Da li će doći vreme da komesar za proširenje razmisli o institucionalnim aranžmanima sa Zapadnim Balkanom koji bi bili ispod praga punopravnog članstva - to pitanje je komesaru EU za proširenje Oliveru Varheljiju postavio novinar Frankfurter algemajne cajtunga Mihael Martens, navodeći da već duže vreme postoji uzdržanost pojedinih zemalja EU kada je reč o prijemu novih članica.

Varheljijev odgovor je da EU nudi punopravno članstvo, kako su i odlučili šefovi evropskih država i vlada.

"Onima koji zahtevaju manje od toga odgovaram: Onda ne očekujte da će se taj region prilagođavati našim pravilima i ne očekujte da će taj region da nam bude bezbedan i stabilan sused", rekao je Varhelji, prenosi DW.

Komesar za proširenje takođe navodi da proces proširenja nije automatizam. "Izbor neke zemlje da pristupi Evropskoj uniji mora da bude ozbiljan", istakao je Varhelji i ukazao da je to moguće samo stvarnim reformama u zemljama kandidatima, što one znaju.

Kada je reč o Srbiji, Varhelji ocenjuje da ona odaje pomešanu sliku, ali ističe da vidi i napredak.

"Predsednik Srbije je tokom cele izborne kampanje pred parlamentarne izbore u Srbiji u junu bio izričito za članstvo u EU. Videćemo kako će jasan ishod izbora da se odrazi na spremnost na reforme srpske vlade", kaže Varhelji.

On podseća da su zemljama koje žele da pristupe EU potrebne stabilne institucije i da bi one morale da garantuju vladavinu prava, ljudska prava i zaštitu manjina.

"Proces proširenja je baziran na strogim, ali fer uslovima u čijem središtu je pravna država", ukazao je Varhelji. On je naglasio da Evropska unija želi da sve prestonice Zapadnog Balkana poveže autoputevima i železničkim prugama.

"To su realni projekti koje ćemo finansirati, i to u toku mandata ove Komisije", rekao je Varhelji.

Na pitanje da li će EU finansirati takve projekte čak i ako ih grade kineske kompanije, Varhelji odgovara da je izričit cilj da se privrede Zapadnog Balkana tesno povežu sa EU i dodaje da ne vidi kako bi kineski investitori mogli da pobede na tenderima za autoputeve i železnice.

Na konstataciju da su kineski koncerni to uspeli u projektu Pelješačkog mosta i pruge Beograd-Budimpešta, Varhelji je ukazao da je reč o pojedinačnim projektima.

Na pitanje da li je EU, čak i kada ne nudi gotovo ništa, i dalje važnija za region od Kine, Rusije ili Turske, Varhelji odgovara: "Ako želimo da iskoristimo privlačnost, onda punopravno članstvo u EU mora da bude na prvom mestu".

(Kurir.rs/Tanjug)