CENTAR ZA PRAĆENJE IZBORA I IZBORNIH PROCEDURA (CPI): Prvi put u Srbiji predstavljene izlazne ankete
Centar za praćenje izbora i izbornih procedura (CPI) je održao danas konferenciju za javnost u Media centru, na kojoj je predstavljen još jedan od načina predviđanja izbornih rezultata i kontrole izbora, a reč je o izlaznim anketama (exit polss), koje se po prvi put organizuju u Srbiji. Ankete su potpuno anonimne, pa tajnost glasanja ni na koji način nije ugrožena.
U ovom izbornim ciklusu, pored organizovanja posmatračke misije na reprezentativnom uzorku od 300 biračkih mesta, i medijskog monitoringa, biće realizovan pilot projekat anonimnih izlaznih anketa, poznatijih kao exitpolls, na teritoriji opštine Voždovac, na reprezentativnom uzorku na 40biračkih mesta. Ta opština je izabrana zbog raznolike demografske strukture, jedna od retkih beogradskih opština koja ima i urbane i ruralne sredine. Ova vrsta ankeiranja će po prvi put biti organizovane u Srbiji.
Dve glavne svrhe izlaznih anketa jesu predviđanje zvaničnih rezultata i kontrola izbora. Prvo, s obirom na to da brojanje rezultata ume da potraje i da često prođe dosta vremena do dobijanja ukupnih zvaničnih rezultata, izlazne ankete su prilična precizna alternativa koja omogućava da se izborni rezultati znaju u najkraćem roku.
Zahvaljujući pažljivo metodološki odabranom uzorku, rezultati izlaznih anketa sa velikom tačnošću predviđaju rezultate izbora. Neophodnu metodologiju za sproveđenje i analizu prikupljenih podataka sproveo je jedan od naši najpoznatijih metodologa profesor Fakultet političkih nauka, Miloš Bešić.
Anketari koji sprovode izlazne ankete zamoliće zainteresovane birače koji su tek izašli sa biračkog mesta i obavili glasanje da odgovore na nekoliko kratkih pitanja, anonimno. Ispitanici obeležavaju svoje demografske karakteristike (pol, starost i nivo obrazovanja) i odgovaraju na pitanje za koga su glasali. Ankete su u potpunosti anonimne, pa tajnost glasanja ni na koji način nije ugrožena. Naši anketari koji će raditi exitpolls će imati jasna obeležja, kao što su majice i glasački rančevi.
Osnovni cilj ovakvog načina istraživanja je da se unesu inovacije u posmatranje izbornog procesa u Srbiji. To se pre svega odnosi na ranu projekciju prelimanarnih rezultata izbora, odmah nakon zatvaranja biračkih mesta već nekoliko minuta posle 20 časova. Što je uzorak ispitanika veći, sa većom preciznošću možemo objaviti rezultate glasanja.
Takođe, ovakvo ispitivanje javnog mnjenja će biti plodnosno za političke, metodolške i statističke nauke, jer ćemo moći sa velikom sigurnošću da predstavimo strukturu biračkog tela političkih subjekata, kao i u kojem periodu su se birači odlučili da svoj glas daju određenoj političkoj partiji (npr. mesec dana pre izbora, nekoliko dana pre izbora ili je zastupljena partijska identifikacija).
Izveštaj o rezultatima analize ćemo javno objaviti nekoliko dana nakon izbora.
Pored toga biće predstavljeni rezultati Medija monitoringa sprovedenog u toku prethodne nedelje (21-27. maja).
Medija monitori su posmatrali izveštavanje šest najgledanijih televizijskih stanica (Prva, Pink, RTS 1, B92, Happy i N1), tokom trajanja predizborne kampanje sa fokusom na zastupljenost izbornih lista i političkih aktera u bloku: Izbori 2020, u najgledanijim terminima centralno – informativnih emisija, kao i pet dnevnih listova (Blic, Kurir, Večernje novosti, Danas i Politika).
Kurir.rs
"PREDSEDNIK I GRADONAČELNIK SU OD PRVOG MOMENTA SA NAMA" Bolna ispovest porodice Firić: Pustite nas da oplakujemo decu bez vaših protesta i politike (VIDEO)