Nećemo „Infrastrukturi železnica Srbije“ ili bilo kome drugome da plaćamo za održavanje pruge, kaže predsednik opštine Paraćin Saša Paunović


Državno preduzeće „Infrastruktura železnice Srbije“ odustalo je od ideje da brigu o održavanju pruga prepusti lokalnim samoupravama zbog nepostojanja interesovanja i sad im je ponudilo da to ostane u nadležnosti IŽS, ali opštine će morati da plate tu uslugu.


Predsednik opštine Paraćin Saša Paunović rekao je da je ta lokalna samouprava ranije pristala da preuzme upravljanje nad prugom Paraćin - Stari Popovac, ali je dodao da sada, nakon izmenjene ponude, tu ponudu treba odbiti.


Tipski ugovori


- Ne pada nam na pamet da železnici ili bilo kome drugome plaćamo za održavanje pruge. Pristali smo da preuzmemo upravljanje nad prugom Paraćin - Stari Popovac zato što je postojala mogućnost da se njome u budućnosti upravlja preko javno-privatnog partnerstva i da bude u interesu kompanija kojima ona može da služi, poput Staklare, cementare i drugih, ali nemamo interes da preduzeću koje za to već dobija novac iz budžeta plaćamo održavanje te pruge - naveo je Paunović za Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).


Dodao je da na toj pruzi već dugo godina nema saobraćaja, ali lokalna samouprava uredno godišnje plaća 10 miliona dinara IŽS za održavanje pružnih prelaza.


Odbornici Skupštine grada Sombora usvojili su 23. maja, uz protivljenje opozicije, nacrt ugovora kojim se uređuju međusobna prava i obaveze upravljača infrastrukture i lokalne samouprave.


Kada ovakav, inače tipski ugovor budu potpisali Grad Sombor, te opštine Kula i Vrbas, sve tri lokalne samouprave plaćaće godišnje ukupno 10,5 miliona dinara preduzeću „Infrastruktura železnice Srbije“ za održavanje pruge Sombor-Vrbas, koja je tamošnjem stanovništu, inače, od velikog značaja, naveo je VOICE.


Pravo upravljanja


Krajem prošle i početkom ove godine lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalaze pružni pravci koje je IŽS prošle godine proglasio nerentabilim razmatrale su sasvim drugačiju ponudu: da od državnog preduzeća koje je i formirano radi održavanje železničke infrastrukture u potpunosti preuzmu pravo upravljanja nad prugama, te da o njima, u sopstvenoj režiji, nastave da vode brigu.


Do ovakvog obrta, kako su za VOICE kazali u IŽS, došlo je zbog toga što lokalne samouprave „nisu ovog momenta spremne da preuzmu pravo upravljanja“.

Milan Vučinić

PROBLEMATIČNA PONUDA IŽS


Milan Vučinić, predsednik Vojvođanskog društva za železnicu rekao je da je nepreciznost u pogledu projektovanih ciljeva obnove pruga i nedostatak garancija za obećana ulaganja samo deo problematičnosti u ponudi IŽS.

- IŽS dobija novac iz budžeta, plaćaju im i preduzeća „Srbija voz“ i „Srbija kargo“ za trase za korišćenje pruga, i sad traže novac od lokalnih samouprava, koje bi u budućnosti mogle da se nađu u situaciji da, recimo, dobiju kvalitetne pruge, s pristojnom brzinom, ukoliko IŽS uspe da ih rekonstruiše, što je malo verovatno u dogledno vreme, ali da tada ne bude interesa u „Srbija vozu“ ili „Srbija kargu“ za saobraćaj putničkih i teretnih kompozicija - naveo je Vučinić.

Kurir / Beta

Foto: Nebojša Mandić