TRI DECENIJE VIŠESTRANAČKOG SISTEMA: Tek od 2000. izbori počeli da se održavaju u normalnoj političkoj atmosferi
Tek od 2000. izbori su počeli da se održavaju u normalnoj političkoj
atmosferi, retorika više nije toliko zaoštrena, kaže Bojan Klačar, izvršni direktor Cesida
Posle decenija jednopartijskog sistema, prvi višestranački izbori za Narodnu skupštinu u našoj zemlji održani su 9. decembra 1990. Ti decembarski izbori obeležili su kraj jednopartizma u Jugoslaviji i početak političke borbe u oštroj partijskoj konkurenciji.
Upravo ove 2020. navršava se 30 godina od uvođenja višestranačja i za to vreme je znatno promenjena izborna atmosfera, politička retorika, a posebno način izbornog marketinga u kampanji.
Zdravija atmosfera
Izvršni direktor Cesida Bojan Klačar kaže za Kurir da gotovo nema nijednog segmenta u kom se nije desila promena kada je reč o organizovanju izbora sada i pre dve i tri decenije.
- Najvažnije stvari su se desile posle 2000. godine, od tada su izbori počeli da se održavaju u normalnoj političkoj atmosferi. To ne znači da ni tada nije bilo nepravilnosti, tenzija i problema, ali su se stvorili normalniji uslovi za političku kompetenciju. Tokom devedesetih imali smo mnogo više problema na samim biračkim mestima, a kasnije su se problemi javljali u predizbornoj kampanji - kaže Klačar.
Posle 2000. važna promena se desila i u načinu komunikacije među političkim protivnicima.
Veća članstva
- Nije više bila toliko zaoštrena retorika i može se reći da je sada mnogo bolja nego devedesetih. Nekada smo živeli u atmosferi razrušenog društva, u sukobima, ratovanju... Bili smo svedoci ubistava novinara, političara, sada toga više nema. Takođe, stranke su nekada bile institucionalno moćnije nego danas i imale su više intelektualnog i infrastrukturnog potencijala - veći broj članova i stručnjaka. Danas je taj stranački život razrušen - kaže Klačar.
Dodaje da je velika razlika i u izlaznosti, pa podseća da je u prvim izborima 1990. izlaznost bila najveća - 71 odsto. Jedan od razloga za to je što je tada bilo više ljudi upisanih u birački spisak, a i tada su se ljudi prvi put suočili s demokratijom i mogućnošću izbora.
Još jedna važna promena je i način reklamiranja: nekada se to svodilo samo na predizborne plakate, a sada se angažuju i savetnički timovi iz inostranstva koji se bave kreiranjem političkog imidža i medijskim savetovanjem.
Kurir / Silvija Slamnig
Foto: Profimedia
"DANAS SU POKUŠALI DA SPREČE DA PENZIONERI U SRBIJI DOBIJU POVIŠICU U DECEMBRU" Vučić o opoziciji: Možete misliti kakva bi to katastrofa bila