juče učestvovao na 4. samitu šefova vlada Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope, kao i na 5. ekonomsko-trgovnskom forumu CIEZ. Kako je rekao, Srbija je među prvim zemljama koja se kandidovala da bude korisnik kreditne linije od deset milijardi dolara za unapređenje saradnje Kine sa zemljama Centralne i Istočne Evrope i vodeća zemlja u tom delu Evrope u realizaciji infrastrukturnih projekata sa Kinom.

vucic-li-voz-peking.jpg
Foto: Vlada Srbije

Vučić je rekao da Srbija sa Kinom sprovodi projekte izgradnje energetske i saobraćajne infrastrukture u vrednosti većoj od 1,5 milijardi dolara.

Premijer Srbije je višednevnu posetu Kini počeo obilaskom Industrijskog parka i fabrike autobusa Hajger, rekao je da Srbija može mnogo da nauči od Kine o urbanom planiranju, ekonomskom razvoju i javnoj administraciji, te da može da bude motor razvoja cele istočne Evrope.

On je najavio da će u narednih šest meseci biti urađena studija izvodljivosti za izgradnju industrijskog parka u Beogradu, po ugledu na kineski Industrijski park u Sudžou, kao i mogućnost saradnje kineske fabrike autobusa Hajger i srpskog Ikarbusa.

vucic-li-voz-peking.jpg
Foto: Vlada Srbije

Maksić: Vozom od Beograda do Budimpešte za manje od tri sata

Generalni direktor Infrastrukture železnica Srbije AD Goran Maksić kaže da će ugovor o modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta koji je potpisan u Kini skratiti vreme putovanja između dva grada sa osam na manje od tri sata, a vozovi će na toj relaciji postizati brzinu od oko 200 kilometara na sat.

Ukupna dužina pruge je oko 340 kilometara, s tim što je na teritoriji Srbije 184, a na teritoriji Mađarske 166 kilometara, objašnjava Maksić. "Postojeća pruga na srpskoj teritoriji ima jedan kolosek i u lošem je stanju, pa je sada potrebno osam sati da bi se vozom stiglo od Beograda do Budimpešte. Nakon modernizacije, u okviru koje je planirana izgradnja dvokolosečne pruge, vreme putovanja će se skratiti na manje od tri sata", rekao je Maksić i dodao da će to doprineti većoj konkurentnosti železnice, jer sada gubi trku na toj ruti u odnosu na drumski saobraćaj.

Prema njegovim rečima, vozovi će na toj deonici moći da se kreću brzinom od oko 200 kilometara na sat, a pruga će biti opremljena uređajima savremene generacije. Maksić precizira da je juče potpisan opšti ugovor o modernizaciji i rekonstrukciji mađarsko-srpske železničke veze na teritoriji Srbije između Vlade Srbije kao finansijera, Infrastruktura železnice Srbije AD kao investitora i kineskog konzorcijuma kao izvođača radova. Upitan o vrednosti ugovora, Maksić kaže da će to biti poznato nakon potpisivanja komercijalnog ugovora. Zaključivanje tog ugovora je predviđeno najkasnije do 30. novembra 2016.

"Pre toga je potrebno da se usvoji idejni projekata za dve deonice od Beograda do Stare Pazove i od Novog Sada do Subotice, i da republička reviziona komisija usvoji taj idejni projekat", objašnjava Maksić. Kad je reč o finansiranju, dodaje on, kineska Eksim banka je nominovana kao potencijalni kreditor, a finansijer i investitor bi u roku od 15 dana od dana zaključenja komercijalnog ugovora trebalo da traže odobrenje kredita za ovaj projekat od Eksim banke. Maksić je rekao da su u ugovoru definisane obaveze investitora i izvođača radova, da je na Železnicama da pripremi dokumentaciju, ali i da završi proces eksproprijacije zemljišta koje će se koristiti za projekat, dok je na kineskoj strani izgradnja, nabavka materijala, ugradnje tog materijala u železničku infrastrukturu...

"Obaveza izvođača je da obezbedi 54 odsto učešća usluga i roba kineskog porekla, dok učešće usluga i roba nekineskog porekla može da bude 46 odsto", precizirao je on. Maksić je naveo da je obaveza da se radi i nadzor nad sprovođenjem ovog velikog projekta, kao i da sve bude u skladu sa zakonima koji važe u Srbiji. Upitan kada će ta pruga biti završena, on je rekao da je period izgradnje 24 meseca od trenutka dobijanja građevinske dozvole. Maksić je istakao da je ugovor naročito značajan jer je reč o modernizaciji pruge koja je deo pan evropskog Koridora 10, što je za Srbiju veoma važno. On je podsetio da je već izgrađen most preko Dunava, preko Rumunije i Bugarske, koji je konkurentski koridor. "Taj koridor je ipak duži za 240 kilometara prema Turskoj i 340 kilometara prema Grčkoj. Ta činjenica posebno afirmiše Koridor 10 i stavlja ga kao najracionalniju vezu Centralne sa Jugoistočnom Evropom. Zato ovaj ugovor ima veliku perspektivu i vezano za povezivanje dva dela Evrope", zaključio je on.