GENERAL BRANKO BILBIJA ZA EMISIJU USIJANJE DANA NA KURIR TV: Tragedija je velika, ali niti su ljudi savršeni, niti tehnika
Povodom stravične nesreće u selu Brasina, kada se srušio Mig-21 Vojske Srbije, general i bivši test pilot Miga 21 Branko Bilbija u emisiji Usijanje dana Kurir televizije je rekao da ovakvi događaji nisu baš retki i da se na žalost dešavaju.
- Niti su ljudi savršeniniti je tehnika savršena. Tragedija je velika, a mi nemamo mnogo pilota. Poginuli su nečiji očevi, braća, ovo je veliki gubitak i za njihove porodice i za vojsku.
- Pravila su jasna, avion mora da bude tehnički ispravan, i da za to garantuje onaj koji ga je proizveo, ili radionica i mehaničar koji ga je zadužio. Avioni imaju svoje sate leta, i u odnosu na to daje mu se dozvola. O tome vode računa jedinice u kojoj je avion u upotrebi. Mehaničar mora da pokaže knjižicu da je avin ispravan, pre ulaska pilota u aparat. Pilot izvrši pretpoletni pregled, potpiše knjižicu i poleće.
Avion je bio star 34 godine, da li starost utiče na bezbednost?
- Ne. Zato što je nivo i kvaliteta održavanja osnovni parametar na osnovu koga se daje dozvola da avion leti. Može da bude "hiljadu" godina star, može da leti ako je dobro i stručno održavan. Mig 21 može da bude star, ali da se kvalitetno održava i da se neprekidno vodi računa. Međutim, vi nikad ne znate da li će i najnovje stredstvo izneveriti. To se događa. Ali čini mi se da ovog puta to nije slučaj, već da u ovom slučaju,mislim da tehnika nije prevashodno uticala na ovaj događaj.
Mislite na ljudski faktor?
Avion može da leti u povoljnim meteo uslovima, u nepovoljnim ne može. Ne treba ni pokušavati, kad je jak vetar, slaba vidljivost.
Bili ste opitni pilot na Migu 21. Objasnite nam o tom avionu.
- Mig 21 je upotrebljavanu najvećem broju zemalja na svetu. Još uvek negde leti, do nedavno je modernizovan bio u službi u Izraelu. Taj avion je za drugu polovinu 20. veka bio jedan od dominantnih letelica. Ali i njegovo vreme je prošlo, ali ako se dobro održava, on i danas može da leti.
Zašto je danas lovac poput Miga leteo nisko?
- Nije lovcu zabranjeno da leti nisko, pitanje je šta je danas bio zadatak pilota. Ja ne znam detalje, ne bih se upuštao u škakljive definicije šta se desilo, nadam se da će strušna komisija ispitati šta se dogodilo, na koji način, i da će izveštaj biti kvalitetan i dostupan javnosti. Ti izveštaji se ne objavljuju u potpunosti, nego samo delovi, to su izveštaji i do 1 000 stranica. Objavljuje se zaključak i javnost može da stekne pravilnu sliku. Istrage traju u zavisnosti koliko se prikupi detalja, i dokumentacije, može da traje 15 dana ali i šest meseci.
Da li će ovu istragu voditi samo vojni istražni organi?
- O tome odlučuje komisija u kojoj je komandant vazduhoplovstva, ona može da uključi razne stručnjake.
Kako objašnjavate da se jedan pilot katapultirao tokom nesreće a drugi nije?
- Na Migu 21 ne može da se katapultira samo jedan pilot. Ne verujem da je došlo do takve situacije, nego je možda jednom uspelo a drugom nije, možda je jednom sedište odradilo pre nego drugom.
(Kurir.rs)
"VELIKA JE ČAST I ODGOVORNOST ŠTO SAM DANAS OVDE" Vučić u Azerbejdžanu: Pozivam sve velike sile da reše probleme u Ukrajini, na Bliskom istoku i svuda u svetu