Naši preci tokom istorije strahovali su i čuvali se od zastrašujućih ala, karakondžula, bauka i raznih drugih demona, ali možda najveću jezu u našem narodu od svih utvara i bića sa natprirodnim moćima izazivali su - vampiri! Podbuli pokojnici sa izraženim očnjacima, dugom kosom i noktima, koji oživljavaju, predstavljali su najgoru noćnu moru za ljude na ovim prostorima, te su umrle često boli glogovim trnjem kako se ne bi vratili u svet živih i uznemiravali porodicu i zajednicu u kojoj su živeli!

profimedia0316739010.jpg
Foto: Profimedia

Ovo je samo jedan u nizu magijskih rituala koji su ljudi nekad primenjivali kako bi se sprečilo oživljavanje mrtvaca, a Kurir u nastavku specijala o tajnama magije, vradžbina i bajalica u Srbiji otkriva koji su još obredi prilikom sahranjivanja bili ovde zastupljeni i koliko su se ta verovanja zadržala i danas.

Televizijska serija "Crna svadba" probudila je veliko interesovanje javnosti za obrede vlaške magije, ali i sve druge oblike magijskih rituala, a antropolog i etnolog Bojan Jovanović objašnjava za Kurir da je magija bila sastavni deo mnogih narodnih običaja i obreda, pa i kada je u pitanju - smrt.

1111.jpg
Foto: Zorana Jevtić, Firefly

- Verovalo se da se pokojnik, ukoliko se neke radnje ne izvrše, može vratiti na ovaj svet u vidu vampira koji uznemirava ljude i nanosi štetu zajednici, pa se praktikovao čitav niz postupaka kako demonske sile ne bi negativno uticale na njega. Smatralo se, između ostalog, da pokojnik treba da se "načne", što se često radilo trnom, da se njegova koža ne bi nadula i da ne bi došlo do toga da se on u vidu vampira demonizuje. Takođe, postojao je i običaj da se pokojniku na kapke stavlja novčanica kako pogledom ne bi još nekog odvukao na onaj svet - objašnjava Jovanović.

Prijave policiji

Moderni vampiri dave pričom i kradu hranu!

Da neki sugrađani i dalje veruju u vampire, dokazuju i periodične prijave policiji. Poznat je slučaj od pre dve godine, kad se žena iz sela u Borskom okrugu obratila lokalnoj policiji sa molbom da je zaštite jer je proganja vampir, koji uveče legne pored nje u krevet. U početku ga se, kako je navela, plašila, a onda joj je, jer je mnogo pričao - dosadio. Muškarac iz Kladova, sa druge strane, prijavio je policiji da mu u kuću dolaze vampiri i kradu hranu. "Pojedu sve što im se sviđa", naveo je u prijavi.

Inače, prva dokumentacija u svetu o vampirima potiče upravo iz Srbije, i to iz 1725. godine, a smatra se da i sama reč "vampir" - opšteprihvaćena u svetu, potiče sa ovih prostora. Iako je tada dokumentovano, verovanje u vampire, ili nešto slično njima, potiče još iz starine i paganskih običaja - kaže za Kurir Dragan Cicvarić, etnolog i antropolog.

vampir.jpg
Foto: Kurir

- Kako se pokojnik ne bi povampirio, trebalo je da ga neko čuva da ga ne preskoči neka životinja. Verovalo se i da ogledala treba okrenuti ka zidu jer duh pokojnika može da uđe u ogledalo i ostane medu živima, a takođe je postojao i običaj da se razbije sud, jer je to značilo da je neki proces završen i da ne može da se ponovo sastavi. Pokojnik se, takođe, iznosio iz kuće sa nogama unapred kako se ne bi vratio - objašnjava naš sagovornik.

Glogovo trnje se, kako navode dostupni izvori, pokojniku zabijalo u nogu, palac, uvo ili ispod nokta, a nekada se i na grob pored krsta udarao mali glogov kočić. Mere su bile preduzimane i ako se neko povampiri - trnje od gloga i prut od šipka vešali su se o vrata i prozore ili stavljali na prag, gde su se ostavljale i vile i druge šiljate stvari. Ako ništa od ovoga ne otera vampira, on se prati, pronalazi, sačeka da se vrati u raku, i onda, dok spava, prikiva se glogovim kocem za grob.

vamp.jpg
Foto: Printscreen forums.eidosgames.com

Glog je poznat u našoj tradiciji kao vrlo otporno drvo, pa se smatralo da zbog toga ima zaštitna svojstva, objašnjava Cicvarić, koji kaže da verovanje u vampire i dalje postoji u nas, ali u mnogo manjem obimu.

- Mnoga verovanja su se izmenila i nestala, a posebno otkako je dovedena struja. Sama ta noć, gde je sve neosvetljeno i gde nemate nikakvu vidljivost kilometrima oko sebe, uticala je na ljude da stvaraju različite slike i fantazije i da se pitaju šta se to krije u mraku. Sada je drugačija situacija, ali i danas ljudi veruju u svašta.

ČINJENICE/ Mere protiv vampira

foto: RINA

- Pokojnik se čuva da ga ne preskoče mačka ili pas i ne prelete ptica ili šišmiš, jer se može povampiriti

- Pokojnik se "načinjao" zabijanjem glogovog trnja pod nokte, u prst, uvo...

- Na grobu se, pokraj krsta, zakucavao i mali glogov kočić

- Preko svežeg groba i oko njega nabacivalo se glogovo trnje da vampir ne može da se probije iz zemlje

- Ako se vampir povampiri, na vrata i prozore se stavljalo trnje od gloga i prut od šipka, a na pragu su se ostavljale i vile

- Ukućani su, kada izlaze iz kuće, prevrtali kapu ili neki komad odeće, a uveče stavljali naopako lonce ili druge sudove, "jer vampir na prevrnuto ne nailazi"

- Ako se vampir ipak pojavi, vatra na ognjištu se nikako ne gasi, a delotvornim se smatralo i kađenje kuće katranom i pljuvanje sažvakanim belim lukom

- Vampir se za grob prikivao dok spava glogovim kocem

Poznati srpski vampiri

foto: Printscreen

- Petar Blagojević iz sela Kisiljevo - Nakon njegove smrti 1725. za kratko vreme iznenada je umrlo još devet ljudi iz tog sela. Svi oni su na samrtničkoj postelji rekli kako ih je Petar posetio i kako je pokušao da ih uguši. U kući ga je zatekla i žena, došao je navodno da traži opanke. Meštani su od austrougarske vlasti tražili da se pokojnik iskopa i da se nad njim izvrši ritual ubijanja vampira.

- Arnaut Pavle iz sela pored Svilajnca - Umro je u isto vreme kad i Petar Blagojević, a i nakon njegove smrti misteriozno su počeli da umiru ljudi iz sela. Nastala je opšta panika, pa se formirala komisija za otkopavanje tela preminulih. Došlo se do zaključka da je Petar zarazio još nekoliko ljudi. Svi ti leševi su bili probodeni glogovim kocem i spaljeni.

foto: RINA

- Sava Savanović iz sela Zarožje kod Bajine Bašte - Živeo je u napuštenoj vodenici i, prema predanju, napao bi svakog ko prođe pored nje i pio bi mu krv, a spavanje u vodenici značilo je sigurnu smrt. Lik Save Savanovića se spominje u priči Milovana Glišića i u srpskom horor filmu "Leptirica".

Kurir.rs/Ružica Kantar