Povodom stravične nesreće u selu Brasina, kada se srušio Mig-21 Vojske Srbije, general i bivši test pilot Miga 21 Branko Bilbija u emisiji Usijanje dana Kurir televizije je rekao da ovakvi događaji nisu baš retki i da se na žalost dešavaju.

01:21
GENERAL BRANKO BILBIJA: Tragedija je velika, ali niti su ljudi savršeni, niti tehnika! (KURIR TELEVIZIJA) Izvor: Kurir televizija

- Niti su ljudi savršeniniti je tehnika savršena. Tragedija je velika, a mi nemamo mnogo pilota. Poginuli su nečiji očevi, braća, ovo je veliki gubitak i za njihove porodice i za vojsku.

- Pravila su jasna, avion mora da bude tehnički ispravan, i da za to garantuje onaj koji ga je proizveo, ili radionica i mehaničar koji ga je zadužio. Avioni imaju svoje sate leta, i u odnosu na to daje mu se dozvola. O tome vode računa jedinice u kojoj je avion u upotrebi. Mehaničar mora da pokaže knjižicu da je avin ispravan, pre ulaska pilota u aparat. Pilot izvrši pretpoletni pregled, potpiše knjižicu i poleće.

Avion je bio star 34 godine, da li starost utiče na bezbednost?

- Ne. Zato što je nivo i kvaliteta održavanja osnovni parametar na osnovu koga se daje dozvola da avion leti. Može da bude "hiljadu" godina star, može da leti ako je dobro i stručno održavan. Mig 21 može da bude star, ali da se kvalitetno održava i da se neprekidno vodi računa. Međutim, vi nikad ne znate da li će i najnovje stredstvo izneveriti. To se događa. Ali čini mi se da ovog puta to nije slučaj, već da u ovom slučaju,mislim da tehnika nije prevashodno uticala na ovaj događaj.

screenshot-2.jpg
Kurir 

Mislite na ljudski faktor?

Avion može da leti u povoljnim meteo uslovima, u nepovoljnim ne može. Ne treba ni pokušavati, kad je jak vetar, slaba vidljivost.

Bili ste opitni pilot na Migu 21. Objasnite nam o tom avionu.

- Mig 21 je upotrebljavanu najvećem broju zemalja na svetu. Još uvek negde leti, do nedavno je modernizovan bio u službi u Izraelu. Taj avion je za drugu polovinu 20. veka bio jedan od dominantnih letelica. Ali i njegovo vreme je prošlo, ali ako se dobro održava, on i danas može da leti.

Zašto je danas lovac poput Miga leteo nisko?

- Nije lovcu zabranjeno da leti nisko, pitanje je šta je danas bio zadatak pilota. Ja ne znam detalje, ne bih se upuštao u škakljive definicije šta se desilo, nadam se da će strušna komisija ispitati šta se dogodilo, na koji način, i da će izveštaj biti kvalitetan i dostupan javnosti. Ti izveštaji se ne objavljuju u potpunosti, nego samo delovi, to su izveštaji i do 1 000 stranica. Objavljuje se zaključak i javnost može da stekne pravilnu sliku. Istrage traju u zavisnosti koliko se prikupi detalja, i dokumentacije, može da traje 15 dana ali i šest meseci.

screenshot-3.jpg
Kurir 

Da li će ovu istragu voditi samo vojni istražni organi?

- O tome odlučuje komisija u kojoj je komandant vazduhoplovstva, ona može da uključi razne stručnjake.

Kako objašnjavate da se jedan pilot katapultirao tokom nesreće a drugi nije?

- Na Migu 21 ne može da se katapultira samo jedan pilot. Ne verujem da je došlo do takve situacije, nego je možda jednom uspelo a drugom nije, možda je jednom sedište odradilo pre nego drugom.

(Kurir.rs)