Prašak, šećer, brašno, ulje, dve hiljadarke po glavi stanovnika, pregledi lekara, krečenje samo su neke od tehnika kojima se vrbuju „sigurni“ glasači. Glavni „izborni biznis“ odvija se u romskim naseljima gde partije za jedan glas plaćaju oko 2.000 dinara

BEOGRAD - Kupovina glasova odavno je sastavni deo predizbornog folklora, a kako se izlazak na birališta približava, stranke, osim novca, ubacuju u igru i prašak, makarone, brašno, ulje, šećer, zdravstvene preglede, pa čak i lekove.

Najbizarniji primer podilaženja biračima zabeležen je u Nišu, gde je u opštini Pantelej nosilac liste SNS Bratimir Vasiljević s lekarskom ekipom obišao domove za stara lica. Oni su im, pored merenja pritiska i šećera u krvi, uručili lekove i vitamine, adekvatno upakovane u kesice s natpisom „Ujedinjeni možemo sve“. I još su se tim skandalom pohvalili na Fejsbuku.

Glas preko „Šerifa“

U istom gradu, ali u susednoj opštini Palilula, ni mladi aktivisti SNS su u ful naprednjačkoj uniformi krečili zidove stambenih objekata.

Takođe, izvor blizak Kuriru objasnio je i šemu po kojoj Romi prodaju svoje glasove za po 2.000 dinara i kako na dan izbora idu na glasanje pod vođstvom glavnog „šerifa“ naselja u kojem žive.
- Najuticajniji među njima obično okupi sve one koji imaju pravo glasa i objasni im po kom principu idu na glasanje kako bi zaradili 2.000 dinara, a da pritom ne omanu u nekom koraku. „Šerifu“ neko od njegovih birača donese prazan listić, on u ime sledećeg svog birača zaokruži stranku s kojom se dogovorio i pošalje ga na „glasanje“. On ubaci listić koji mu je „šerif „ zaokružio i donese svoj prazan, što je garancija da je ispunio zadatak i tada može da uzme svoje dve hiljade. I onda ide sledeći - objašnjava ovaj dobro obavešten izvor.

Inače, osim raznoraznih paketića koji uglavnom sadrže šećer, brašno, ulje, sardine, pasulj, pa i koncentrat za stoku, ovogodišnju kampanju obeležili su i očni i ginekološki pregledi, ali i pripremni časovi za polaganje prijemnog ispita za buduće srednjoškolc.

Neophodne sankcije

Branko Radun, politički analitičar, kaže da u igri ne mora da bude samo novac ili nešto materijalno:
- Često granica između kupovine i pridobijanja glasova nije jasna. Kad je reč o kupovini, to se uglavnom radi na dan izbora. Primer su romske zajednice koje kolektivno prodaju svoje glasove. Građane na razne načine privlače da glasaju, nude im preglede, pravnu pomoć, razne usluge. Obećanja takođe igraju bitnu ulogu - u vidu posla, biznisa, potpisivanja ugovora, budućih tendera, asfaltiranja ulica. Takve stvari treba sankcionisati jer ugrožavaju demokratiju, a građane treba upozoriti da ne prodaju svoj glas .

Fanđo
BORKO BESPLATNO TAKSIRAO PO BEOGRADU

Lideru Levice Srbije Borislavu Stefanoviću sinula je nova predizborna ideja, a to je da besplatno taksira po gradu kako bi služio građanima, a ujedno čuo i njihovu stranu priče - šta je to što ih najviše tišti u životu i s kojim se problemima najčešće susreću. Kako su saopštili iz ove stranke, Stefanović će i narednih dana nastaviti sa ovom akcijom, čiji je cilj da iz prve ruke čuje šta građanima najviše smeta i kako im može pomoći da poboljšaju kvalitet života.

Iz robnih rezervi
PREDIZBORNE MAKARONE

I demokrate su početkom kampanje delile pakete, a najpoznatiji je onaj s makaronama, paštetama i sardinama. Funkcioner Pokreta socijalista Bojan Torbica rekao je da je Vlada Vojvodine, odnosno njena Kancelarija za inkluziju Roma, pokušala da u predizborne svrhe zloupotrebi 350 prehrambenih paketa namenjenih Romima u Baču. Reagovao je Miroslav Vasin, šef vojvođanskog odbora DS, koji je rekao da je podela paketa deo programa pomoći zbog koje je pokrajinska vlada pohvaljena u Evropi.